Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx

Så blev det...

Tack för alla tips och synpunkter.
Och som alltid gäller "i valet och kvalet välj ej galet" och i det här fallet blev det 60CSx. Framtiden får väl utvisa om det blev rätt.
Dyker väl upp i veckan så det finns risk för att jag får nyttja forumet igen när den ska igång :)
// Janne
 
Re: Vista HCx

I den här tråden http://forums.groundspeak.com/GC/lofiversion/index.php?t163835.html där Anders skrivit i början talas det den 22 maj 08:03 PM om att Vista HCx innehåller/kommer att innehålla ett nytt chip A-GPS med fördelar framför SirfIII. Det är också intressant att dessa enheter kommer att kunna bli kompatibla med Galileo.

"People seem to be concerned about the lack of SirfIII. Remember that Sirf is a company that manufactures GPS chipsets it is NOT a GPS standard. So when you buy SirfIII you are simply buying Sirf company's Sirfstar III chip.

Since that chipset was developed there have been others that are at least equally sensitive and a standard called A-GPS produced by several companies. A-GPS chips take less power and are GPS on a single chip. SirfIII still is multiple chips. There was an announcement just this month about such a chip that was successfully tested to work in tunnels. By the way a single chip means it requires less space to fit in a unit and also that it uses less power.

Finally, if Garmin has started using the A-GPS (if they are, but not yet known for sure) they can buy the same technology from several suppliers keeping the price down and not subject to a single supplier's prices.

So, not having SirfIII is by no means a step backward but likely a big step forward.

JD"

Förhoppningsvis så klarnar detta lite mera i höst om/när Garmin själva presenterar detta.

Thure
 
lånar den här tråden lite eftersom jag står o funderar på dom här två modellerna.

Min fråga är vilken som känns mest robust, kommer använda den mest för mtb cykling och sitter dom verkligen stabilt i cykelhållaren?

Lite rädd för om man drar en fin vurpa och dom medlätthet ramlar ur fästet. Av bilderna så ser ju GPSmap 60CSx lite robustare ut än Vistan.
 
Surta; sa:
lånar den här tråden lite eftersom jag står o funderar på dom här två modellerna.

Min fråga är vilken som känns mest robust, kommer använda den mest för mtb cykling och sitter dom verkligen stabilt i cykelhållaren?

Lite rädd för om man drar en fin vurpa och dom medlätthet ramlar ur fästet. Av bilderna så ser ju GPSmap 60CSx lite robustare ut än Vistan.

Ska du ha ett bra fäste är det Touratech http://www.touratech.se/ som gäller. Ring för säkerhets skull för att kolla leveranstiden. I fjol var leveranstiden 5-6 månader för fästet till eTrex.

touratech_ovan.jpg

Foto:per Brune


touratech_under.jpg

Foto:per Brune

De svarta detaljerna heter RAM.

RAM hållaren till 60C, 60CS, 60Cx etc rekommenderas ej . Den gick sönder. Taskig konstruktion tycker jag.

Per Brune
 
Jag har en 60CS och Garmins originalhållare för cykel, och där sitter apparaten så ordentligt fast att alla ekrar lär ryka långt innan GPS:en hoppar ur. Däremot har en motorcykelåkare i en tidigare forumtråd påpekat att Garmin-fästet inte tål skaknngarna från en MC, utan spricker p.g.a. utmattningsbrott.

AndersLj
 
Oj ser avancerad ut den där prylen :)

Är säkert skitbra men lite dyr så kommer nog inte ha råd med en sån i första taget som tillbehör, knappt så man har råd med GPSmap 60CSx men tror de nog får bli den om ett par veckor när man får loss lite pengar.

Garmins cykelfäste får hålla ett par månader isf innan man kan beställa de där skyddet.

Tackar för infot :)
 
Vista HCX -- bra val!

Jag har i tur och ordning testat 60 Cx, Vista Cx, 60 CSx och Vista HCX. Mottagningen på Vista Cx är klart sämre än på de övriga. Den är alltså i dagsläget lite "out-of-date" om man vill ha en väl fungerande modern handburen GPS. Den nya Vista HCX har ett nytt chipset (MTK) inbyggt helt i jämförelse med 60 Cx och CSx (Sirfstar III). Vissa tester tyder t o m på att MTK i några avseenden är bättre än Sirfstar III. Ingen av de tre som nämndes har tappat signalen när jag brukat dem oavsett terräng och då har jag under jakt även hamnat i djupa raviner och ibland i riktigt tät högstammig skog. De har t o m varit så bra att de tagit emot signalen inomhus i skolan (byggd i betong) där jag arbetar!!

60 CSx och Vista HCX har inbyggd elektronisk kompass, höjdmätare och barometer. Om då en av dessa ska väljas? För mig blir det Vista HCX.
1) Den är klart billigare.
2) För bruk i fält är den mer användarvänlig. Mindre och enklare att förvara -- t o m i bröstfickan på skjortan om du vill. Med joysticken och tummen klarar du att göra alla moment som behövs under förflyttning i terrängen. Även waypoints görs med denna enda joystick och tillhörande knappfunktion.
3) Vistan vinner över 60:an även när det gäller den upplysta skärmen. Jag måste, oavsett vilken GPS som ska avläsas, använda läsglasögon. Vistans upplysta skärm är avsevärt mycket skarpare och med kraftigare belysning än 60:an. Trots att den är mindre så blir allt mycket enklare att avläsa.
4) Batteritiden är klart längre på Vistan.

Sedan har ju Vistan allt det som 60:an har. USB-anslutning till datorn, utbytbart minneskort osv. Om någon har funnit nåt väsentligt som 60 CSx kan slå Vista HCX med så skulle jag gärna vilja ta del av det.
 
Tackar för summeringen.
Du skriver iofs att ingen av de nya tappat kontakten. Men Vistan har väl fortfarande patch-antenn. Är den känslig för hur man håller den jämfört med Helixen på 60serien?
 
Nej, jag har inte märkt någon skillnad på hur man håller den. Den summerar tracken oavsett om den är i bröstfickan, i ryggsäcken, i bilen eller om jag burit omkring den i nåt hus.
 
Den som vill ha navigatorn i båten också, och där använda NMEA-kommunikation, får hålla sig till 60 CSx. Alla nyare Vista (utom den ursprungliga, alltså, med gråskaleskärm) saknar stöd för sådan kommunikation.
 
Den som vill ha navigatorn i båten också, och där använda NMEA-kommunikation, får hålla sig till 60 CSx. Alla nyare Vista (utom den ursprungliga, alltså, med gråskaleskärm) saknar stöd för sådan kommunikation.
Nu tror jag det gick lite för fort ;-)

Nyare Vista har NMEA-stöd men problemet vid den nämnda användningen är att de saknar det traditionella seriella gränssnitt som antagligen behövs om man vill koppla dem till annan marin utrustning. De har bara USB medan större enheter vanligtvis har båda gränsnitten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.