Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!!

Hej alla.

Jag heter Tony, och har skaffat mig en GPS efter lång tvekan och funderan.

Jag vet egentligen inte mycket om GPS, eller om navigering mm.

Inte mycket mer än det man lärde sig i grundskolan.

Jag tycker nog att jag gjorde ett rät bra val, Garmin Vista.

Den är kul att sitta och pilla med, mycket bra grafik för den lille skärmen. Och satan vad mycket den kan informera om.

Nu är man ju nyfiken på vad andra, mer erfarna navigations-rävar tycker om den lille gynnaren.

Samt om det finns lite balla saker man kan göra med den??

Finns det kartor, andra än de som Garmin har på CD, som kan laddas??

12 volts kabel till bil, finns det nån piratmodell, ty originalet är ju lika sjukt pris-satt som mobiltelefonernas var i början, de som nu är nere i snart 50 spänn!!

Och rent tekniskt finns ju inte heller här nån motivering till tokpriset!!

En fråga.

Har sett på nån sida på nätet, där de testat Vistan m fl, att det på altimetersidan finns nån automatiskt 12-timmars-trend.

Alltså en graf över tryck de senaste 12 timmarna, i botten på displayen. Men jag vet fan inte hur man hittar den eller aktiverar det, står heller inget i manualen om detta.

Jag har skrivit en hel del till Garmins tekniska support, på engelska då. Och tycker att de har bra kundkontakt och uppföljning mm. Jag brukar få svar på bara nån dag.

Har även gett förslag på ändringar i svenska språket, smat att jag skulle vilja ha en möjlighet att nollstäla t ex trippmätaren bara genom att klicka på den mätaren. Och få upp listan på valbara mätare, och en extraruta med möjlighet att nolställa direkt, utan att tvingas gå in i menyerna.

Hoppas ni kan hjälpa mig att utnyttja och latja mer med min Vista. Jag är intresserad av all info om denna manick ;-)
MVH Tony
 
Tål inte så mycket vatten..

Tänkte bara varna lite för att de där eTrexarna inte tål så mycket vatten. När jag var i Sibirien och vandrade så regnade det 3 dagar i rad, vilket till slut gjorde allting blev mer eller mindre blött (som vanligt). Vilken tur att jag har en vatten tålig GPS, tänkte jag.... Icke sa nicke, den dog av vätan... Den hämtade sig iofs efter några dagar men då var det liksom färdig navigerat.

Så tipsen, som för all elektronisk utrustning:
-Använd plastpåse, det stör inte mottagningen heller, tror jag.
-Ha en alternativ plan, när sakerna havererar.

Annars kan jag bara gratulera, de är coola små mannicker de där eTrexarna.
 
Hjälpmedel!

GPSen är ett utmärkt hjälpmedel, men lita inte helt till den! Man MÅSTE lära sig att orientera även om man har GPS med sig! Som tur är så är GPS ett utmärkt hjälpmedel även till att lära sig karta/kompass. Mitt råd är att gå in på apoteket och köpa "Naturpasset". För en spottstyver så får du en orienteringskarta med utsatta kontroller i hemtrakten, stämpelkort och en trevlig promenad! GPSen slår man på vid startpunkten, gör en "Waypoint", stänger av och stoppar i fickan! På detta sätt lär man sig orientera utan att behöva oroa sig över att gå vilse! Vill du träna på att använda GPSen så vänta tills du börjar fatta karta/kompass så kan du sedan GPSa mellan kontrollerna och jämföra för och nackdelar.
Lycka till!
 
Vattentålighet

Hej,

Jag har en etrex summit och har inget dåligt att säga om vattentåligheten. Jag har den mest till kajakpaddling och den har badat ett flertal gånger och den har hållit ut i *rejäla* regnskurar och mer långvarigt regn.

Dock tycker jag att den har litet dålig mottagning ibland, vid vandring i skog eller blandad terräng har den inte alltid mottagning. Är det bara min eller har fler samma problem?

/Roland
 
Har Du bredband?

Det finns massor av info på Internet, så har man en någorlunda bredbandig anslutning kan man lära sig hur mycket som helst. (Det kan man med modem också, men då tar det en del tid).

En bra site med allmänt innehåll är:
http://joe.mehaffey.com/
Här finns bl a ett test av Vista/Legend (men jag vet inte om just det Du frågar om tas upp). Det finns mycket mycket annat.

För den som har en Garmin är följande site en självklarhet, men den har mycket att ge även den som har något annat fabrikat:
http://celia.mehaffey.com/dale/
Totalt finns här gissningsvis ett hundratal sidor tätskrivna A4-sidor med tips och instruktioner om det mesta som har med Garmin-apparater att göra.

För den som vill tränga riktigt djupt in i ämnet finns en site som har mängder av länkar, somliga till riktigt tunga siter (som kräver att man kan åtskillit om matematik och kommunikationsteknik).
http://www.cnde.iastate.edu/staff/swormley/gps/gps.html
Men det finns länkar även för vanligt folk här.

Man kan också lära sig en hel del om man läser gamla inslag i denna diskussionsgrupp.

Anders Lj
 
Tack för alla svar!!

Kul att hitta nya bekantskaper som kan hjälpa en, om det kniper med nya leksaken.

Till dig som lyckats få probs med vatten, så måste jag säga att jag tror du haft skaplig otur eller möjligen ett defekt ex. För den skall ju tåla 30 Min en meter under vatten!!!

I Stavanger där jag köpte min, på en arbetsresa, där finns en butik som har en i skylten, nedsänkt i vatten. De är påslagen och har legat där i flera månader!!

Min navigeringskunskap är inte så stor, men jag kan hantera en kompass rätt skapligt faktiskt. Förstår mig på kartor rätt bra med.

Men har lite probs med skillnader mm på alla kartdatum och "grids" mm.

När användre man vad, och hur!? Men det kommer väl med tiden. Egentligen så är mitt friluftsliv sådant att redig karta mycket sällan behövs. Kommer nån karta fram, så är det oftast Sthlms Taxikarta ;-)

Är det nån som vet om man som amatör-navigatör, som jag som alltså mest har den för att kolla lite hur man rör sig på svamp och fisketurer mm. Skall jag ha den ställd på sann NORD eller magnetisk, eller nåt annat??

Kartdatum och grids mm, det gör väl ingen skillnad, vad det än står på, om jag inte har nån karta tillhands och jämför med, eller??

Jag har pillat lite med att ställa in kartan, storlek på namn mm, ja ni vet!?

Men en sak fattar jag fan inte vad det är, eller vad det gör för skillnad eller när???

På sidan där man kan bestämma hur stora Waypoints vägnr mm skall vara, så finns det nåt som heter landtäckning/landcover. Vad fanken är det??

har testat att ställa det på alla varianter, och det står att den ritar kartan "drawing" och i bästa fall ser jag att bilden ändrar sig lite lite lite, knappt så man ens kan se det. Och så lite att man fan inte ens ser vad som ändrat sig, bara att det blev lite "annorlunda"!!???

Kan nån förklara mer??

Det får räcka för denna gång, men det kommer mera ;-))

MVH Tony, med bredband!
 
Svar på några av frågorna

Det enklaste först. Om man använder GPS-en tillsammans med en magnetisk kompass (alltså beräknar riktningar med GPS-en och överför till kompassen) ska man använda magnetiskt NORD. Om man använder den tillsammans med en karta ska man använda sant NORD. I Stockholm (och troligen hela Sverige) handlar det om en skillnad på någon grad, så man kan i praktiken ställa in vad man vill.

Datum och Grid: När man ritar en karta måste man av praktiska skäl använda en förenklad bild av jordens form, en som inte tar hänsyn till berg och dalar och liknande. Vilken modell man använt anges av kartans datum. Sedan måste man ha ett rutnät så att man kan ange positioner, och det kallas på engelska för "Grid".
Praktiskt: om man använder en GPS tillsammans med moderna svenska sjökort ska man ställa in Datum =WGS84 och Grid = Longitud/Latitud. Om man använder svenska landkartor ska man för det mesta använda Datum = RT90 och Grid = SwedishGrid. Men allt detta har ingen betydelse för bilden man ser på GPS-displayen. Det gäller bara för att man ska få GPS-ens och kartans koordinater att stämma överens.

Slutligen det här med land coverage. Hämtat ur minnet (mitt eget alltså, som ibland visar sig vara betydligt sämre än jag någonsin anar) så tror jag att det har att göra med den landinformation som finns på den inbyggda baskartan (alltså det som inte är vägar). Antingen hur myckt information som skall visas, eller vid vilken zoomningsgrad som det ska börja visas - jag minns inte riktigt, för jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det).

Tyvärr är Garmins användarböcker rätt sparsamma med en hel del viktig information. Jag tror att mycket av det som jag skrivit här står att läsa bättre och mer utförligt i Dales Garmin-handbok (en av referenserna i mitt förra inlägg), dock inte de svenska inställningarna.

Återigen, gör Dig besväret att läsa genom allt som skrivits i denna diskussionsgrupp så lång tid tillbaka som Du orkar. Det finns massor av info och tips.

Anders Lj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.