EGNOS?

Re: Varför skiljer det då?

brolly; sa:
Jag har alltså gjort samma mätning(4 platser inmätt från 4 håll) på andra ställen (då jag inte har haft ett D på varenda satellit) och har aldrig kommit bättre än ca +/-5m, nu hamnar jag inom +/- 1m!
Jag kanske missförstår helt men jag inser inte riktigt problemet.

1. Du får bättre noggrannhet i dina mätningar när du har EGNOS-mottagning.
Ja det är logiskt, det är det som vitsen med systemet.

2. Du tror att signalen kommer från en markbaserad sändare.
Eftersom det i så fall verkar vara en helt okänd teknik är det då inte mer rimligt att tro att den kommer från en EGNOS-satellit?

3. Du upplever dig ha decimeternoggrannhet (eller något ditåt) i mätningen.
Även om din mätmetod kanske är hygglig för att se relativa skillnader mellan mätningarna ger den kanske inte helt rätt absolutvärde för noggrannheten?

Att man under en bra dag (GPS-mässigt) och med EGNOS-mottagning närmar sig +/- 1 m i noggrannhet är väl inte så otroligt men att du skulle vara betydligt under det är kanske att övertolka resultaten?

Som sagt har jag kanske helt missförstått men det här var åtminstone ett försök att bena ut vad det handlar om.
 
Den största vitsen med Egnos är faktiskt inte bättre noggrannhet, utan bättre integritet.
Om ett fel uppstår ska det snabbare rapporteras till mottagaren, så att den exempelvis kan bortse från den satellit som spökar, eller vad det nu är.

Sen har man funktioner för bättre noggrannhet också, men det får nog anses vara av prioritet två.

Det förstnämnda har man ingen nytta av alls när man ränner runt nere på backen, men i ett flygplan som håller på att landa kan det vara väsentligt.

Anders
 
Javisst är det så och jag omformulerar:

1. Du får bättre noggrannhet i dina mätningar när du har EGNOS-mottagning.
Ja det är logiskt, det är en av de positiva effekterna med systemet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.