Hur hållbar är en GPS?

Jag tappade olyckligtvis min GPSmap 60CSx i ett stengolv nyligen. (Den gled av livremmen när jag var på toaletten.) Efter detta så fungerar det inte med karta eller sjökort i SD-kortläsaren. Diverse egendomliga fel så fort det sitter ett SD-kort i kortläsaren. Någon annan som gjort samma tråkiga erfarenhet? Någon som vet om den kan lagas till ett rimligt pris?

Glömde min Garmin 62s på biltaket så den ramlade av och blev överkörd utav en personbil i 90 knyck, det tålde den definitivt inte. Men försäkringsbolaget ersatte både GPS och kartan som satt i men jag fick givetvis avdrag för självrisken.
Nu ingår hemförsäkring via vårt fackförbund och eftersom vi då har dubbla hemförsäkringar så är drulleförsäkringen gratis hos Folksam, men självrisk á 1500:- slipper man inte ifrån...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Öppna

GPSen och spraya med kontaktspray. Kanske är det dålig kontakt mellan kortläsare och moderkort. Finns gammal tråd med erfarenheter av reparation av Ehrsa

Thure

Mer troligt är väl att det blev en spricka i lödningen av kortläsaren. Dagens blyfria lod är inte lika tåliga mot stötar som de gamla som innehöll bly var. Det är därför militär elektronik, och en del annat, är undantagna från ROHS.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips