dålig precision med waas?

När jag "loggar" gps signaler med min Ipaq och navmangps så har bättre precision utan korrektioner från Waas eller om det nu är Egnos. När jag står still på ett ställe så rör den sig ett 10-tal meter med waas inkkopplad, när jag sedan kopplar ur waas så rör den sig bara några meter.

En till fundering är om det ska teoretiskt sätt vara bättre nogrannhet när man rör sig än när man står stilla.

Tänkte pröva en garmin 12xl och ipaq'n, någon som testat?
 
Hmm.. WAAS i USA?!

Hej, Jag är inte så bevandrad vad det gäller WAAS och andra DGPS funktioner. Är det så att du, Johan Martinsson bor någonstans nära kusten i Amerikat?? För det är väll bara där det funkar.

Eller finns det något liknande i Sverige som ersätter det, förutom det som jag hört talas om som kostar pengar att koppla upp sig mot.. Ja ja.. Jag har ingen aning om det där iaf.. Skulle va lite intresant att få reda på.

Ciao //Jonas
 
Re: Hmm.. WAAS i USA?!

hej jag bor i sverige men jag tror att man kan få in en korrektionssignal om det är waas eller europas motsvarighet, Egnos vet jag ej hoppas att någon annan vis kan svara på det
 
Jag slår slag i saken och frågar GARMIN

Jag skall maila GARMIN och fråga. Om systemen är lika eller olika.

En sak vet jag efter att ha läst på: http://www.esa.int/export/esaSA/ESAO91V9EYC_navigation_0.html

EGNOS är endast i teststadiet.(Klart 2004) Men det testas tydligen. Vet inte om det bara är för vissa eller alla.
En liten referens som står där är lite mysko: När man har testat har nograneheten blivit betydligt bättre, ner till bara några meters nogranhet jämfört med 20 meter innan.. Om jag inte sett fel alla gånger jag använt min GPS, har det stått att nogranheten varit nere på 5-6 allt som oftast. Vad jämför de med då.
Kolla in på länken ovanför. Där står lite om EGNOS.

Det var det

/Jonas
 
Re: Hmm.. WAAS i USA?!

Sök lite bland gamla trådar, ämnet har diskuterats ordentligt här. Om ni sedan fortfarande har frågor kommer säkert någon att hjälpa till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brus-Nilsson Radera dålig baskarta Navigering 6
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0
ulferiksson Garmin map 76S med dålig satellitförbindelse i kajak Navigering 4
jlw MIO 168 - Bra/dålig? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
matbj Dålig kalibrering av Mapsource worldmap?!? Navigering 1
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
lagerstrom Sämre precision på GPS nu...? Navigering 3
fson GPS med Precision? Navigering 18
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
zeromaker WAAS Navigering 2
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
ubee WAAS Navigering 9
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
4752 waas? Navigering 4
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.