City Select USA till svensk iQue, pris?

Hur skaffar man lämpligen USA kartan till sin Europeiska iQue? Och vad kostar den?

Man kan ju köpa USA versionen av iQue för runt 450 USD, så om inte en "lös kart-cd" är ordentligt mycket billigare kan det bli aktuellt att skaffa en komplett USA enhet. -Frågan är då om kartmaterialet som följer med USA enheten är låst till den enhet som den säljs ihop med, eller om jag kan installera USA kartan på min Europa enhet och vice versa. (normalt brukar man få låsa upp kartan till två enheter som man äger själv). Jag är ute efter Ver. 5, full unlock.

Det verkar som om Europakartan inte får säljas lös i Europa, men däremot i ex USA, samtidigt som USA kartan får säljas i ex Europa men inte i USA.... Jag hittar många USA säljare av Europakartor, men inte många Europeiska säljare av USA kartor... -Hoppas någon kan hjälpa mig med tips.

MVH / Jan
 
Upplåsning OK

Jag har läst om en annan person, som köpte en iQue i USA och en i Europa, också enligt teorin att man kan ju ha en i reserv, samtidigt som man får båda kartorna. Men han upptäckte ju också att den ena kartan gick bara att ladda i den ena iQuen och vice versa.
Men det visade sig vara som med övriga låsta MapSourceprodukter: Det gick att låsa upp båda kartorna till ytterligare en enhet, så kartorna gick att använda växelvis till båda iQue.

Handlare har jag inte letat efter. Har du kollat GPS Warehouse?

Anders
 
Ja, GPSwarehouse har den äldre versionen, 4.01. (113£) det verkar som om bara en av 6 regioner ingår i det priset. Upplåsning för övriga regioner finns uttalat till GPS V modellen från garmin (ytterligare 113£) jag vet inte om den trots det går att använda till en iQue :-(

kostnaden skulle bli 226GBP = ca 2.900 SEK. En US enhet kostar runt 450USD = ca 3.500 SEK.

Finns det inga billigare alternativ lutar det åt affär i USA istället för Sverige / Europa, då får jag en reserv-iQue för en kostnad omkring 600 SEK.

(jag trodde att det skulle finnas möjlighet att köpa utökad kartografi till ett vettigt pris inom sverige, nu när apparaten är köpt här. Man förklarar ju att Europakartorna och därmed Europa "iQue" är dyrare pga rojaltybestämmelser. Eftersom City Select ver.5 går att köpa för ca 300 USD borde ju i logikens namn USA versionen kunna säljas billigare i Europa, eller? Man marknadsför sig ju faktiskt mot det resande affärsfolket.)
 
Upplåsning lika för alla

Såvitt jag har förstått är upplåsningen lika för alla enheter. Man får en kupong med en kod på. Den koden, tillsammans med mottagarens nummer, knappas in på Garmins upplåsningssida. Då får man en nyckel som öppnar kartan tillsammans med en viss GPS, oavsett vilken typ det är.

Anders
 
Tack för länkar och information.

Så här långt har jag hittat en säljare i USA med skapliga priser:

http://www.gpscity.com/

010-10473-00, City Select North America = 125 USD
010-10332-00, All unlock till ovanstående = 80 USD

Tot 205 USD (exkl vat) = 1.600 SEK

Med denna lösning borde det gå att tanka US kartor till TVÅ svensksålda iQue. Är det någon som vet om bägge apparaterna i så fall behöver vara registrerade på samma ägare i garmins "unlock" register???

Jakten går vidare i nattens mörker

MVH/jan
 
Tror inte det

Jag vet inte, för jag har aldrig gjort det, men såvitt jag har förstått behöver inte apparaterna vara registrerade hos samma person.

Anders
 
Tror inte man behöver köpa All unlock till CS ver. 5

När det gäller europeisk City Select har man helt gått ifrån regioner och version 5 kan bara köpas med dem alla inkluderade. Det är inte orimligt att tro att detsamma gäller för den amerikanska. Det ser åtminstone ut så om man läser på deras hemsida: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/cityselect.jsp

Eftersom man är mitt uppe i ett versionsbyte just nu så gäller det att se till att ingen försöker prångla ut den gamla version 4 av CS utan att man verkligen får den nya, med alla regioner.

Om man redan har amerikansk CS version 4 så kan man hos Garmin få en uppgraderings-CD och betala $75+UK VAT för upplåsningen till alla regioner. Detta är exakt samma procedur som den europeiska CS genomgick för några månader sedan.
http://shop.garmin.com/cartography/mapsource/update/cd_update_details.asp?CD=011-00803-04
 
USA base map

bara som en upplysning så ligger en US bse mnap på City Select CDn, 30 MB. Den är faktikt rätt detaljerad men duger inte för statskörning. Går säkert att ta sig runt i landet med. Den smälter in med world map och city select europe till ett en helhet med olika zoom möjligheter i olika delar av världen, riktigt snyggt faktiskt.


Jonas
PS jag tror som Anders att du kan göra som du föreslår på två ique. Men jag skulle köra en ique och en m500 eller tungsten t eller t3 som bckup istället. m500 för den är minst (med hölje). men du kanske har direkt användning för två. Jag vet inte om min fru blir glad om hon får en ique i julklapp. Hon använder visseligen en palm redan men men.
 
Jag köpte GPS V från England för drygt 1 år sedan. Med denna följde City Select Europa 4.0. Jag uppgraderade denna till 5.0 i våras. Jag har sedan köpt en iQue från USA med City Select USA 5.0. Man får registrera varje av Garmins låsta produkter till två enheter, så jag fixade unlock code av Eu CS 5.0 till min iQue. Allt detta fungerar perfekt (jag kan alltså använda den senaste EU CS i båda apparaterna).

MetroGuide USA 4.0X (jag minns inte men tror att det var 4.05 eller liknande) fungerar med navigering i både GPS V och iQue. Denna variant kräver ingen "unlock code" och fungerar bra med röstnavigering (på svenska om man vill) i iQuen. I den senaste MetroGuide USA versionen (som nu säljs) har man tagit bort möjligheten att ladda informationen som GPS-enheterna kräver för att klara av navigeringen. Detta antar jag för att inte MetroGuide ska konkurera med den dyrare CS.

/Peter
 
PdL; sa:
I den senaste MetroGuide USA versionen (som nu säljs) har man tagit bort möjligheten att ladda informationen som GPS-enheterna kräver för att klara av navigeringen. Detta antar jag för att inte MetroGuide ska konkurera med den dyrare CS.
Ja att MG 4 USA hade stöd för routing i enheten var ett undantag.
 
MetroGuide Routing

Det fanns en mycket specifik anledning till att MetroGuide USA tidigare hade routinginformation, trots att motsvarande program i Europa inte hade det.

I Europa baseras R&R, MG, CS och CN alla på NavTechs databas. Kartbilden är alltså likadan. Det är bifogade data (POI, routinginformation) som skiljer versionerna åt.

I USA var MG resp. CS och CN tidigare inte baserade på samma kartdatabas. CS och CN hade bättre kartinfo, och därmed ruttberäkningsförmåga, i tätorterna. MG behövdes för att få något som fungerade på landsbygden. Därför erbjöd man MG med autorutt också, som ett komplement till CS och CN. Nu har man NavTechs information som underlag till samtliga versioner i USA också, varför anledningen att ha ruttberäkningsmöjlighet i MG USA har bortfallit.

Allt detta naturlitvis sett först och främst genom Garmin-färgade glasögon.

Själv har jag en gammal MG USA ver. 4, där jag inte har någon nytta av ruttberäknandet, inte med min Vista. Men den kan ju vara bra att ha i framtiden, nån gång.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
svlcm Kommunikationsproblem Mapsource City Select Navigering 4
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.