Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945?

Vet ju att det finns några riktiga Garmin-ninjor här på forumet, så jag slänger ut den här funderingen.. :)

Jag har en en Garmin Forerunner 945 och TOPO v5 PRO köpt och nedladdad. Kartan ser kalasfin ut i BaseCamp, och är på många sätt riktigt snygg i klockan också, men den har några rejäla skavanker i klockan som avviker helt från hur samma område visas i BaseCamp - bland annat ser man inte skillnad på skog och åker i klockan, eftersom båda ytorna visas med samma gula färg. (jag har förstås bollat bristerna med Garmin också, men det är en annan historia. De är hjälpsamma, men det kommer tyvärr inte att göra skogen grön i min klocka).

Nu har jag läst en del trådar om att redigera typ-filer och börjat snegla på programmen för det, och det verkar ju inte vara helt oöverkomligt att själv t.ex. byta färg på olika markslag i typ-filen. Men det slår mig ju också att det väl är samma typ-fil som ligger till grund visningen i både Basecamp och i klockan - om kartan ser bra ut i Basecamp så har den alltså redan en bra typfil, och det är nåt annat som gör att visningen i klockan inte riktigt lirar? Och därmed är det lönlöst för mig att försöka lära mig att redigera typ-filen?
 
Hej
Jag har hållt på och mixtrat med sånt där några gånger. Tyvärr verkar det vara så att olika garmin gps tolkar kartorna olika. Så för att få en karta som du vill ha den så får du justera typ-filen för varje manick.
Själv har jag använt Gmap Tool till att plocka isär och sätta ihop kartor och typ-filer, och Typwiz5 för att redigera kartorna. Bökigt och inte helt svordomsfritt, men det går.
 
För att typa om skall du använda programmet TYPviewer som är fritt och kan hämtas här
https://sites.google.com/site/sherco40/
Utgångspunkt kan vara bifogad typfil.
Det som kan göra skillnad förutom naturligtvis färgerna är om streck som kurvor skall ritas som bitmap eller inte, kan ställas in i TYPviewer om man letar lite. Trial and error är det som gäller då olika gps modeller hanterar detta väldigt olika.
Typfil här
https://www83.zippyshare.com/v/uNqgOrXj/file.html
 
Tack för tipsen!
Mha GMapTool, TypWIS3 Free och JaVaWA TYPChanger lyckades jag faktiskt extrahera typ-filen, ändra färg på markslag, och slå ihop till ett nytt img-arkiv som funkar i BaseCamp i alla fall.

Haken nu är att de markslag jag vill ändra på, 'skog' som visas med samma gula färg som 'åker' i klockan, och vattenytor som är vita i klockan, saknar polygon i TYPWiz och TYPViewer. Eller åtminstone en polygon med etikett så jag vet vilken som ska redigeras. Kanske nåt samband med att de visas dåligt? Hur går man vidare?
 
Att det blir konstiga och blaskiga färger brukar bero på att dom polygonerna eller elementen inte är definierade i typfilen.
Att extrahera en typfil funkar inte alltid så bra, prova med den typfil jag bifogade ovan som utgångspunkt. Samma element kan förekomma fler ggr så det är lite testning som behövs för att identifiera vad som ger vilket resultat. Dessutom blir det ibland att se olika ut beroende på gpsmodell även om MapSource eller BaseCamp brukar visa ganska bra hur det ser ut i de flesta gpsmodeller. Små "cykelgps" har gett mig mest besvär medan handhålla som etrex30x, gpsmap60 och 64 samt diverse nuvis brukar funka bra med bifogade typfil.
 
Äntligen! :)

Efter en del stök och bök börjar kartan i klockan se riktigt bra ut! Skogen som tidigare inte gick att skilja från åkermark är nu vackert grön, medan åkern är gul. Och vattnet är blått istället för vitt. Ska nog fila vidare lite för att ytterligare öka läsbarheten, men det är verkligen ett stort kliv framåt.

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Orienteringskartor var förr med grön skog men då det gäller att få maximal läsbarhet snabbt under löpning i terräng har man övergått till bl.a. vit skog. Moderna orienteringskartor kan ju vara något att titta på då men på en gps även där vill ha maximal läsbarhet på kort tid.
Att sen Garmin (och även andra kartleverantörer som Google m.fl.) verkar ha en syn på kartors färgsättning som blir grå vägar på grå bakgrund med bara lite olika grå nyans kan bara tyda på att man aldrig använder sina produkter i verkligheten.
Så här har jag mina FriPro, lite mer åt "orienteringskarthållet". Maxupplösningen på 640 px gör bilden lite lurvig här nedan.
Tyvärr går det inte att få helt vitt (255,255,255) såvitt jag vet, fantastiskt att man har belysning av skärmen men man har gjort så att man alltid har en svagt grå slöja över. Man undrar hur dom tänker...
 

Bilagor

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    32.3 KB · Visningar: 644
Ja, mycket möjligt att jag landar i vit skog jag också för maximal läsbarhet, det viktigaste var hur som helst att överhuvudtaget få till en annan färg än den gulaktiga som också användes för åkermark. Det finns förstås en hel del subjektivitet i hur en karta bör se ut, och det varierar ju med användningsområde osv. Men i det här fallet är jag rätt övertygad om att det faktiskt ligger nåt fel i hur kartan packats för enheten - det finns liksom inget vettigt motiv för att bland annat helt kasta bort möjligheten att se skillnad på skog och åker i en karta för friluftsbruk?
 
Några före-efter-bilder av resultatet, när klockan visar skillnad på skog och åker. (Färgerna är betydligt mindre mättade och funkiga i verkligheten, och ser riktigt bra ut på klockan). Kanske pysslar vidare för att göra småvägar tydligare etc. Men tillsammans med stig-skiktet från Frikart.no som är mer uppdaterat och tydligt än Garmins så får man en riktigt bra karta tycker jag!

Man vänjer sig snabbt med lyxen att navigera på handleden. Det var trevligt på sommarens vandring, eftersom grunddatat i TOPO Pro-kartan är samma som på Calazo's tryckta Sarek & Padjelanta-karta, gör det busenkelt att med en blick på handleden relatera till samma plats på papperskartan.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    63.6 KB · Visningar: 514
  • 2.jpg
    2.jpg
    68.8 KB · Visningar: 508
  • 3.jpg
    3.jpg
    70.5 KB · Visningar: 513
  • 4.jpg
    4.jpg
    81 KB · Visningar: 518
  • 5.jpg
    5.jpg
    72.3 KB · Visningar: 502
  • 6.jpg
    6.jpg
    81.1 KB · Visningar: 513
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
badpitt Typa om kartor i Windows 7 Navigering 2
Ibasto typa om Garmin FriPro v2 Navigering 3
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
jevenstr Gammel Topo Sweden Omr 1 Norrbotten Ønskes Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
koskenkorva Geocacha med Triton 2000 + Topo Sweden +? Navigering 6
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
ehn Topo Sweden vs Topo Sweden Plus? Navigering 1
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Zuma62 Topo Sweden+ Navigering 1
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
PerÅkeM Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn Navigering 2
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
Püttan GPS Topo 1 Alpes Navigering 0
Inuyasha Mapsend Topo Sweden Navigering 3
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
nikk Topo Finland Navigering 13
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
errbe Locus map pro Navigering 7
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4

Liknande trådar