Och vinnaren är...

Äntligen!!!

Som någon läsare kanske minns så utlyste jag en enkel tävling i min första artikel som gick ut på att lokalisera ett kartutsnitt med "spaghettivektorer".

Till sist så lyckades Memme (Karl Sidenbladh) lista ut var i landet utsnittet är beläget, och Memmes egen beskrivning av hur han gick till väga är för bra för att inte redovisas (med Memmes bifall förstås).

Så här skriver han:

Är jag först att hitta platsen för kartan i din första kartartikel på Utsidan? Då svarar jag att kartan är från Värmland med ungefär Stora Gla i SV, Charlottenberg i NV, Munkfors i NO och Kil i SO. Och den är roterad 180 grader.

Nu undrar du kanske hur jag hittade fram. Nej, jag är inte värmlänning, men det är kanske du eller någon anfader. Kartan måste efter sökning på Lantmäteriets hemsida vara GDS Sverigekartan i skala 1:700000. I ena hörnet hittade jag två sjöar (bäckar eller åar binder samman dem), och den ena liknar en hand som pekar finger med tummen upp (ja, jag hade turen att rotera bilden innan jag skrev ut den). På en utskrift markerade jag vad som kunde vara orter eller kyrkor och möjliga vägar mellan dem. Jag började att rensa Gävletrakten men fick inget napp. Som jurist (domare i tingsrätt) vet jag att många bovar ofrivilligt lämnar tydliga spår efter sig. Därför gick jag in på Kartsök och Ortsnamn och sökte på alla orter som började på "Djuv". Det är elva, och jag gick igenom dem ett par varv med Sverigekartan (1:100000) som bas utan resultat. Men plötsligen såg jag sjön med tummen även om den är litet annorlunda tecknad i detaljerna. Yes! Djuv ligger ju strax utanför västra kartkanten , norr om Årjäng. Sen var det hantverk att lokalisera Arvika och Sunne, Mellanfryken och en del andra orter och sjöar.


Memme har mer rätt än han kanske anade från örjan.

Min farfars far, Daniel Olsson, var indelt knekt i byn Djuv norr om Årjäng. Prästen hade litet väl många Olsson i sina böcker, och föreslog knekten att byta namn till det släkten nu heter. Jag har förstått att ordet "djuv" är ett dialektord med betydelsen "djup dalsänka", vilket stämmer ganska bra med en bäckravin i närheten av byn. Samma ordled kan också hittas i norska ortnamn, t.ex. "Gudbrandsdjuvet" som är en kanjon längs vägen ner från Trollstigen (inte den branta sidan) söder(?) om Åndalsnes.

Det är bara att konstatera att boven inte heller den här gången lyckades sopa igen spåren efter sig. :)

Grattis Memme!

Lämplig belöning får du och jag komma överens om.

/torbjörn


[Ändrat av tobbedj 2005-05-17 kl 19:19]
 
Facit

Jag klantade mig.

Jag gjorde en ändring i artikeln där tävlingsfrågan ställdes, och lade in en "riktig" kartbild över samma område.

Och vips så hamnade hela artikeln i vänteläge för godkännande för publicering.

Jag ber om ursäkt för det och hoppas att redaktionen kan göra den åtkomlig snart igen.

/tobbe
 
Ett litet fel ...

... i mitt svar: Sverigekartan är i skala 1:1 000 000. Och om någon undrar: Min fars släkt har sitt namn från Sidensjö i Ångermanland, liksom släkterna Sidenmark, Sidenvall och Sidén. Sid betyder stor, djup eller liknande, och "siden" syftar kanske på att någon av sjöarna vid byn är ovanligt djup. Så det låg nära till hands för mig att tro att författaren hade namn med geografisk anknytning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.