Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning

En liten sammanfattning av erfarenheter av nya Kartex 4 som redovisats i olika inlägg kan kanske vara på plats:

* Den nya versionen av Kartex 4 har inte nämnvärt utökat antalet olika GPS:er som kan använda programmet.

* Nya funktioner i Kartex 4 inskränker sig till ett något bättre utnyttjande av pappret vid utskrift av kartor och att man kan lägga på ett gradnät och en del egna figurer på kartan.

* Det är inte längre möjligt att spara en mindre kartsnutt i något allmänt filformat som ex.vis TIF.

* Möjligheten att använda kartor från Lantmäteriet i andra program än Kartex har helt stängts.

* RIK tillägget till Fugawi fungerar inte längre med nya kartor från Lantmäteriet.

* Des Newman på OziExplorer verkar inte vara intresserad av att skaffa licens för att Ozi skall kunna använda RIK kartor.

* Kartex 3 kan inte ens läsa nya kartor i RIK format från Lantmäteriet.

Är det något som jag har missat? Detta är ju en fantastisk produktutveckling eller hur..............?

Tror att det kan vara läge att prata med Sverker nu!
 
Sverker är här ;)

Hej..

Fruktansvärt dåligt att man inte kan spara i Tiff i nya Kartex.
Jag brukar göra det och ta in kartan i Arc view..men tydligen så går det inte längre :(
Snacka om bakåtsträvande i en ny programvara.. pinsamt

//Sverker den falske
 
Jag har kanske varit lite för kaxig

Jag har kanske varit lite för kaxig om dom dåliga funktionerna Kartex 4.

Vid sökning på Lantmäteriverkets hemsida http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=9B har jag hittat uppgraderingar av Kartex 4, och en Användarhandledning för Kartex 4, PDF- fil. Som vän av ordning frågar jag varför denna Användarhandledning inte följer med på CD:n när man köper programmet.

Silva ägare kan trösta sig med att Kartex 4 ska supporta Silva Multinavigator, och Garmin 76 finns med bland nya GPSer som supportas.

En ny funktion om du vill titta på och eventuellt söka efter en speciell gata i en tätort. Arkiv - Välj tätort. Men funktion funkar ej eftersom Lantmäteriverkets ej skickat med databasen tatorter2.tbl. I hjälp står beskrivet hur dom tänkt att det ska fungera men som sagt databasen saknas. Möjligen är funktion avsedd för tätortskartan, vad det nu är för karta ?

Däremot verkar det enligt Hjälpfunktionen som om man kan klippa ut en bit ur kartan till klippbordet, och sedan klistra in i Word, eller om man tar ett ritprogram och klistrar in, ska man sedan kunna spara i det filformat man vill. Återstår att se om det funkar. Det är långt i från ovanligt att hjälp överensstämmer med verkligheten i Kartex. Nu är det läggdags.

Per Brune
 
Nytt RIK-format

Dessutom står det i handledningen att RIK-formatet numera är RIK 3. Kartex 3x klarar RIK 2.
/Leif
 
Re: Jag har kanske varit lite för kaxig

Brune; sa:
Jag har kanske varit lite för kaxig om dom dåliga funktionerna Kartex 4.

Vid sökning på Lantmäteriverkets hemsida http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=9B har jag hittat uppgraderingar av Kartex 4, och en Användarhandledning för Kartex 4, PDF- fil. Som vän av ordning frågar jag varför denna Användarhandledning inte följer med på CD:n när man köper programmet.

Var hittade du uppdateringen till Kartex 4?

Kom till sidan "Programuppdateringar" där det står "Du har här möjlighet att ladda hem komprimerade filer, innehållande senaste versionen av Kartex 4.0, samt Användarhandledning till Kartex 4.0, uppdaterade hjälpfiler, databaser för ortnamns- och kartbladssökning". På länken "Kartex 4.0" kommer man till en sida där det finns uppgradering till Kartex 3.05. "Ny version 2000-10-05" står det i stora röda bokstäver :). Ingenting om Kartex 4.0. Handledning och hjälpfil verkar dock vara riktiga.
Eller har jag navigerat galet...

/Lod
 
* Den nya versionen av Kartex 4 har inte nämnvärt utökat antalet olika GPS:er som kan använda programmet.

* Nya funktioner i Kartex 4 inskränker sig till ett något bättre utnyttjande av pappret vid utskrift av kartor och att man kan lägga på ett gradnät och en del egna figurer på kartan.

* Det är inte längre möjligt att spara en mindre kartsnutt i något allmänt filformat som ex.vis TIF.

* Möjligheten att använda kartor från Lantmäteriet i andra program än Kartex har helt stängts.

* RIK tillägget till Fugawi fungerar inte längre med nya kartor från Lantmäteriet.

* Kartex 3 kan inte ens läsa nya kartor i RIK format från Lantmäteriet.

Hej
Ola, har du något emot att jag skickar ett mail med de påståenden som finns i citatet ovan till LM och ser vad de svarar?

Hans
 
Nu luras dom igen

lod; sa:
Var hittade du uppdateringen till Kartex 4?

Kom till sidan "Programuppdateringar" där det står "Du har här möjlighet att ladda hem komprimerade filer, innehållande senaste versionen av Kartex 4.0, samt Användarhandledning till Kartex 4.0, uppdaterade hjälpfiler, databaser för ortnamns- och kartbladssökning". På länken "Kartex 4.0" kommer man till en sida där det finns uppgradering till Kartex 3.05. "Ny version 2000-10-05" står det i stora röda bokstäver :). Ingenting om Kartex 4.0. Handledning och hjälpfil verkar dock vara riktiga.
Eller har jag navigerat galet...

/Lod
Jag gjorde än en gång misstaget att lita på Lantmäteriverket. Det var sent i går kväll (kl 23:15)och jag bara läste, men provade inte, men som så ofta från Lantmäteriverket stämmer inte det man lovar med verkligheten. Efter 2 klickningar att man vill uppgradera är jag också tillbaka på samma ställe igen.

Nu ska jag läsa Användarhandledningen sedan ger jag nog upp och åker till Hjertmans http://www.hjertmans.se och köper Fugawi till ”julpris” 1500 SEK även om det verkar som om Fugawi inte funkar med min nya Sverigekarta.

Per Brune
 
Re: Jag har kanske varit lite för kaxig

Brune; sa:
Däremot verkar det enligt Hjälpfunktionen som om man kan klippa ut en bit ur kartan till klippbordet, och sedan klistra in i Word, eller om man tar ett ritprogram och klistrar in, ska man sedan kunna spara i det filformat man vill. Återstår att se om det funkar. Det är långt i från ovanligt att hjälp överensstämmer med verkligheten i Kartex. Nu är det läggdags.

Per Brune

Klart det funkar. Tryck på Print Screen (PRINT SCRN) på tangentbordet så tar Windows en "snapshot" på allt som ses på skärmen (ALT+PRINT SCRN tar aktivt programfönster), öppna valfritt bildprogram, klistra in, redigera efter behov, spara i valfritt format. Klart.

Fast det hade ju varit mycket smidigare med en inbyggd funktion.

Mvh
Stefan
 
Så enkelt är det inte

Fenris; sa:
Klart det funkar. Tryck på Print Screen (PRINT SCRN) på tangentbordet så tar Windows en "snapshot" på allt som ses på skärmen (ALT+PRINT SCRN tar aktivt programfönster), öppna valfritt bildprogram, klistra in, redigera efter behov, spara i valfritt format. Klart.

Fast det hade ju varit mycket smidigare med en inbyggd funktion.

Mvh
Stefan

När jag klipper ut en bit jag vill jag veta på metern när (pixeln när) var jag klippt, för att sedan kunna klistra ihop bitarna och kalibrera dem färdiga kartorna i OziExplorer. I Kartex 3.05 går det inte att klippa ut mer än 10 Mbyte åt gången. Det medför att det krävs 9 bitar för att få ihop en digital karta med samma gränser som gröna kartan på papper. Det jag avsåg var om det går att klippa ur 25*25 km ur gröna kartan med en klippning för att sedan spara som tiff.

Per Brune
 
Re: Så enkelt är det inte

Brune; sa:
Fenris; sa:
Klart det funkar. Tryck på Print Screen (PRINT SCRN) på tangentbordet så tar Windows en "snapshot" på allt som ses på skärmen (ALT+PRINT SCRN tar aktivt programfönster), öppna valfritt bildprogram, klistra in, redigera efter behov, spara i valfritt format. Klart.

Fast det hade ju varit mycket smidigare med en inbyggd funktion.

Mvh
Stefan

När jag klipper ut en bit jag vill jag veta på metern när (pixeln när) var jag klippt, för att sedan kunna klistra ihop bitarna och kalibrera dem färdiga kartorna i OziExplorer. I Kartex 3.05 går det inte att klippa ut mer än 10 Mbyte åt gången. Det medför att det krävs 9 bitar för att få ihop en digital karta med samma gränser som gröna kartan på papper. Det jag avsåg var om det går att klippa ur 25*25 km ur gröna kartan med en klippning för att sedan spara som tiff.

Per Brune

Är det ingen därute som kan knåpa ihop någon programsnutt som kan lösa problemet?

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.