Vista + WAAS/EGNOS

Två minuter

Den enda gång jag mottagit WAAS till någon reda (det var i Frankrike, så korrektionerna i sig var ju meningslösa) verkade det som om "D"-symbolerna i staplarna för de korrigerade satelliterna hängde kvar i ungefär två minuter efter det att WAAS-satelliten tappats bort. Detta med en Vista, då.
 
Användningsområde

För vanliga handhållna, icke kommersiella GPS:er, borde en betydligt längre kvarhållningstid än någon eller några få minuter inte vara till nackdel.
Korrektionsdata som tages kanske så mycket som 15 minuter innan borde vara betydligt mer precisa än med hjälp av algoritmer uppskattade data speciellt med tanke på att handhållna GPS:er normalt inte förflyttar sig så fort som flygplan gör utan kanske mer motsvarar gåfart, bilfart eller mcfart (i turordning).

Borde också i programvaran vara möjligt att göra en mjuk övergång mellan EGNOS-data och algoritmdata men det är kanske så att detta redan är implementerat i programvaran?

För vissa kommersiella GPS-applikationer kan man förstå att man kanske behöver snabbare responstid.
Speciellt flyget har säkert stora krav men då är det ju i deras mottagare tiden behöver vara kort.

En annan aspekt kan ju vara att det kanske står i någon standard vad som får förekomma om apparaten skall uppfylla standardens krav.

Men men, allt med WAAS/EGNOS är ju bara i början av sin glans och är bara början på det större projektet Galileo.

Om man behöver EGNOS-korrektionsdata hela tiden oavsett var man befinner sig får man väl skaffa en mottagare som kan hämta korrektionssignalerna från Internet via mobilen och pytsa in dem i GPS:en den vägen!

// Ingvar
[Ändrat av INWE 2003-02-24 kl 13:53]
 
Finessen med framförhållning

Många har vittnat om hur klurigt det kan vara att ta emot signaler från WAAS/EGNOS, speciellt från ett rörligt underlag, dvs i bilen.

För att prova hur stor nytta det gör att ladda hem bandata för EGNOS i förväg, testade jag i bilen idag. Jag har låtit min Vista titta ut genom ett fönster i knappt en timme, och någon gång under den tiden fick den syn på IOR (#44), vilket naturligtvis räckte för att ladda hem bandata för EGNOS. Detta gäller alltså då för både #33 och #44.

Igår stängde jag av EGNOS, när jag körde bil på vindlande småvägar till en cache (GC42DF). Kartuppdateringen går snabbare när EGNOS inte är igång, och det gör ju ändå ingen nytta ännu.

Idag lät jag Vistan låsa på ett halvdussin vanliga satelliter, innan jag slog till EGNOS igen. Detta var då i bilen, i knappt hundra knyck. Samtidigt startade jag stoppuret.
Med bandata laddat i förväg tog det nio (9) sekunder för Vistan att hitta den första EGNOS-satelliten.
Därmed anser jag det vara mer eller mindre bevisat att det är en finess att ladda bandata i förväg, om man vill utnyttja EGNOS när det kommer igång.

Anders
 
WAAS/EGNOS bandata

Låta GPS:en söka bandata för WAAS/EGNOS behöver man bara göra om man inte har dem utplacerade på satellitkartan på sina rätta geostationära platser, dvs. för de europeiska två i sydväst resp. sydost.

Satellitdata för övriga satelliter ligger i GPS:ens almanacka och då är man beroende av att GPS-leverantören uppdaterar sin programvara.
Det händer och borde hända allt oftare att gamla satelliter tages ur bruk och nya modernare tillkommer.
Om inte programvaran uppdateras längre lär det bli färre tillgängliga satelliter för den aktuella GPS:en.
Men man kanske vill byta upp sig snart ändå?

Har hört att vissa haft problem att få GPS:en att hitta och låsa på EGNOS-satelliterna trots flera timmars försök.
Även jag hade detta problem.
Eftersom jag också är ägare till en RA-45 (redirectional antenna) provade jag med denna och då tog det inte mer än c:a 6 minuter innan både 33:an och 44:an dök upp. Starkare signal verkar således vara ett bra tips för dem som har problem att få låsning.
Även när jag avlägsnar RA-45:an så kan jag se deras staplar så det verkar bara vara ett engångsproblem.

Tiden tills att EGNOS-satelliterna dyker upp på satellitkartan i förhållande till övriga satelliter borde bara vara beroende av signalstyrka och hur väl synlig den är.

När EGNOS-systemet är körbart bör man tänka på att för att få kompletta korrektionsdata kan man behöva vänta upp till 6 minuter utan skymd EGNOS-satellit och startar man då sin bilkörning omgående är det stor risk att man inte får kompletta data på en bra stund dvs. kanske innan man kommit fram till resmålet!

En god regel borde då vara att starta sin GPS åtminstone 10 minuter före avfärd för att garantera att man fått en komplett omgång korrektionsdata.
Som tidigare beskrivits i inlägg kan man sedan under resans gång kortvarigt, f.n. mindre än c:a 2 minuter (för Vistan), tappa kontakten med EGNOS-satelliten/-satelliterna utan att precisionen påverkas.
Bara inte avbrotten är för många och för långa !
Den synliga tiden måste vara längre än den skymda för annars har GPS:en inte en chans att fylla i hacken i korrektionsdatatabellen med tanke på att en cykel tar 6 minuter.

// Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.