Bug i Navman 3400

Har fått samma problem med två olika Navman 3400. Har nu ägnat 3 timmar åt metodisk felsökning och kan återskapa felet på båda Navman-enheterna, samt kan åtgärda det med en workaround.

Felet uppstår när jag avslutar den medföljande programvaran SmartST Professional enligt handboken (!), så här:

* gå till Aktivitetshanteraren (iPaq Task-button, längst ner till höger på fronten)
* välj Close this Application

Därefter slutar Navman FÖR DET MESTA (ca 14 gånger av 15) att sända CSV-sentences, vilka innehåller aktuell information om satelliternas positioner. (Spara NMEA-log i ditt program, t ex Fugawi, öpnna log-filen och leta efter rader som börjar med $GPCSV. Om raderna saknas skickas ingen satellitinfo från Navman till programmet.)
Det går dock att få en 3D Fix utan CSV-sentences, men det tar mycket längre tid och kräver mycket bättre mottagning, eftersom programmet pga avsaknad av info om satelliterna inte riktigt vet hur den ska tolka de mottagna signalerna (min egen slutsats).

Work-araound:

* Soft reset av iPaq, tryck in brytaren i botten med pennan
* Starta SmartST Professional (medföljer Navman)
- Invänta 3D Fix
* Avsluta SmartST Professional på följande sätt
- Gå till Settings/System/Memory/Running Programmes
- Markera SmartST Professional i listan
- Tryck Stop
* Starta GPSInfoSetup, ett enkelt testprogram nedladdat från Navman (http://www.navman-mobile.com/html/3000downloads.htm)
- Invänta 3D Fix
* Avsluta GPSInfoSetup
- File, Exit

Nu sänder Navman återigen CSV-sentences! Har alltså lyckats återskapa detta 14 gånger av 15. Tur att det inte var så kallt ute ikväll ;-)

Rapportera om du har liknande problem, antingen här i forumet eller direkt på min mail per@geijer.org, så sammanställer jag och skickar till distributören.
 
Möjligen fel på iPaq??

Provar samma sak idag och då funkar det inte. Så tag min workaround med en nypa salt. Ska prova på annan iPaq.
Hör gärna av dig om du har problem med Navman+iPaq.
 
Navman har skickat en fix

Fick idag en beta-version av en ny driver från Navman, som delvis löser problemet. Det blir en workaround. Jag har lagt upp drivern på min hemsida http://user.tninet.se/~txv688u/navmanfix/ om du vill prova. Där finns även installationsanvisningar och förklaring till hur du får Navman att funka tillsammans med fixen. //Per
 
Navman bekräftar bug

Navman har idag per telefon bekräftat att det i mars 2003 kommer en service release som löser vissa problem med NMEA-protokollet från Navman 3400.
 
Mer info från Navman

The SmartST software changes the NMEA output so that the GPS position can be read at 1 second intervals, and it does not get interference from other NMEA sentences. If your software is not initialising the GPS when it opens the com-port then it will not be turning the required sentences on.

What we will be doing as of our first service release (in about 4 to 6 weeks time) is resetting all NMEA sentences when the SmartST application is closed, so that applications that do not initialise the GPS do not suffer this problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.