Sänkt pris på Geko-serien hos Dialect IT service

Hejsan,

Jag går i funderingar om att skaffa GPS. Har inte bestämt vilken modell och vilken prisnivå men såg nyss att på Dialects hemsida har de sänkt priset på Geko-serien, bla 301 till 1100 kr plus frakt!! Tror det sänkta priset är tillfälligt .

Jag har börjat lite med geocaching och så vandrar jag ju också i fjällen och skogen. Så jag undrar om Geko är bra modell för att navigera i fjällen? Eller är de större modeller att föredra pga batteri och bättre mottagning?

Tacksamt för bra och snabbt svar nu när detta är tillfälligt!

Länken till Dialect och Geko är:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=251478&refID=3

Jonas
 
Hej!

Jag är själv nybörjare på GPS, skaffade en Foretrex 101 i början av sommaren. Min Foretrex är väl i princip identisk med en Geko 201, fast i mindre format. Använder den dels för att göra löpträning roligare, men framförallt som kul grej under fjällvandringarna på sommaren. När vi går i fjällskogen brukar vi hålla oss till leder (jobbigt hitta sin egen väg i tät skog), det är mest ovanför trädgränsen jag använder min GPS. Under dessa omständigheter har jag inte haft några som helst problem med mottagningen i min Foretrex. Skulle tro att det är ännu lite bättre mottagning i Geko.

Ska du använda din GPS mycket i tät skog tror jag att du kanske måste ha en GPS med möjlighet att koppla in en extern antenn. Annars tror jag en Geko fungerar bra. Jag har inte provat på geocaching, för det kanske man egentligen vill ha en GPS med inbyggd karta. Vad gäller batteritiden tycker jag den är bra. Till fots rör man ju sig rätt långsamt, då räcker energisparläget bra. Med det läget använde jag inte mer än en uppsättning batterier under sommarens veckolånga vandring. Då hade jag emellertid inte GPS:en på hela tiden.