Vista + WAAS/EGNOS

Två minuter

Den enda gång jag mottagit WAAS till någon reda (det var i Frankrike, så korrektionerna i sig var ju meningslösa) verkade det som om "D"-symbolerna i staplarna för de korrigerade satelliterna hängde kvar i ungefär två minuter efter det att WAAS-satelliten tappats bort. Detta med en Vista, då.

Användningsområde

För vanliga handhållna, icke kommersiella GPS:er, borde en betydligt längre kvarhållningstid än någon eller några få minuter inte vara till nackdel.
Korrektionsdata som tages kanske så mycket som 15 minuter innan borde vara betydligt mer precisa än med hjälp av algoritmer uppskattade data speciellt med tanke på att handhållna GPS:er normalt inte förflyttar sig så fort som flygplan gör utan kanske mer motsvarar gåfart, bilfart eller mcfart (i turordning).

Borde också i programvaran vara möjligt att göra en mjuk övergång mellan EGNOS-data och algoritmdata men det är kanske så att detta redan är implementerat i programvaran?

För vissa kommersiella GPS-applikationer kan man förstå att man kanske behöver snabbare responstid.
Speciellt flyget har säkert stora krav men då är det ju i deras mottagare tiden behöver vara kort.

En annan aspekt kan ju vara att det kanske står i någon standard vad som får förekomma om apparaten skall uppfylla standardens krav.

Men men, allt med WAAS/EGNOS är ju bara i början av sin glans och är bara början på det större projektet Galileo.

Om man behöver EGNOS-korrektionsdata hela tiden oavsett var man befinner sig får man väl skaffa en mottagare som kan hämta korrektionssignalerna från Internet via mobilen och pytsa in dem i GPS:en den vägen!

// Ingvar
[Ändrat av INWE 2003-02-24 kl 13:53]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finessen med framförhållning

Många har vittnat om hur klurigt det kan vara att ta emot signaler från WAAS/EGNOS, speciellt från ett rörligt underlag, dvs i bilen.

För att prova hur stor nytta det gör att ladda hem bandata för EGNOS i förväg, testade jag i bilen idag. Jag har låtit min Vista titta ut genom ett fönster i knappt en timme, och någon gång under den tiden fick den syn på IOR (#44), vilket naturligtvis räckte för att ladda hem bandata för EGNOS. Detta gäller alltså då för både #33 och #44.

Igår stängde jag av EGNOS, när jag körde bil på vindlande småvägar till en cache (GC42DF). Kartuppdateringen går snabbare när EGNOS inte är igång, och det gör ju ändå ingen nytta ännu.

Idag lät jag Vistan låsa på ett halvdussin vanliga satelliter, innan jag slog till EGNOS igen. Detta var då i bilen, i knappt hundra knyck. Samtidigt startade jag stoppuret.
Med bandata laddat i förväg tog det nio (9) sekunder för Vistan att hitta den första EGNOS-satelliten.
Därmed anser jag det vara mer eller mindre bevisat att det är en finess att ladda bandata i förväg, om man vill utnyttja EGNOS när det kommer igång.

Anders

WAAS/EGNOS bandata

Låta GPS:en söka bandata för WAAS/EGNOS behöver man bara göra om man inte har dem utplacerade på satellitkartan på sina rätta geostationära platser, dvs. för de europeiska två i sydväst resp. sydost.

Satellitdata för övriga satelliter ligger i GPS:ens almanacka och då är man beroende av att GPS-leverantören uppdaterar sin programvara.
Det händer och borde hända allt oftare att gamla satelliter tages ur bruk och nya modernare tillkommer.
Om inte programvaran uppdateras längre lär det bli färre tillgängliga satelliter för den aktuella GPS:en.
Men man kanske vill byta upp sig snart ändå?

Har hört att vissa haft problem att få GPS:en att hitta och låsa på EGNOS-satelliterna trots flera timmars försök.
Även jag hade detta problem.
Eftersom jag också är ägare till en RA-45 (redirectional antenna) provade jag med denna och då tog det inte mer än c:a 6 minuter innan både 33:an och 44:an dök upp. Starkare signal verkar således vara ett bra tips för dem som har problem att få låsning.
Även när jag avlägsnar RA-45:an så kan jag se deras staplar så det verkar bara vara ett engångsproblem.

Tiden tills att EGNOS-satelliterna dyker upp på satellitkartan i förhållande till övriga satelliter borde bara vara beroende av signalstyrka och hur väl synlig den är.

När EGNOS-systemet är körbart bör man tänka på att för att få kompletta korrektionsdata kan man behöva vänta upp till 6 minuter utan skymd EGNOS-satellit och startar man då sin bilkörning omgående är det stor risk att man inte får kompletta data på en bra stund dvs. kanske innan man kommit fram till resmålet!

En god regel borde då vara att starta sin GPS åtminstone 10 minuter före avfärd för att garantera att man fått en komplett omgång korrektionsdata.
Som tidigare beskrivits i inlägg kan man sedan under resans gång kortvarigt, f.n. mindre än c:a 2 minuter (för Vistan), tappa kontakten med EGNOS-satelliten/-satelliterna utan att precisionen påverkas.
Bara inte avbrotten är för många och för långa !
Den synliga tiden måste vara längre än den skymda för annars har GPS:en inte en chans att fylla i hacken i korrektionsdatatabellen med tanke på att en cykel tar 6 minuter.

// Ingvar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips