Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning

Jag ska resa med flyg för första gången sedan jag köpte min Vista HCx.

Då jag tycker det är roligt att titta på trackfilen när jag varit ute och rest, så vill stänga av tryckmätaren och låta GPS satelliterna räkna ut höjden (precis som på min 60C), annars blir höjden väldigt fel p.g.a tryckkarbinen

På Sattelit sidan finns en rad i Menyn som heter GPS-höjd, men vad detta innebär framgår inte av manualen.

Så, är det någon som vet hus man stänger av tryckmätaren på Vista? Förmodligen gör man på samma sätt i 60 CS och 60CSx.

Per
 
Vad händer om du går till
Inställningar
Höjdmätare
Barometerläge och väljer
Konstant höjd.

Fast det är kanske bara för att man ska kunna se väderförändringar???
 
Vad händer om du går till
Inställningar
Höjdmätare
Barometerläge och väljer
Konstant höjd.

Fast det är kanske bara för att man ska kunna se väderförändringar???

I manualen beskriver dom detta ”när du står still”. Jag tolkar detta som att då får man veta tryckförändringen (väderberoende) precis som din gissning

Per
 
På Sattelit sidan finns en rad i Menyn som heter GPS-höjd, men vad detta innebär framgår inte av manualen.

Per

Hej!

Jag har en 60 CS och vad jag tror/trott så betyder "GPS-höjd" att mätningen sker just med hjälp av satteliterna och inget annat. Det vill säga att den mäter in såväl positionen som höjden. Och då krävs lite fler satteliter än bara vid en positionering i ett plan. Jag tror inte att hänsyn tas till ev. lufttryck, men helt säker är jag ju inte.. Huruvida det är samma på Vista vet jag ej heller!

Mvh!
 
Jag har också tolkat GPS höjd som satellithöjd, tror frågan snarare är hur ska man göra för att tracklogen ska välja satellithöjd istället för barometerhöjd.
 
Ställde precis frågan på SAS hemsida till "Eva" här är svaret:

Du får ta med dig laptop, mobiltelefon, mp3 spelare, elektroniska spel, m.m. in i planet som handbagage. All elektronisk utrustning ska vara stängd under start och landning.

Du kan använda din mobiltelefon under flygningen om den har flightmode.

Elektronisk utrustning med radiosändare ska vara avstängda under hela flygning.

---
GPS är ingen sändare utan en radiomottagare
 
Jag har också tolkat GPS höjd som satellithöjd, tror frågan snarare är hur ska man göra för att tracklogen ska välja satellithöjd istället för barometerhöjd.

Ja det tycks stämma att den (60 CS) loggar barometerhöjden! Tittade på ett par gamla spår nyss som var och en var några minuter långa och som gick dels över Frankrike och dels över Medelhavet från en flygning till Mallis för några år sen, och där tycks hastigheten överensstämma med "verkligheten" men höjden är "bara" drygt 2000 m. vilket ju inte stämmer!

Mvh!
 
Ställde precis frågan på SAS hemsida till "Eva" här är svaret:

Du får ta med dig laptop, mobiltelefon, mp3 spelare, elektroniska spel, m.m. in i planet som handbagage. All elektronisk utrustning ska vara stängd under start och landning.

Du kan använda din mobiltelefon under flygningen om den har flightmode.

Elektronisk utrustning med radiosändare ska vara avstängda under hela flygning.

---
GPS är ingen sändare utan en radiomottagare

Jag har blivit nekad en gång att använda den när jag frågade, och det var inte vid start eller landning. Själv så tyckte jag det kunde vara kul att se exakt var man befann sig efter ett par timmars flygning. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom det väl är en "mottagare och ingen sändare", så som du säger! Har ett svagt minne av att motiveringen var att den kunde "oroa" andra resenärer...

Mvh!
 
Hej!

Jag har en 60 CS och vad jag tror/trott så betyder "GPS-höjd" att mätningen sker just med hjälp av satteliterna och inget annat. Det vill säga att den mäter in såväl positionen som höjden. Och då krävs lite fler satteliter än bara vid en positionering i ett plan. Jag tror inte att hänsyn tas till ev. lufttryck, men helt säker är jag ju inte.. Huruvida det är samma på Vista vet jag ej heller!

Mvh!

När jag vill veta en höjd på en viss position som jag befinner mig på så brukar jag alltid använda mig av "GPS-höjd", annars så krävs det väl ett ständigt "kallibrerande" av höjdmätaren för att det ska stämma. Så fort som lufttrycket förändras (och det gör det ju ofta.. och ibland snabbt) det minsta så stämmer ju inte höjdmätningen längre, som bygger på lufttrycket.

Mvh!
 
Om man vill logga flyghöjden ställer man mycket riktigt in en sådan GPS på "Konstant höjd".
Under rubriken "Höjd" visar den fortfarande den barometermätta höjden, vilken i en tryckkabin motsvarar ungefär 2000 m höjd, men i loggen stoppar den in GPS-höjden, av någon anledning.

När den står i normalläget, alltså "Varierande höjd", är det barometermätt höjd som loggas i spårloggen (och därmed syns i höjdprofilen).

Det är olika med olika flygbolag, om de tillåter GPS eller ej. Dessutom är det olika från besättning till besättning på samma bolag, så det finns inga generella tumregler att hålla sig till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...