Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4?

Detta har nog varit uppe förut och kommit som inslag i andra diskussioner men jag ber ändå att få ställa frågan med hänseende särskilt till hantering av RIK-filer i dator. Vilken är att föredra?

Jonas Lönnroth
 
Kartex 3

Svaret är enkelt. Använd om möjligt Kartex 3 som tillåter export av mindre bitar av kartor i TIF eller BMP. F o m Kartex 4 är det inte längre möjligt att exportera delar av kartor till något av andra program känt format.

Lantmäteriet håller f n på att byta ut alla äldre filer av RIK format 3 till nyare för att förhindra all användning av kartorna utanför Kartex eller vissa program (Ozi,Fugawi) som betalt dryga licenspengar till monopolföretaget LM.

Det är väl fantastiskt vad våra monopolmyndigheter kan hitta på med de kartor som vi redan en gång betalt med skattepengar för...........!

I USA är alla kartor i princip gratis med hänvisning till att de framställts med skattemedel!
 
Klippa o klistra!

Hej,

Om man har ganska gott om tid går det ju alltid att använda skärmdumpen och foga samman flera kartbitar i nåt bildbehandlingsprogram, men det beror givetvis på hur stor karta man har behov av.

Hälsningar
Leif
 
Jag kan få tillgång till Kartex 2.11

1. Duger version 2 också till att exportera BMP och GIF utsnitt?

2. Sedan kan man ju ha en liten företagsekonomisk fundering.

Sett ur ett snävt perspektiv är det naturligtvis möjligt att tjäna pengar på att licensbelägga RIK-formatet. För mig som redan lagt ut ett par tusenlappar på nedladdade kartor i RIK-format från nätet (mest fastighetskartor) förefaller det som om det är i volymen som pengar finns att tjäna, dvs det vore bättre att ta betalt för kartmaterialet och göra RIK-formatet tillgängligt fritt - eller nästan fritt (så att man kan ställa villkor i avtal).

Ett exempel är Pathaway som inte kan använda RIK. Kartor för Pathawy kan också kalibreras i Tourech, TTQV, men Touratech kan inte hantera RIK heller och de är inte intresserade pga att RIK är ett dyrt proprietärt format. Pga härav minskar turisters intresse för att inskaffa lokala kartor i RIK-format.

Inför kommande diskussioner med lantmäteriet i denna fråg vore det intressant med synpunkter på hur man LM (som ju ägs av oss alla:) borde skaffa de nödvändiga intäkterna från kartor och karthanteringsprogram. Tyvärr kan vi nog inte bortse från att intäkterna anses behövas. Det borde också kunna vara en politisk fråga. Finns det beaktansvärda skäl för att själva RIK-formatet bör avgiftsbeläggas så att karthanteringsprogrammen måste licensieras för RIK?
 
i o f sig kan det argumentet framföras, att o användaren vill använda kartan i olika kartprogram så kan den laddas ned som jpeg, tiff eller gif plus koordinatfilen. Fugawi kan ju importera dessa andra också. Som användare skulle jag gärna betala något mer för kartor i RIK format för att slippa kalibreringsprocessen. Denna prisskillnad skulle kunna täcka bortfall av licenskostnader för RIK i karthanteringsprogram.
 
Ej mogen förvalta produkter

Hej,
Jag drev, under tre års tid tror jag, en diskussion varför Kartex inte uppdateras för att supportera de nya GPS-modeller som kommer ut på marknaden.
Själv har jag en Garmin GPS V och jag fick "kriga" rätt ordentligt med en av utvecklarna innan de, till sist, byggde in stöd för den modellen ( i våras).

Jag menar att LM inte är mogna för att ta rollen som produktägare av Kartex och de digitala kartorna fullt ut. Därför är prissättningen som den är, och därför är Kartex som den är, med sina brister mot andra produkter (Ozi, Fugawi etc).

Givetvis finansieras LM av skattepengar, men att få tillgång till alla kartorna utan kostnad är kanske att ta i, däremot en kraftig prissänkning vore ju på sin plats.
För något år sedan sänkte man ju priset på Översiktskartan (fd Röda) från 4000 kr till 1000 kr.
/Leif
 
För många saker som inte funkar

Kartex har den ovanliga funktionen att ju senare version, desto sämre.

På version 4 försvann som Ola Hellström skrev funktion att klippa ut kartbitar till format som andra program kan läsa.
Om ett statligt verk ska ägna sig åt kommersiell verksamhet, borde man sätta kundernas önskemål i första rummet. Och att ta bort funktionen klippa ut kartbitar är knappast ett kundönskemål. Kundönskemålet var (och är) bland alla jag pratat med som använder Kartex att maxgränsen på 10 MB skulle tas bort. Dessa 7 personer utgör visserligen inget statistiskt underlag, men det vore märkligt om just mina bekanta skulle tycka precis tvärt mot alla andra.

För varje uppgradering av Kartex jag gjort upplever jag att det är allt färre funktioner som funkar.
I version 4.x någonting funkar inte ”Sök objekt” utan generar ett antal fel innan man blir utslängd och kan försöka med något annat. Om det funkade förut minns jag inte

I version 5.0.0.56 får jag förutom ”Sök objekt” inte heller ”sök adress”, och ”resa” att funka.

Version 5.0.0.58 som nu är den senaste versionen som finns på Lantmäteriverket web-sida går det inte att uppgradera till, för då tycker Kartex att man måste ha Kartex 4.00 eller senare installerad. Och med mina matematik- och svenskkunskaper är 5.0.0.56 senare än 4.00 men icke så på Lantmäteriverket.

Jag köpte förra veckan en ny Kartex version Edition 2, 2004 (som även innehåller Kartex för Pocket PC) och efter mycket strul lyckades jag installera den. Det blev version 5.0.0.101. Fortfarande går det inte att få ”Sök objekt” och ”sök adress” att funka. Synnerligen märkligt att man från Lantmäteriverket fortfarande levererar med en databas som inte går att öppna.

Och fortfarande ritas inte trackfilen ut i den färg man valt. Och fortfarande fattar inte Kartex att den ska leta kartor i den katalogen jag ställt in under Arkiv Inställningar.

Och fortfarande är det i version 4 nya ritverktyget för mig lika oanvändbart som tidigare, eftersom det man ritat inte går att spara på fil tillsammans med kartan. Men om man kunnat rita in de vägar på kartan som Lantmäteriverket missat, och radera de vägar, kraftledningar och annat som Lantmäteriverket ritat med på kartan men som saknas i naturen hade det kunnat bli en höjdare. Men i brist på detta så tycker jag att version 3.05 där man kunde klippa ut en kartbit och spara som tiff fil är bättre. För då kan man rita in rättelser på sin karta och använda i OziExplorer.

Men utskriften på papper är bättre i version 4 och 5 än i version 3.05. Fast jag är osäker på om man får skriva ut en karta på skrivarn.

Ska man skratta eller gråta ?. Svaret blir gråta, för Kartex kostar pengar. Hade Kartex varit ett freeware program gjord av någon skolelev på sin fritid, hade jag kunnat acceptera vissa felaktigheter, men det gör inte jag på ett program som är konstruerat av en kommersiell aktör.

Per Brune
 
Utskrift

Jag tror att du får skriva ut för eget bruk, men säker kan man ju alldrig vara... Måste utskriften vara äldre än 70 år för att få användas? Vad händer om man är två personer på samma tur... Måste bägge då ha varsin utskrift från varsin licens?

Formodligen är det samma sak med utklipp, men man kan ju aldrig veta med LM.

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Mpetts Föra över kalenderdata mellan 2 gps:er? Navigering 2
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
Niclas S Avståndet mellan Kilsmo och Kiruna Navigering 1
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20
bruse Filkompabilitet mellan kartprogram. Navigering 8
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
Mackan3972 Smidigare övergång mellan kartorna? Navigering 1
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4
mfn Sladd mellan eTrex och datorn Navigering 1
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...