WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej?

Signalerna för WAAS/EGNOS-korrigeringen kommer som bekant från geostationära satelliter som står lågt över horisonten i söder vid användning i Sverige.
Med min Sportrak Pro har jag ingen svårighet att få signal och därmed waas-korrigering så snart horisonten är fri mot söder. Och det är den ju ofta till sjöss och i luften, vilket ju är vad WAAS är ägnat för.

Men hur är det med WAAS vid snabbt varierande signalförhållanden? Om jag vandrar i skog eller far med bil, i stad eller skog? Större delen av tiden kommer ingen waas-korrigering att ske. Enligt inlägg i sci.geo.satellite-nav ger det ibland bättre noggrannhet att inte ha waaskorrigeringen inkopplad.
Den går att koppla ut med något kommando jag glömt.

Vore kul att veta om några vana gps-användare noterat några väsentliga skillnader vid användning i Sverige.

Hejonas
 
Spelar bara roll när du står still

Min erfarenhet av Egnos så långt är att det bara spelar någon roll när man står still.
Skillnaden i noggrannhet är kanske från tio meter till tre meter. Hur lång tid tar det att gå tio meter? Sex sekunder, cirka. Om man åker bil avverkar man sträckan på några tiondels sekunder.

Om man däremot står stilla och ska leta upp en viss punkt, där det exempelvis finns en geocache, då är det ju ganska stor skillnad på tre eller tio meter hit eller dit. Fast det hjälper ju inte mycket, om den som placerade ut lådan inte hade Egnos, då vet man bara själv var man är, men punkten man letar efter är inte bättre bestämd för det.

Dock tycker jag mig ha märkt att positionen, när man låter mottagaren ligga stilla, inte vandrar omkring lika mycket, när Egnos väl har kommit igång ordentligt.
Jag skriver ordentligt, för det verkar inte göra någon nytta omedelbart, utan behöver lite tid för att räkna ner sig till en bättre noggrannhet än vad man hade innan. När man precis fått in korrigering på några satelliter, brukar EPE försämras på min Vista ett tag, för att sedan bli bättre igen.

Om jag använder Vistan för att hitta något när jag kör bil, är det bara till besvär med Egnos. Vistan har tillräckliga problem att hinna med att uppdatera kartbilden i "biltempo" ändå, utan att lägga CPU-cykler på Egnos ovanpå lasset. Däremot går det betydligt snabbare att få ihop någon differentiell korrigering när man går ur bilen, om man redan har tagit emot data från Egnos under körning. Men då ska man alltså helst hitta rätt väg utan att behöva sin GPS under själva bilåkandet.

Anders
 
Egnos bra i terräng?

Jag har liknande erfarenhet av Sportrak Pro. Stannar jag dyker det upp en rad med "waas averaging" och så sjunker EPE kontinuerligt under åtminstone någon minut. Därför dyker tanken upp att korrigeringen träder in då gpsmottagaren inte märker av någon förflyttning utan går in i averaging.

Men waas/egnos är ju framför allt till för flyget som ett hjälpmedel för instrumentlandning. Så det där med korrigering först vid stillastående kan inte stämma. Är det olika i olika GPSmottagare?

Är det så att en aktiverad waas/egnosfunktion hos vanliga gps mottagare för konsument minskar noggranheten hos mottagaren under rörelse? Kanske pga av CPU belastning, eller att algoritmerna för positionsbestämning inte funkar optimalt när korrigeringssignalen uteblir? Anders, tycker du att Vistan hinner med bättre om du kopplar bort WAAS-korrigeringen?

Hejonas
 
Mottagningsproblem

Jag tror att det är problem att ta emot korrigeringen när mottagaren inte ligger stilla. En mottagare i ett flygplan har ju vanligtvis betydligt friare sikt, och är heller inte begränsad i CPU-kapacitet bara för att spara på batteriet.

Köra bil efter Vistan går inte alls bra, när Egnos är igång. Uppdateringen av kartan går för långsamt då. Blir ännu värre än vanligt, alltså.

Anders
 
uppdaterinsfart med egnos

Men med Sportrak Pro funkar det bra, ligger knappt eter alls även om jag kör fort. Fast som jag nämnde tidigare dyker raden om waas averaging först upp vid stillastående. Men det är nog ett missförstånd inser jag. Raden med averaging dyker alltid upp vid stillastående, tillägget om waas innebär bara att den korrigeringen är med också. det innebär inte att waaskorrigering ej skulle ske under rörelse.

För fullständighetens skull bör nämnas att Sportrak lämnar någon form av averaged/utslätad information angående varje momentan position till skillnad från t ex Garmin 76 som lämnar "rådata" om var position.

Hejonas
 
waas/egnos även i skog

Jag måste reviodera min lite pessimistiska inställning om möjligheten att ta emot egnos-signaler när horisonten i söder är skymd av skog. Var ute i går och tog koordinater på några kantarellställen i tät blandskog. Höll jag upp sportrakgpsen med antennen vertikalt fick jag för det mesta även waas-signal. Samma sak då jag gick längs en grusväg i skogen som går i öst-västlig riktning. Waas-signal fanns med en eller två satelliter sgs hela tiden. Signalen kunde försvinna ngn sekund men kom strax tillbaka.

Hejonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
zeromaker WAAS Navigering 2
ubee WAAS Navigering 9
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
4752 waas? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
nicko_ Terräng/fjällkarta för Norge i mobilen/OruxMaps Navigering 5
forslund terräng vs fjällkarta Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.