Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX

På de senaste svamputflykterna har min Garmin Vista HCX visat misstänkt korta distanser på trippmätaren. En vända i skogen visade 2,2 km, trots att yttersta punkten i färdspåret var 1,4 km från startplatsen, vilket bör ge minst 2,8 km ToR, i praktiken betydligt mer då spåret var snirkligt . Vid koll av spåret i Mapsource, uppger den nästan 5 km, vilket verkar vara mer troligt. Några av delsträckorna i spåret är upp mot 200 meter, vilket får mig att misstänka att GPS:en tappat kontakten ibland. Lite förvånande då HCX oftast får mycket bra kontakt. Hursomhelst tycker jag det är lite underligt att trippmätaren inte visar samma som summan av alla delsträckor. Möjligen mer om spåret är glest sparat, men inte mindre!
 
Förstår om du inte vill visa spåret på kartbakgrund

men när du tittar på spåret består det av flera lösa bitar eller är hela spåret med? Alltså både i GPSen och via Mapsource?

Thure
 
Det finns en bug i tidigare SW som gör att tripmätaren i eTrex visar ett för lågt värde. Det här är rättat någonstans runt version 2.5 eller 2.6, men där har det eventuellt introducerats en ny bug som kan göra att positionen driver och kräver en omstart av GPSr för att bli rätt igen. Trådarna nedan på Groundspeak tar upp båda felen:
http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=186593
http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=201978

Klippt från Change Log för SW (http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3709):
Changes made from version 2.60 to 2.70:
* Improve distance calculation in odometer.
Changes made from version 2.30 to 2.40:
* Changed odometer calculation to more closely match track log distance.
 
Senast ändrad:
Med 2.60 registrerades snarare för lång sträcka i tripmätaren (enligt vad jag själv har sett iaf) och detta är åtgärdat i 2.70.

När man uppdaterar är det viktigt att köra WebUpdater för att få med uppdateringen av FW till chipset:et (tror att delar av den här rättningen låg i FW). Om man laddar ner uppdateringen manuellt från hemsidan får man bara med uppdateringen av applikationen.
http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=999-99999-27
 
Gräns på 3 km/h?

Jag träffade en skridskokompis i sommar och han hade kommit fram till att trippmätaren på hans nya GPS (en Garmin, men jag kommer inte ihåg vilken modell det var) inte uppdaterades då hastigheten är < 3 km/h

Jag köpte en Vista HCx i somras, men jag har inte provat om detta med 3 km/h stämmer. Jag har programversion 2.60 (den som fanns i när jag köpte GPSen)

Per
 
Jag har nu upgraderat via WebUpdater. Fick upgradera chipsetet också. Får se om det blir skillnad.

Nej, mitt problem var att tripmätaren visade knappt halva distansen enligt spåret (2,2 km kontra 4,6 km). Helt uppenbart visar trippmätaren fel, om jag kollar hur jag gått enligt en karta. Spåret i GPS:en så också ok ut. Enda undligheten är att det ibland är glest mellan vissa loggpunkter. I några fall mer än en minut och hundra meter, mot normalt 10 - 30 sekunder och lika många meter under gång.

Jag har aldrig tidigare noterat felaktigheter i distansen vid skridskoåkning eller bilfärd, så därför blev jag rätt förvånad över ett så kraftigt fel. Har sett det under ett antal svamputflykter nu i höst.

Teorin att trippmätaren inte uppdateras under 3 km/h skulle kunna stämma. Tar jag bort mätsträckor under denna hastighet, får jag bara 2,5 km, vilket är ungefär vad trippmätaren gav.
 
I vetenskapens namn gjorde jag en promenad till brevlådan och hem med min Garmin 60C i vänster hand och Vista HCx i den andra handen, med armbågarna låsta mot kroppen.
Sparade position 1 gång i sekunden i trackminnet.
Höll GPSerna horisontellt.
Programversion i 60C: flera år gammal
Programversion i Vista HCx 2.60

Normal gånghastighet för mig visade sig vara 5- 5,5 km/h. Hastigheten i Vistan fladdrade mycket mer än hastigheten i 60C trots att jag försökte gå med konstant hastighet. Rätt så plan mark och asfalterad.

Noggrannheten på satellitsidan var i Vistan 3-4 m medan den i 60C var 8-10 m. WASS/EGNOS av.
När jag kommit till brevlådan, en sträcka på drygt 400 m så skiljde det 2 m mellan trippmätarna.

På hemvägen från brevlådan försökte jag gå i en hastighet av 2.5 km/h för att kolla min skridskokompis teori om att tripmätaren inte uppdateras om v< 2,5 km/h (se tidigare inlägg) stämmer. Men det var så att när jag gick långsamt så visade tripmätaren på Vistan mer än tripmätaren på 60C.

När jag kommit hem visar tripmätaren
60C: 862 m
Vista HCx: 890 m

MapSource beräknar spåret i
60C: 914 m
Vista HCx: 933 m

Slutsats:
Mycket större skillnad än jag förväntat mig, både mellan de 2 GPSerna och mellan tripmätaren och MapSource. Men jag tänker inte för tillfället gräva ner mig i ”varför är det på detta viset?”.

Teorin om att tripmätaren inte uppdaterades då hastigheten är < 3 km/h förkastar jag härmed. Möjligen kan det vara så att gränsen är t.ex 2 km/h. Men jag ids inte kolla mer.

Till pby:
Ställ in GPSen med konstant tid mellan punkterna som sparas i trackminnet i stället för ”Auto”, så är det lättare att hemma vid datorn analysera trackfilen.

Per
 
Efter uppgradering till 2.70 fick jag bättre överensstämmelse mellan trippmätare och spår under en promenad hem från jobbet. Jag provade också att gå långsammare än 3 km/h. Dock var detta i stadsmiljö, så det återstår att testa i skogen.

Pers test visar också på att man inte ska ha allt för stor övertro på precisionen i avståndsberäkningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.