Service Pack till SmartST Pro för Navman 3400

Nu finns SmartST Pro Service Pack 1 (SP1) att hämta på http://www.navman-mobile.com/html/support-3400.htm

SP1 innehåller en del förbättringar i programmet och den löser några problem men inte alla.

När man avslutar SmartST Pro så återställs fortfarande inte Navman 3400 korrekt vilket får till följd att man inte får heltäckande satellitinfo i andra program, t ex Fugawi och OziExplorer m.fl.

Jag har backat tillbaka min installation till version Beta 3.1.3 ( kan hämtas på min hemsida http://user.tninet.se/~txv688u/navmanfix/ ) och mailat Navman Support och gjort dem uppmärksamma på att detta fel kvarstår.

Vidare så är installationen av SP1 ingen lek Först ska du ladda ner en programfil på 430 kB. I denna finns det förval för många språk, bl a svenska. Men trots att det finns en knapp för svenska så finns det ingen bakomliggande kod för svenska. Välj i stället UK English, vilket är det språk som du har idag. Du får också information om att du allra först måste avinstallera eventuella tidigare uppdateringar, dvs radera hela programmet och installera om från CD.

Sen ska datorn ut på Internet igen och hämta en ny fil på nästan 1,5 MB, som innehåller den egentliga uppdateringen.

Och Navman 3400 ska av och på din handdator i rätt moment av installationen.

Jag återkommer när Navman svarat.
 
Workaround

Så här har jag lyckats skapa en workaround, ursäkta engelskan, har klippt rakt ur en konversation med Navman. Navman har bekräftat i mail att detta gör jobbet.

1. Remove the entire SmartST/Navman installation.
2. Reinstall SmartST/Navman from CD.
3. Install the Beta 3.1.3 Serial Driver (download from http://user.tninet.se/~txv688u/navmanfix/)
4. Copy GPS Info 1.1.exe (installed in step 3.) to your PC
5. Remove the entire SmartST/Navman installation.
6. Reinstall SmartST/Navman from CD.
7. Install SmartST Service Pack 1
8. Copy GPS Info 1.1.exe from PC to your iPaq (for example in folder Program Files)
9. Start SmartST Pro with SP1, wait for GPS fix.
10. Quit/Exit Smart ST Pro
11. Start GPS Info 1.1
12. Selected Options, Set Default
13. Exit GPS Info 1.1
14. Start other navigation software (Fugawi, OziEplorer, etc)
15. Works fine!!!
16. Repeat steps 11-13 everytime you have used SmartST Pro.
 
Service Pack 1 stoppad

Navman har plockat bort Service Pack 1 från sin sajt "due to some technical problems reported by customers".
 
Ny version av SP1, allvarliga problem kvarstår

Navman släppte på långfredagen en ny version a SP1 till SmartST Pro, efter att den första versionen dragits tillbaka på grund av fel som rapporterats av användare.

Den nya versionen av SP1 löser möjligen vissa problem i SmartST Pro men problemen med att SmartST Pro avslutas felaktigt kvarstår. GPS-mottagaren Navman 3400 blockeras delvis efter att SmartST Pro avslutats i och med att vissa delar av NMEA-protokollet saknas, bl a information om satelliterna.

Du som använder andra navigeringsprogram, t ex Fugawi eller OziExplorer i din iPAQ tillsammans med Navman 3400 kan återställa Navman med hjälp av en liten programvara, GPS Info 1.1, som Navman tidigare inkluderat i en beta-version av SP1. Du kan ladda ner GPS Info 1.1 från min hemsida http://user.tninet.se/~txv688u/GPS_Info/GPS_Info_1.1.zip Packa upp zip-filen och kopiera GPS Info 1.1.exe till din iPAQ. Starta GPS Info 1.1 och välj Options/Set Defaults. Gå utomhus och invänta en fix (grön text 3D i GPS Info). Avsluta GPS Info och starta ditt navigeringsprogram. Nu funkar det som det ska!

Jag har rapporterat de kvarstående bristerna till Navman och deras svenska generalagent, Gadgetec.
 
Navman bekräftar bug

Så här skriver Navman 2003-05-01:

"We had a conference call with the developers in New Zealand, who informed us that they changed the NMEA sentences in order to optimise our own software. The result of this is that 3rd party software is now not able to be run with our sleeve. We will be releasing an SDK in about 2 weeks that explains how to get around this."

Riktigt så illa är det inte, det går att använda Navman 3400 med andra program genom den work around med programmet GPS Info 1.3, som beskrivs ovan.

SmartST Pro har fått en ansiktslyftning i och med SP1. Bättre vägvisning med tydligare kommandon är en kvick summering.

Fast ibland är förstås vägvisningen helt bort i tok, vilket kanske inte är så underligt med tanke på att utceklarna sitter i New Zealand och jobbar med kartdata som de får av Navtech som i sin tur köpt det av Lantmäteriet (?) och sålt vidare till Navman. Fram kommer man dock alltid även om det inte är kortaste eller snabbaste vägen. Fast man får se mycket efter vägen!

Det ska bli spännande att se hur programmet uppför sig ute i Europa i sommar.

Tack till generalagenten GadgeTec som hjälper till att trycka på Navman.
 
iPAQ GPS Receiver Software Development Advisory

Det har kommit lite ny info från Navman. Hämta här http://user.tninet.se/~txv688u/iPaq_GPS/

Jag fick be om dokumentationen särskilt. Det hade kanske varit naturligt att Navman - efter den myckna korrespondens som jag stått för - hade skickat den spontant. Men det är klart, de ser mig väl som en besvärlig kund och ett hot i stället för en intresserad kund och en tillgång.

I dokumentet står att läsa att det i grundkonstruktionen i iPaq finns mycket bakgrundsbrus och att man därför måste designa GPS-mjukvara för att minimera bruset genom att kommunicera så lite som möjligt mellan GPS-mottagaren, i det här fallet Navman 3400, och iPaq.

Det må vara korrekt. Dock borde den programvara som nyttjar GPS-mottagaren återställa korrekt vid avslut. Så sker inte med SmartST Pro. Man får tillsvidare använda den work-around, som beskrivs i ovanstående inlägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Garmins Europa service Navigering 9
greenjuice Sänkt pris på Geko-serien hos Dialect IT service Navigering 17
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
3313 Garmin Service Navigering 11
apersson850 Garmin service Navigering 8
frni Service meny i etrex Vista Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.