Sänkt pris på Geko-serien hos Dialect IT service

Hejsan,

Jag går i funderingar om att skaffa GPS. Har inte bestämt vilken modell och vilken prisnivå men såg nyss att på Dialects hemsida har de sänkt priset på Geko-serien, bla 301 till 1100 kr plus frakt!! Tror det sänkta priset är tillfälligt .

Jag har börjat lite med geocaching och så vandrar jag ju också i fjällen och skogen. Så jag undrar om Geko är bra modell för att navigera i fjällen? Eller är de större modeller att föredra pga batteri och bättre mottagning?

Tacksamt för bra och snabbt svar nu när detta är tillfälligt!

Länken till Dialect och Geko är:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=251478&refID=3

Jonas
 
Hej!

Jag är själv nybörjare på GPS, skaffade en Foretrex 101 i början av sommaren. Min Foretrex är väl i princip identisk med en Geko 201, fast i mindre format. Använder den dels för att göra löpträning roligare, men framförallt som kul grej under fjällvandringarna på sommaren. När vi går i fjällskogen brukar vi hålla oss till leder (jobbigt hitta sin egen väg i tät skog), det är mest ovanför trädgränsen jag använder min GPS. Under dessa omständigheter har jag inte haft några som helst problem med mottagningen i min Foretrex. Skulle tro att det är ännu lite bättre mottagning i Geko.

Ska du använda din GPS mycket i tät skog tror jag att du kanske måste ha en GPS med möjlighet att koppla in en extern antenn. Annars tror jag en Geko fungerar bra. Jag har inte provat på geocaching, för det kanske man egentligen vill ha en GPS med inbyggd karta. Vad gäller batteritiden tycker jag den är bra. Till fots rör man ju sig rätt långsamt, då räcker energisparläget bra. Med det läget använde jag inte mer än en uppsättning batterier under sommarens veckolånga vandring. Då hade jag emellertid inte GPS:en på hela tiden.

Jag är mycket nöjd med min Foretrex, den är rolig att ha med då man får lite mer info om hur fort och långt man går/gått. I dimman på Tjeuralako var den dessutom till stor hjälp, då det var ganska svårt att orientera sig. Självklart skulle jag inte förlita mig helt på GPS:en, den är ett komplement till karta och kompass. Men ett roligt och användbart komplement, tycker jag.

Jag köpte min Foretrex i USA för 800, men den har ingen kompass eller höjdmätare. 1100 för Geko 301 i Sverige tycker jag därför låter som ett klart bra pris.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-08 kl 17:58]
 
Bra liknelse

Ja, bra liknelse du skrev.... Geko 301 har ett par funktioner till: elektronisk kompass och barometer så man behöver inte röra på sig för att veta vilken riktning eller antal höjdmeter. Men självklart, GPS är bara ett komplement - inte ersättare för vanlig kompasss.

Enligt en recension av kille här på Utsidan, räcker batteriet flera dagar om man stänger av GPS och kör tex barometer vid behov.

De mer avancerade modeller som C60, eTrek låter också lockande men blir dyrt i längden med kartor, program osv. Känns för stor investering.
 
Detta är en upprepning av vad som hände för ett tag sedan. Samma företag uppvisade kraftigt sänkta priser på några GPS-modeller. De prissänkta modellerna var listade som "beställningsvara", och fanns således ej tillgängliga. Efter att jag kontaktat just Dialect för att kolla om det verkligen var sant försvann detta erbjudande från den ena dagen till den andra. Jag antar att det är jättelätt att sänka priserna på nåt som dom ändå inte kan leverera, men jag tycker nog att det är är en smula oärligt mot konsumenterna. Länk till vår förra diskussion nedan.
/Rilleman

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35525
 
Tumbleweed; sa:
Detta är en upprepning av vad som hände för ett tag sedan. Samma företag uppvisade kraftigt sänkta priser på några GPS-modeller. De prissänkta modellerna var listade som "beställningsvara", och fanns således ej tillgängliga. Efter att jag kontaktat just Dialect för att kolla om det verkligen var sant försvann detta erbjudande från den ena dagen till den andra. Jag antar att det är jättelätt att sänka priserna på nåt som dom ändå inte kan leverera, men jag tycker nog att det är är en smula oärligt mot konsumenterna. Länk till vår förra diskussion nedan.
/Rilleman

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35525

Tack för länken och varningen! :)

Jonas
[Ändrat av macpac 2006-02-09 kl 16:39]
 
Mail idag från Dialect:

"Hej

Tyvärr har denna artikel utgått ur vår leverantörs sortiment och kommer ej att kunna levereras.

Beklagar det inträffade.

Ordern kommer att annulleras"

Snacka om scam :)

Bra, nu står Dialect på min svarta lista för all framtid. Lysande reklamdrive... :D
 
Fy vad lågt!

När jag såg detta mindes jag en liknande incident, lågt att sänka priset för att synas i sökmotorer och sen inte leverera.
 
Det här var ju inget vidare. Jag betalade min Geko igår. Så det är väl knappast någon risk att jag får någonting. Men pengarna borde det ju inte vara något problem att få tillbaka, jag får höra av mig till dem på måndag.
Men jag lär ju leta någon annan stans nästa gång jag är på jakt.
 
Dom själva beskrev det som att dom speglar distributörernas information automatiskt. Så när distributören screwar, så hamnar det automatiskt ut till kunden. Rätt vanligt system som har sina drawbacks. Har visst hänt förr enligt dom ;)

/Max
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredl Sänkt pris på Forerunner 305 Navigering 2
Brune Sänkt pris på röda kartan på CD Navigering 2
GustafB Sänkt pris på kartor? Navigering 3
graylingman Pris på Garmin 12 XL Navigering 6
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
errbe Bra pris på Emtac gps-jacka Navigering 3
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
jonasolof GArmin GPS till bra pris inom EU Navigering 3
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
lea7194 Hyfsat pris på 60/60cs Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0
Haddock Pris hinder för utveckling Navigering 2
Intressant GPS till bra pris Navigering 4
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.