EGNOS today

Som framgår av en pågående diskussion om ESTB hittade jag i går webbadressen till EGNOS sida som visar i realtid (eller med några timmars fördröjning) vad satelliterna håller på med: http://ravel.esrin.esa.it/docs/egnos/estb/IMAGEtech/imagetech_realtime.htm.

Jag tänkte att den utvecklingen kunde få en egen tråd.

De satelliter som är igång åtminstone tidvis är PRN 124 (Garmin 37) och 126 (Garmin 39). PRN 120 (Garmin 33) sänder ESTB-signaler som troligen oftast ger en förbättring av mottagarens noggrannhet men inte i samma grad som EGNOS skall ge.

Diagrammen är fyllda med skumma förkortningar. Även om ESA har en lista över "acronyms" förstår man oftast ändå inte vad termen innebär. Jag har i alla fall listat ut att DOY är tidsangivelse med dagen nummer och decimaler för klockslaget, så att 167.5 var klockan 12 i dag.

Troligtvis är det fjärde av diagrammen mest intressant. Där kommer att med grönt visas vilka satelliter som är kontrollerade av systemet och först då kan vi brukare ha någon nytta av EGNOS.
 
Den 29 juni ...

... har man kunnat följa de tre satelliternas sändningar ett par veckor. Nr 37 och 39 har sänt med olika avbrott, men min mottagare har inte fått in några D-n från dem. Nr 33 ger däremot rätt ofta korrektioner. På en av EGNOS-sidorna har jag snappat upp följande.

- The signal broadcast by the EGNOS satellite IOR-W (PRN126) is for the time being used for final technical tests of the EGNOS system
- The signal broadcast by the EGNOS satellite ARTEMIS (PRN 124) is used for EGNOS Initial Operation tests
- The ESTB (Egnos System Test Bed) signal is broadcast by the Satellite Inmarsat AOR-E (PRN120)

EGNOS planning is that the system will start initial operations in July 2005. By early 2006, when operational stability is expected to be reached, the EGNOS open service will be declared formally available.

Rapportera gärna om någon har fått D-korrektioner från nr 37 eller 39!
 
33:an har jag också fått korrektioner av titt som tätt. Här om dagen hade jag en noggranhet på 1m.

/stefan
 
Vilken GPS?

Vilka GPS er använder ni när ni lyckas få korrigeringen? Skiljer det sig något mellan olika tillverkare/Modeller?
Jag har inte lyckats få det att funka med Garmin GPS76.
 
Det vill till att den verkligen letar efter #33, samt att du har någorlunda fri sikt i ungefär sydlig riktning just då.
Har du kollat det?
För min del har det fungerat bra med iQue 3600, iQue 3600a, eTrex Vista och GPSMAP 76CS.

Anders
 
Idag!!

Lyckades för första gången få 3dGPS idag. "Använder WAAS" säger min GPSmap 276C. Fick "D" på 8 sateliter!

Tilläggas bör, att jag befinner mig uppe i Luleå, dvs så långt norrut att man blir förvånad över att det fungerar.
 
Igår

Igår (klockan 21.30) fick jag för första gången "D" på 8 staplar. Jag fick dock inte bättre nogrannhet utan det var fortfarande ungefär 7 meter.
 
Låt GPSen ligga

Fick också in D på staplarna häromdagen. Innan Egnos uppfattades av min Garmin Legend var noggrannheten 7 meter. Med D på staplarna gick noggrannheten ned till 9 meter för att efter några minuter till ha lagt sig på 2 och 3 meter. Jag var då söder om Falkenberg. Den noggranhet som enheten anger verkar inte stämma på höjden över havet men kanske stämmer i lat och long.

Thure
 
Noggrannhetsuppskattningen är i horisontell led, det r riktigt. I vertikal led är den i regel minst 1,5 gånger så vidlyftig.
Anders
 
Noggrannheten gânger 1,5 är ett bra värde för höjden men ger ändâ bara noggrannheten över Geoiden.
Det är det GPS,en anger, den vet inget annat.
Sâ om du râkar vara pâ en plats där havsytan och geoidhöjden inte matchar sâ ser det tokigt ut.
 
Geoiden är detsamma som havsytans medelnivå eller dess tänkta fortsättning under land. Höjden över geoiden är således detsamma som höjden över havet.

Du menade troligen ellipsoiden. Det är en matematiskt definierad yta som används när man beräknar geodetiska koordinater (lat, long). Då får man också en höjd i förhållande till ellipsoiden. Om man känner till geoidhöjden (avståndet mellan geoidens yta och ellipsoidens yta) på platsen så kan man beräkna höjden över geoiden. Många GPS-mottagare har en geoidhöjdsmodell inprogrammerad och kan således visa höjd över havet. De som jag vet har det är Garmins eTrex- och Geko-serier liksom 60-serien, men det finns säkert många fler.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.