Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX?

Går det att köpa Lantmäteriets fastighetskarta och använda den i en Garmin vista cx? Eller finns det andra bättre alternativ att få in en skogskarta i vistan.
 
Det finns mig veterligen ingen variant av Fastighetskartan anpassad för Garmin gps-er. För Magellan finns kartan att köpa i stycken om 50x50 km.

Men, vad är egentligen Fastighetskartan?

Magellans produkt är en variant som innehåller topografisk information (vägar, byggnader, vattendrag, höjdkurvor, mm) tillsammans med fastighetsgränser.

Saknas gör den bakomliggande flygbilden, dvs det skikt som gör den tryckta produkten (och föralldel rastervarianten) mer användbar i skog än Terrängkartan för den som önskar se mer detaljer.

Vektordataskiktet ur Fastighetskartan ger en kartbild inte helt olik Terrängkartan. Den största skillnaden är förstås fastighetsinformationen, men även redovisningen av mindre hus och vägar/stigar skiljer sig, där fastighetskartan innehåller fler och mindre detaljer.

Vad jag vet går det inte att vare sig i Magellan eller i Garmin att hantera en kartbild som innehåller rasterdata och vektordata blandat. Den som önskar ta med sig en digital produkt som motsvarar den tryckta produkten är nog hänvisad till Pocket PC och något av de program (Fugawi, OziExplorer, m.fl.) som kan hantera rasterbilder.

/torbjörn
 
FriPro för Garmin är en trogen återgivning av terrängkartans information. Som Torbjörn nämner finns ytterligare topografisk info i fastighetskartan som man gärna skulle vilja ha tillgång till ute i terrängen.

Det märkte jag inte minst häromdagen då jag och vänner tog en lång cykeltur kring Persnär på Ölands ostkust. Sammanlagt gick en halv mil på strandängar utanför stigar. Det visade sig bland annat att gamla blad av topografiska kartan innehöll traktorvägar som saknas i senare upplagor. De stråken hade vi glädje av. Dessutom innehåller ju fastighetskartan mer stigar och traktorvägar än terängkartan.

En variant är att ha vektorkarta på en garmingps (60 CSx i mitt fall) och utsnitt av fastighetskartan i Fugawi (pathaway) på en PPC eller iQue 3600- eller envända en Magellan och den vektoriserade versionen av fastighetskartan (fast jag vill inte ha fastighetsgränser, byggnader osv).

Fastighetskartans flygfotobakgrund syns sämre än de som är tillgängliga med Eniro så där nöjer jag mig med utskrifter över vissa terrängavsnitt. Den nytta man har av flygfotona är ändå rätt begränsad. En stig under träd syns inte.

Men helst skulle jag vilja ha en overlay med fastighetskartans info för mindre vägar och stigar lagd ovanpå terrängkartan. Om det ginge att köpa enbart den vektorinformationen till rimligt pris som privatkund vore det förmodigen lätt att göra vektoroverlays med GPSMapEdit. Så frågan till Torbjörn och Lm blir: Kan jag köpa enbart en kategori vektordata ur fastighetskartans databas - stigar och traktorvägar - för ett par kvadratmil?

Finns det en databas över tidigare, nu icke angivna vägar?

Färden gick nära kusten söder om Persnäd på Öland. Vägarna går i NV-SO riktning med få tvärförbindelser vid de intressanta stränderna. Ett imponerande ökenlandskap nu i torkan.
 
jonasolof; sa:
Kan jag köpa enbart en kategori vektordata ur fastighetskartans databas - stigar och traktorvägar - för ett par kvadratmil?

Finns det en databas över tidigare, nu icke angivna vägar?
Första frågan: Vet inte helt säkert. All försäljning av 'rådata' sker numera via återförsäljare, och någon av dem kanske kan skapa en anpassad produkt som passar dig. På Lantmäteriets hemsida finns kontaktuppgifter till alla återförsäljare:

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Product.aspx?id=264

Andra frågan: Det mest detaljerade som finns i Lantmäteriets databaser är det som redovisas i Fastighetskartan. Delar av den informationen återanvänds i Terrängkartan. Någon databas över vägar och stigar som redovisats tidigare, men som gallrats ur till senare upplagor av kartorna, finns tyvärr inte.

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
jasåpådetviset iPhone, Galileo, Fastighetskarta? Navigering 9
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
_Qwerty_ Fastighetskarta i en gps, går det? Navigering 1
pehnl GPS - Bärbart - Fastighetskarta Navigering 11
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.