Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5

Jag håller på att klura ut var de lämpligaste ställena är att lägga in skarvar för en ny uppsättning Tyvek kartor.

När jag markerar en yta med hjälp av koordinater (rikets nät) så räknar Kartex bara ut rätt avstånd och yta bara om jag har ”ideal skala” på kartan. Uppdaterade Kartex häromdagen till 5.0.42.

Jag har markerat ett område från
X=6654000 och Y=1452000 till X=6622000 och Y=1499000 som är 32*47 km. Enkel matte, rikets nät är väldigt praktiskt i detta fall.
Ideal skala med min bildskärm är 1:33 684

Vid skala 1:200 000 då hela den markerade ytan syns på bildskärmen, tycker Kartex att detta område i stället är 190*279 km, men det markerade området är rätt på kartan.


Är det någon som kan förklara varför det är på detta viset? Att skalfaktorn är 5,9374 och några decimaler till, klarar jag att räkna ut, men varför blir avstånden beroende på visningsskalan ?

Följdfråga:
Finns det något smartare sätt att lägga ut en eller flera rektanglar på 32*47 km eller på 47*32 km. Jag har förutom Kartex också OziExplorer med rik tillägg.

Är en rutt bestående av 5 punkter i en rektangel ett alternativ?

Per Brune
 
Buggrapport?

Låter som en programbug.

Varför inte kontakta en av konstruktörerna och anmäla felet?

erik.normann@lm.se

/torbjörn
 
Nu funkar det

I och med uppgraderingen av Kartex till version 5.1.0.64 så funkar areaberäkningen vad jag kan se efter några slumpmässiga tester.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Applikation för att markera rutt Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.