Nybliven Vista HCX-ägare

Hej gott folk!

Jag köpte för två veckor sedan en Garmin Vista HCX för att jag skall hitta tillbaka till båten innan den avgår. Jag är sjöman och så fort jag får en chans sticker jag iland på en cykeltur för att upptäcka nya platser. Många gånger har jag cyklat vilse och med hjärtat i halsgropen cyklat runt, runt för att hitta tillbaka till båten så man inte blir akterseglad!
Min GPS upptäckte jag var en riktig rolig leksak så jag ville komplettera den inbyggda världskartan med en detaljerad Europakarta. På Internet lovordades City Navigator Europe NT 2008 på microSD så jag köpte en sådan när vi gjorde ett strandhugg i Göteborg.
När jag nu i datorprogrammet MapSource, som följde med GPS:n på en CD, skall hämta den nya kartan från GPS:n får jag meddelandet "Det gick inte att öppna några nya kartor eftersom följande MapSource-produkter inte är installerade: City Navigator Europe NT 2008". Vad är detta, är det inte det jag köpt? Jag kan inte hitta något på Internet om detta. Kartan fungerar på GPS:n men jag kan nu inte lägga upp rutter med datorn. Jag har läst på Internet att kartor måste låsas upp med en medföljande kod men när jag frågade försäljaren om koden vilket inte fanns i förpackningen med microSD-kortet svarade han att det är inget som behövs på den nya versionen.
Vad har jag missat, jag kan inte hitta något på Garmins hemsida?

Hälsningar från en glad :) och nybliven GPS-ägare just nu på väg till Zeebrügge.
Steen
 
Jag har för mig att om man köper kartor färdigladdade på minneskort så går det inte att föra över dom till dator. Om man vill ha den möjligheten är det bättre att köpa på CD.
 
Du måste installera både Mapsource och City Navigator på datorn är mitt tips. Jag har gamla Vista C och måste installera Mapsource och City Select (som innehåller kartmaterialet) på datorn innan jag kan börja planera på datorn. Osäker dock på exakt hur det funkar när kartorna finns på SD... jag tycker att du borde ha fått CD-skivor också för installation på dator.
 
Köper man kartan på SD-kort så kan man inte kolla i PC.
Tidigare kunde man bara köpa på CD/DVD och man kunde ofta låsa upp en GPS till på samma kartlicens. Nu kan man inte köpa ny karta på DVD vad jag kan se, utan bara uppdateringar till gamla inköp.
Det program som följde med GPS är nog trip and waypoint manager och är inte tänkt för kartor.

SD-kort med City Navigator köper man nya när man vill uppdatera. Bluechart byter man in vid uppdatering. (enligt samtal med Dustin/Sportmanship).

Vista HCx vill ha City navigator NT enligt Garmin (eller friluftskartan pro)
 
Jodå programmet som följer med Vista HCX är Mapsource programmet avpassat för att visa kartor.
Inte är det undra på att en del laddar ner kartor och crack från internet när Garmin krånglar till det så man inte vet vad man köper. Killen har köpt kartor på SD kort och vill givetvis kunna anväda dem fullt ut. Upplåsningskoder och licenser som inte fungerar. Problem vid omistallation etc. är inget som gör människor ärligare....

Håkan
 
City Navigator Europe på DVD

gick i varje fall för en månad sedan att köpa från GPS-Warehouse i UK. Levererades på ett par dagar med posten. Finns kvar på deras hemsida. http://www.gpsw.co.uk/details/prod3291.html

Jag använder den med stor behållning i min Vista HCx tillsammans med topografkartor.

Thure
 
Jodå programmet som följer med Vista HCX är Mapsource programmet avpassat för att visa kartor.
Inte är det undra på att en del laddar ner kartor och crack från internet när Garmin krånglar till det så man inte vet vad man köper. Killen har köpt kartor på SD kort och vill givetvis kunna anväda dem fullt ut. Upplåsningskoder och licenser som inte fungerar. Problem vid omistallation etc. är inget som gör människor ärligare....

Håkan

Håller med om att DVD är bättre bland annat därför att man kan granska rutter och spår och redigera på PC men men det är halvbyngligt och tar lång tid att ladda SD-kort så jag tycker det är rimligt att kartan också säljs på SD-kort eller i fallet Vista HCx micro-SD kort.

Antar att den dåliga tillgänglighetn på DVD-varianten har att göra med att man inte vill att olagliga kopior sprids?

En ytterligare fördel med att ha kartor på DVD och/eller CD är att man kan ladda ned både topograf och vägkartor på samma minneskort.

Thure
 
Det finns en mängd olika anledningar till att karta på DVD är att föredra. En är att man ofta vill ha flera kartor med sig. T ex både City Navigator och Friluftskartan Pro.

Ett annat mycket tungt skäl är att Garmin, av någon obegriplig anledning, valt att visa kartan i 11 olika bruna nyanser på vissa modeller. T ex 278 och 60Cx. Denna brunsjuka gör kartan närmast oläsbar i starkt ljus. Kan dock enkelt åtgärdas genom en justering av grafiken - under förutsättning att man har kartan på DVD....

Originalutseende för City Navigator på 278 & 60Cx:

newtyp3.jpg


Justerad, "omtypad", karta:

newtyp2.jpg


För andra kartor, t ex FriPro och Litauen, är skillnaden ännu större. Dvs köp aldrig kartor på SD-kort!
 
På Internet lovordades City Navigator Europe NT 2008 på microSD så jag köpte en sådan när vi gjorde ett strandhugg i Göteborg.

Du har köpt en licens av City Navigator NT 2008 OK. Alltså har du rätt att använda den. Bra.

Det du kan göra nu är att be någon kompis med CNE 2008NT på DVD att installera sin karta på din PC. Inget brottsligt eller oetiskt i det.

Annars så kan du tanka hem CNE2008NT från webben med bittorrent teknik. Inte heller det är något allvarligt brott eftersom Garmin ju distribuerar DVD:n gratis till dom som behöver den.

Poängen är att du faktiskt har betalat en licens att använda kartan - så gör då det!

Att kartan även finns på SD-kort är mest för att underlätta för de 80% av användarna som är för korkade för att kunna använda en dator. Det är inte så att Garmin vill hindra någon för att göra ruttplanering på PC.
 
Hej igen!
Jag kommer precis ifrån USA, där kostade Vistan en tusenlapp mindre!
Men det fanns bara USA-kartor, de vet väl inte vad Europa är (var femte jänke kan på en världskarta inte ens peka ut sitt hemland).
Jag kunde köpa mig ett gevär istället i samma affär men nöjde mig med en skjorta. Gevärer kunde man ju köpa i matvaru-butiker också.

Jo, till saken. HMR du skrev "eftersom Garmin ju distribuerar DVD:n gratis till dom som behöver den".
Hur informerar man Garmin att man behöver den?

Trevlig helg!
Steen
 
Hej igen!
Jo, till saken. HMR du skrev "eftersom Garmin ju distribuerar DVD:n gratis till dom som behöver den".
Hur informerar man Garmin att man behöver den?

Trevlig helg!
Steen
UppdateringsDVD får man genom ett formulär när registreringen upptäckt att man har rätt till uppdatering. Den första skivan kan du nog inte "begära". Men det fanns länkar tidigare i tråden/forum på ställen i t.ex UK som säljer startkit med DVD.

När det gäller CityNavigator på SD-kort så finns det ingen uppdatering utan man köper nytt kort vid varje tillfälle. Detta skiljer lite från bluchart som man byter in vid uppdatering. (enligt samtal med sportmanship).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.