EGNOS?

Jag har ett fenomen på min Garmin 60cs. När jag passerar ett vägbygge får jag plötsligt EGNOS mottagning (D på staplarna) och en noggrannhet ända ner till 1 meter ibland. När jag passerat ett stycke försvinner det. Detta har även hänt på andra ställen, bl a ett flygfält. Då såg jag en "lantmätare" gå och mäta med en GPS mottagare. Detta är lite för bra för att vara en slump. Enligt en kontakt på lantmäteriet så använder de en signal på RDS-nätet (radio) för att komma ner till den noggrannheten, men någon möjlighet att ta emot en sådan signal finns väl inte på en 60cs??? Jag undrar nu om det kan tänkas finnas någon form av slavsändare som placeras på en känd position, räknar ut felet, och sänder ut en korrigering, som om den vore en EGNOS satellit???
Någon som vet mer?
/Anders
 
Jo, det kan man, men inte utan en speciell mottagare för marksänd differentiell korrigering.

Egnos sänds på samma frekvens som alla andra satelliter använder, så det är knappast troligt att något på marken skickar ut den. Den är inte lämplig för marksändningar.

Anders
 
xyz32; sa:
Jag får också in EGNOS något sporadiskt. Jag tror att det är en geostationär satellit som ESA har hängt upp över Afrika. EGNOS är rejält försenat och det har förekommit provsändningar en tid. Man kan gå in på följande sida för att se vad som pågår:

http://ravel.esrin.esa.int/docs/egnos/estb/IMAGEtech/imagetech_realtime_html.htm

Jag får dock inte någon bättre noggranhet än vanlig icke differentiell GPS konstigt nog.
Med WAAS/EGNOS och om man får in ett D på staplarna får man nog en sannare felmarginal än utan. Med EGNOS aktiverat kan det hända att jag får +-9m istf +-5m. Bakom +-5m står mer matematik och sannolikhet än när EGNOS är inblandat. Jag använder det sällan eftersom det inte går att kombinera med batterysave i min Gecko/Quest.
 
gunnar_g; sa:
xyz32; sa:
Jag får också in EGNOS något sporadiskt. Jag tror att det är en geostationär satellit som ESA har hängt upp över Afrika. EGNOS är rejält försenat och det har förekommit provsändningar en tid. Man kan gå in på följande sida för att se vad som pågår:

http://ravel.esrin.esa.int/docs/egnos/estb/IMAGEtech/imagetech_realtime_html.htm

Jag får dock inte någon bättre noggranhet än vanlig icke differentiell GPS konstigt nog.
Med WAAS/EGNOS och om man får in ett D på staplarna får man nog en sannare felmarginal än utan. Med EGNOS aktiverat kan det hända att jag får +-9m istf +-5m. Bakom +-5m står mer matematik och sannolikhet än när EGNOS är inblandat. Jag använder det sällan eftersom det inte går att kombinera med batterysave i min Gecko/Quest.

Jag har som bäst haft en felmarginal på +/-3m utan differentiell GPS. Med D på staplarna har jag som bäst +/- 5m. Ingen förbättring alltså.
 
xyz32; sa:
Jag har som bäst haft en felmarginal på +/-3m utan differentiell GPS. Med D på staplarna har jag som bäst +/- 5m. Ingen förbättring alltså.

I det läget så kan det mycket väl vara så att du till 95% är inom +-3m utan EGNOS, men det kan också vara så att du är +-fler meter än +-5m med EGNOS!
Jag har fattat det som att EGNOS är korrigerat från kända markpositioner och är så sant som det kan bli, men det vanliga är sannolikt inom +-Xm.

Sedan kan det vara så att EGNOS stjäl 2 satelitplatser vilket gör att man utan EGNOS får in fler satelliter som totalt sett gör positioneringen säkrare.
 
gunnar_g; sa:
xyz32; sa:
Jag har som bäst haft en felmarginal på +/-3m utan differentiell GPS. Med D på staplarna har jag som bäst +/- 5m. Ingen förbättring alltså.

I det läget så kan det mycket väl vara så att du till 95% är inom +-3m utan EGNOS, men det kan också vara så att du är +-fler meter än +-5m med EGNOS!
Jag har fattat det som att EGNOS är korrigerat från kända markpositioner och är så sant som det kan bli, men det vanliga är sannolikt inom +-Xm.

Sedan kan det vara så att EGNOS stjäl 2 satelitplatser vilket gör att man utan EGNOS får in fler satelliter som totalt sett gör positioneringen säkrare.

Ja, så kanske det är.
Nu ska jag i rättvisans namn framhålla att det är först på senare tid som jag fått tillfälle att pröva differentiell GPS och då endast sporadiskt i bil och inomhus. Mer erfarenhet behövs innan jag kan dra några definitiva slutsatser.
 
Förtydligande....

Jag har nog uttryckt mig lite otydligt i min fråga...
Jag har alltså KONSTATERAT en väsentligt(!) förbättrad noggrannhet vid dessa tillfällen jag talar om i början på inlägget, så till den milda grad att GPSén troligen skulle visa decimaler på en meter om den bara haft den funktionen. Nu har jag efter att jag skrev mitt första inlägg fått lära mig att det sänds ut en korrigeringssignal på FM-radiobandet (samma som RDS använder) som ger en noggrannhet på ca 20cm, men den kan ju väl knappast jag fått in på min 60cs? Alltså måste det finnas något mer system för att kunna, åtminstonde tillfälligt boosta upp noggrannheten... Någon som vet???
 
Hur kan du bekräfta denna noggrannhet? Du gör ju inga kontrollmätningar med annan utrustning.

Även vid slumpmässig variation över ett storre område kommer positionen ibland av överensstäma med den verkliga Det sker oftare i öppen mark som vid et vägbygge.

Det finns definitivt inga "andra kanaler" in i GPSmottagarna av konsumenttyp. Att resonera i de banorna är med förlov sagt trams.

Vill du hävda att så är fallet på ett internationellt plan rekommenderas usenet sci.geo.satellite-nav där många av deltagarna är proffs.
[Ändrat av jonasolof 2007-02-16 kl 09:18]
 
Om man har bra mottagning (och därmed hög uppgiven noggrannhet) redan innan EGNOS kommer in ser jag inget speciellt anmärkningsvärt i att det förbättras till 1 m. Jag har sett stora förbättringar men eftersom jag börjat med sämre noggrannhet (vanligtvis från inbyggd balkong) har jag "bara" kommit ner till 2-5 m med EGNOS.
 
xyz32; sa:
Sedan kan det vara så att EGNOS stjäl 2 satelitplatser vilket gör att man utan EGNOS får in fler satelliter som totalt sett gör positioneringen säkrare.
Åtminstone jag får under normala förhållanden ytterst sällan kontakt med ens 10 satelliter så jag har inga problem med att byta bort en (på t.ex. 276C) eller två (på t.ex. GPS V) oanvända kanaler mot EGNOS som jag däremot tidvis upplevt ordentliga noggrannhetsförbättringar från.
 
PR; sa:
xyz32; sa:
Sedan kan det vara så att EGNOS stjäl 2 satelitplatser vilket gör att man utan EGNOS får in fler satelliter som totalt sett gör positioneringen säkrare.
Åtminstone jag får under normala förhållanden ytterst sällan kontakt med ens 10 satelliter så jag har inga problem med att byta bort en (på t.ex. 276C) eller två (på t.ex. GPS V) oanvända kanaler mot EGNOS som jag däremot tidvis upplevt ordentliga noggrannhetsförbättringar från.

Ja, jag får väldigt ofta in 10 och mer samtidigt utan EGNOS på min Garmin CSX. Differentiell GPS kanske bara kommer till sin rätt när man normalt får in färre satelliter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.