EGNOS-märkligheter

Var ute i skogen och mätte idag, fick in satellit 33 (enl. Garmin) vilket gav mig 3 satelliter differentiellt. Men hur jag än försökte, blev det inte fler än 3 sateliter som fick differentiell låsning. Är utsändningarna inte kompletta, eller var det fel i min ände?

Utstyret är en Garmin GPS 76.
 
Det fungerar tydligen ínte som det ska. Tittar man på ESAs sidor så står följande att läsa 2007-02-18:

Disclaimer: The EGNOS system is not yet fully deployed and is still under test. It cannot be used for safety of life applications. For more details on transmission schedule contact:
 
Homann; sa:
Men hur jag än försökte, blev det inte fler än 3 sateliter som fick differentiell låsning. Är utsändningarna inte kompletta, eller var det fel i min ände?
Det är nog inte fel i din ände. Jag fick "D" på bara två satelliter häromdagen medan jag längre tillbaka har fått det på samtliga.

Tids nog lär det bli klart. Vi får klara oss med +/- 10 m nogrannhet så länge ;)
 
Tack Pelle, jag har också tidigare fått fler satelliter låsta. Trodde att de hade grejet färdigt med EGNOS, men det tycks vara i beta ett tag till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.