Vista + WAAS/EGNOS

För en tid sedan aktiverade jag WAAS’en på min Vista, mest för att se om jag kunde få kontakt med satteliterna och se var de låg. När jag aktiverat Funktionen upplevde jag det som om Vistan blev betydligt långsammare, Det tar längre tid för kartorna att uppdateras, längre tid att föra över track loggen, etc. Jag har visserligen inte gjort någon noggrannare undersökning, men är det fler som sett samma fenomen.
Magnus
 
Tar processorkraft

Så är det. Kan möjligen bli bättre när EGNOS verkligen kommer igång, så att den känner att den kan bli färdig någon gång. Nu håller ju din Vista på med att försöka få något vettigt ur EGNOS-satelliterna hela tiden, utan att lyckas, eftersom det inte finns några sändningar med "OK-signal" förrän 1 April (tror jag det var).

Men EGNOS har man nog mest nytta av när man ska finnavigera. Då står man antagligen nästan stilla, och har alltså tid att vänta. Kör man bil spelar det ju ingen roll med en onoggrannhet på 10-20 meter hit eller dit. Man får ju försöka följa vägen, vad GPS:n än säger.

Anders
 
Har testat en del med min Vista när det gäller Egnos. Det är ju inga problem för vistan att få information från satellit 33 och 44. Problemet är ju att dom fortfarande skickar ut en "do not use" signal vilken gör att Vistan inte låser dessa satelliter. Har däremot hört att Magellan låser dessa ändå. När dom nu lovat att egnos ska fungera from 1 april 2004 med tjuvstart mars 2003 för vissa stationer så tänk på att GPS:en måste hämta hem calender data först och detta kan ta 10-20 minuter engligt Garmin.
 
Klart i förväg

Såvitt jag har förstått kan en Vista hämta hem "almanac" data för EGNOS redan nu, även om det inte gör någon skillnad på noggrannheten ännu. När den har lyckats pejla in satelliterna med nummer 33 och 44 på satellitvyn, vet den ju var de finns på himlen. Då borde (åtminsone delar av) bandata vara hämtade till GPS:n, så att den kan använda EGNOS så snart de slutar signalera att det är opålitligt.

Anders
 
Flera orsaker

Det kan tyckas att bandata ej behövs men den tekniska lösningen i mottagarna för att kunna fånga upp WAAS/EGNOS-satelliterna är sådan att den vanliga mottagarlösningen för GPS-satelliter används även på dessa satelliter.
På engelska benämner ESTB signalerna från satelliterna för "GPS look-alike signals".
Om satelliterna flyttar sig eller ej är inte avgörande utan mottagaren vill bara ha sina almanacksdata för att kunna använda ordinarie algoritmer.

Dessutom måste/bör mottagaren ha data av en annan orsak.
WAAS/EGNOS-satelliterna ingår i den totala GPS-lösningen dvs. avstånd/tid mäts även mot dessa.
Fler mätningar ger bättre noggrannhet.

Vid testen i november kunde man se detta på att EGNOS-satelliterna hade svarta staplar första dagen (with ranging) och gråa andra dagen (without ranging) trots att "D" (för Garmin) visades på ett flertal GPS-staplar.

När vi kommer in i april i år har det lovats att vi skall kunna utnyttja korrektionerna från EGNOS men vi måste vara på det klara med att långt ifrån alla referensstationer som skall ingå i systemet är klara tills dess.
I dagsläget tror jag att det bara är c:a 13 st av c:a 30 som är igång nu.
Det innebär att de rutindelade korrektionsdata som vi kommer att kunna ta del av är mindre precisa men att data kommer att bli bättre efter hand fram till den officiellt planerade invigningen i april 2004.

// Ingvar
[Ändrat av INWE 2003-02-19 kl 10:25]
 
Vilken nytta kommer vi fritidsanvändare att ha av EGNOS? Min Venture visar för det mesta mellan fem och tio meters noggranhet. Är det någon gång sämre så befinner jag mig på en plats med dålig sikt mot himlen, och då kommer troligen även EGNOS-satelliterna att vara skymda. Eller är det möjligen så att det finns tillfällen då felet är större än vad som visas och att det är sådana fel som EGNOS kan korrigera för? Det tar man ju tacksamt emot i så fall.

Hälsningar
Harald
 
Onoggrannhet

Det är en vanlig missuppfattning att EPE (estimated precicion error) som en mottagare visar är den verkliga noggrannheten.
Det är endast det värdet som mottagaren TROR att den har med tanke på satelitgeometri osv.
Alla andra fel såsom klockfel, banfel, atmosfäriska förändringar osv är ej medräknade i EPE.
Alltså kan din mottagare säga att du ligger på +-5 meter när ditt verkliga fel kan vara +-75 meter.
Med WAAS/EGNOS/Epos/Cicero etc så tas alla externa fel med och korrigeras för.
 
Sanning med modifikation

Det där var ju också en sanning med modifikation.

Förvisso är det så att de olika tillverkarna inte gärna avslöjar precis hur de räknar ut sina EPE, men det mesta av det du nämner lär nog vara medräknat på ett eller annat sätt.

Normalt sett är det nog också så att den noggrannhet som anges är baserad på en 50%-ig säkerhet, vilket innebär att den ska dubbleras för att man ska få en 95%-ig säkerhet.

Anders
 
Hur ska t ex Garmin kunna gissa ett en satelitklocka driver lite i tid?
Hur vet dom att ett banfel inträffar?
Hur ska dom kunna gissa att ökad solaktivitet gör att avvikelser i atmosfären sker just idag?
Osv osv.

Allt detta och många fler felkällor är ju sporadiska. då är det inte lätt att räkna med dom i algoritmen för EPE.
 
Statistik och sannolikhetsteori

Man behöver inte veta när det inträffar. Det räcker att veta att det kan inträffa. Det är därför noggrannheten anges med en viss sannolikhet. De övriga procenten täcker in de fall som man inte kan veta när de inträffar, bara att de inträffar då och då. Statistik bakåt i tiden ger ett mått på hur ofta det kan förväntas. Alltså kan man faktiskt alldeles utmärkt räkna med sådant som ska hända, trots att det ännu inte har hänt.

Sylta inte in Tage Danielsson i det här nu, för då buar jag! :)

EGNOS ska inom en ganska kort tid (det ska handla om några sekunder) ge integritetsinformation angående satelliterna. Det innebär att sådana avvikelser som exempelvis banfel och klockfel ska rapporteras omgående, så att EGNOS kan skicka ut signaler till mottagarna om att satelliten si eller så just nu inte är att lita på, eller ska korrigeras hit eller dit.

Förvisso är det säkert så att det är minst lika svårt att få in EGNOS-satelliterna som några andra satelliter när förhållandena är besvärliga (tät skog osv). Men när det gäller differentiella korrektioner "varar" de några minuter efter det att man förlorat kontakten med EGNOS. Alltså kan man i alla fall i vissa sammanhang passera genom områden med dålig mottagning, utan att tappa bort korrigeringarna på de vanliga satelliter som kan mottagas, även om man förlorat kontakten med EGNOS.

Anders
 
Sporadiskt skymda EGNOS-satelliter

Resultatet av sporadiskt skymda EGNOS-satelliter kan inte riktigt jämföras med vanliga GPS-satelliter.

Har kompletta korrektionsdata mottagits nyligen kan de beroende på GPS-tillverkarens programvara användas kortare eller längre tid (sekunder, minuter) efter ett satellitbortfall.
De korrektionsdata som precis mottagits är relativt korttidsstabila och behöver ej förändras för att man förflyttar sig några kilometer. Rutnätet för korrektionsdata lär vara större än så.

Däremot försvinner naturligtvis en satellit omgående från himmelen om den blir skymd och då har man en satellit mindre att räkna sin position på.
Har man bra geometri på de minst fyra kvarvarande ej skymda satelliterna borde således kortvarigt skymda EGNOS-satelliter ha mindre inverkan.

Hur länge GPS-tillverkarna förlitar sig på korrektionsdata från EGNOS innan de låter sin programvara återgå till sin gamla genomsnittliga algoritm för beräkning av uppskattade korrektionsdata har jag inte grepp om men det lär våra test i april och framöver kanske ge svar på!
Här finns säkert många med experimentlusta !!

För den som inte har fått fullt kläm på skillnaden mellan EPE och GPS:ens noggrannhet, och har experimentlusta, rekommenderas nerladdning av PC-programmet "SA Watch" från nätet.
Låt GPS:en logga mot programmet en längre tid.
För den mer avancerade finns en del filter i programmet som man kan använda för att skala bort de sämsta värdena vid loggningen. Man kan på detta sätt få mycket bra noggrannhet på sin egen position.


// Ingvar (med experimentlusta)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.