WAAS/EGNOS

läser man så skall ju nogrannheten vara hur grym som helst, bättre än 3 meter 95% av tiden.. sedan så har jag fått lära mig att systemet är dåligt utbyggt och knappt användbar om man inte är raketforskare och kan bygga rymdraketer med tomburkar.. därför har jag skitit i allt som har med WAAS/EGNOS att göra... MEN..

Kan man en enda gång få ett enkelt och tydligt svar om hur det funkar?
 
EGNOS är den europeiska motsvarigheten till WAAS, systemet går ut på att mäta positionerna för ett antal markstationer och jämföra dessa positioner med de kända (med hög noggrannhet uppmätta). På så sätt vet man vilket fel GPS-signalen innehåller och kan skicka korrektioner till mottagarna. Om mottagaren är föberedd för EGNOS, ska det inte vara nåt man måste "förstå" för att kunna använda det. Hur WAAS funkar vet jag inte, men jag antar att det är samma princip (även om kanske satelliterna inte är synliga härifrån?).
 
Surfade in på deras (EGNOS) webbsida o kollade pressreleaserna, bl.a. finns den här...

23 juli 2004
"It is now possible to track the position and speed of each rider in the Tour de France in real time thanks to the EGNOS European satellite positioning system, a preparatory programme for the Galileo system"

Så det verkar ju som att de är igång, men nån annan kanske vet bättre? Borde väl indikeras i mottagaren på nåt sätt, om den tar emot EGNOS-signaler eller inte?
 
Idag (2005-04-03) hade jag under en (hyffsat längre tid) +- 1m noggranhet på min 76CS. Den EGNOS-sat som jag fick var 44:an.

/Stefan
 
-Patric-; sa:
SNEN; sa:
Idag (2005-04-03) hade jag under en (hyffsat längre tid) +- 1m noggranhet på min 76CS. Den EGNOS-sat som jag fick var 44:an.

/Stefan

ska man alltid ha den funktionen påslagen? (EGNOS) på min GPS så är den "default" avslagen..

Jag har har den alltid påslagen. Batteriförbrukningen ökar iofs lite, men det tycker inte jag spelar så stor roll (inte för mig i alla fall).

/Stefan
 
Vika "standardapparater" på marknaden är det som kan klara av egnossignaler? Verkar ju som en del av er har lyckats...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
zeromaker WAAS Navigering 2
ubee WAAS Navigering 9
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
4752 waas? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.