eTrex Legend vs eTrex Vista

Jag har sökt lite på internet och här på forumet men inte hittat allt jag söker svar på.

Just nu står jag i valet och kvalet mellan två stycken GPSer. Nämligen eTrex Vista HCx och eTrex Legend HCx.

De skillnaderna jag kommit fram till är följande:

Vistan har allt som Legenden har plus:

  • Elektrisk kompass
  • Barometer
  • Möjlighet att körra via cigguttag

Är detta allt eller har jag missat något? Jag har en enkel GPS idag och det enda jag saknat är kartor och en kompass som fungerar när jag står still.

Har sett på t.ex. prisjakt att Vistan bara har 12 kanaler medan Legenden har 20. Stämmer det och har det i så fall någon påverkan på exaktheten?

Om jag missat någon liknande tråd på forumet får ni gärna lägga in en länk till den tråden.

Tack på förhand!
 
Prisjakt är bra på att hitta låga priser men tekniska data som uppges där är ofta felaktiga. Det är bättre att gå till garmin.se eller kanske ännu hellre garmin.com för sådan information.

Så vitt jag vet har enheterna du nämner exakt samma GPS-mottagare och enda skillnaden är just kompass- och barometerfunktionen. Båda kan definitivt köras på 12 V med rätt anslutningskabel, men den följer inte med i grundpaketet och det är inte samma som till många andra Garmin.
 
Numera spelar det ingen roll, men när det var nästan tusen kronors skillnad på dem, då var inte kompassen värd så mycket. Därav en Legend C när jag köpte 2005.

Alla Legend-varianter, utom de allra första, kör med mini-USB. En omvandlare 12-V till USB finns ju varsomhelst.

GPSMAP med varianter använder den runda fyrpoliga kontakten för laddning, även om det verkar som det går att ladda även med mini-USB.

Man behöver knappt köra en Legend på 12v. Den har mer än ett dygns drifttid.
 
Kompassen

kan vara praktisk när man letar sig fram i dålig sikt och står stilla. Vid Geocache tror jag också att man har nytta av den.

Men egentiligen litar jag betydligt mera på en bra orienterarkompass.

Höjdmätaren däremot tycker jag har ett betydande mervärde speciellt i bergstrakter.

Thure
 
Min uppfattning är motsatt Thures. För mig är kompassen värdefull medan höjdmätaren är tveksam. Jag geocachar och det är väldigt trevligt att få en ungefärlig riktning för att hitta de sista metrarna. Höjdmätaren är jobbig att kalibrera och vid väderomslag kommer den ju visa fel snabbt igen efter kalibrering.
 
Jag instämmer med föregående talare. Kompassen är mkt bra vid finorientering (jag är också geocachare). I bilen kör jag min Vista på en 12 V-usb-sladd som jag fick med min gamla navman-bilnavigator. Fungerar utmärkt. Dock laddar den ju inte utan kopplar bara förbi.
 
Vad betyder den runda symbolen i satellit-menyn på etrex?

Jag trodde först att den hade något samband med val av Egnos/Waas-menyn?
Men den är opåverkad av den menyns inställningsalternativ.

Upptäckte senare att man i Satellit-menyn "Norr upp/Kurs upp" kunde tända och släcka den runda grå symbolen som har ett rött koncentriskt centrum.

Symbolen syns bara i läget "Norr upp" och dessutom bara när man har lyckats göra en positionering. Vid dålig mottagning hoppar den idogt omkring.
 
Hej, jag tänkte kapa tråden tillfälligt... Är själv på vippen att köpa en vista hcx som första gps...

Hur mycket minne tar färdiginspelade spår? Om man är ute och cyklar +/-10 mil per dag under en längre tid, hur länge kan man räkna med att ett 2gb-kort räcker? Ponera att man redan har installerat FriPro och City navigator på kortet. Hur stor skillnad gör tätheten mellan spårpunkterna (eller vad de kallas på navigeringsspråk)?

Jag har aldrig använt gps, så dra till med någon siffra, bara det är en kvalificerad gissning. Läste i en recension att man bara kan koppla vistan till sin egen dator med Garmins usb-drivare, vilket gör att man inte bara kan knalla in på ett IT-café och ladda upp spår för att frigöra minne.

Sådana här grejer borde kanske stå i produktbeskrivningen :)
 
Hur mycket minne tar färdiginspelade spår? Om man är ute och cyklar +/-10 mil per dag under en längre tid, hur länge kan man räkna med att ett 2gb-kort räcker? Ponera att man redan har installerat FriPro och City navigator på kortet. Hur stor skillnad gör tätheten mellan spårpunkterna (eller vad de kallas på navigeringsspråk)?

Tja nu ryms inte både hela CNE och hela FP på ett och samma kort. Men om du har rensat lite och har c:a 500 MB ledigt så bör det räcka för några hundra års tracklog.

Skämt åsido. 10 mil är kanske 10 KB grovt räknat. Dvs 1 KB/mil. 500 MB ledigt på kortet medför att man får plats med c:a 500000 mil. Cyklar du 10 mil/dag så blir det 50000 dagar eller drygt 100 år.

Cykla du på bara!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
tobiasdr eTrex legend - gummiproblem Navigering 7
AfTech54 Nån som kan Etrex (Legend)? Navigering 7
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
frarol glädje eller förtvivlan?! Etrex legend C Navigering 5
rand Vad händer med baskartan i Etrex legend? Navigering 12
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
bruse Glapp i eTrex Legend Navigering 6
pallo Kartinställning Etrex Legend? Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
Curthan Uppdatering Etrex Legend Navigering 2
kalleka Etrex Legend - displaybild med väg och waypointsflagga Navigering 4
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
bogart Etrex Legend, knepig liten cirkel? Navigering 3
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
thureb Vettiga Ni-MH R6 för Garmin Etrex Legend? Navigering 10
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
Jacken Svensk text i etrex Legend ???? Navigering 2
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Curthan Cig kabel etrex legend Navigering 2
ekis Sjökort i eTrex Legend Navigering 1
Bringner Rutter i eTrex Legend. Navigering 5
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
CyberJunkie etrex Legend vs etrex Vista! Navigering 3
ta1toy Skräptecken i Kartex med etrex legend Navigering 7
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13
stol Kartor till eTrex legend ? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.