Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro

Står i valet och kvalet om att köpa magellan konceptet eller garmin. Någon med erfarenhet som kan klarlägga för/nackdelar med respektive (inte pris utan kvalitet).
 
Kolla hur respektive karta återger höjdkurvor i fjällen och på plattmark.

Garminkartor kan redigeras.

Värsta exploristmodellen har väl en större skärm. Inlkudera lässbarhet i kriterierna. Garmins 60 och 76 Cx och CSx är perfekt läsbara under alla ljusförhållanden.

Tror att det går att finna exempel på båda kartorna hos respektive återförsäljare.
 
jämförelse

Nu har jag bläddrat lite bland de olika kartorna i Magellan och Garmin och funnit att i Magellan kan man inte se höjdkurvornas angivna höjd i kartan (utom just där du är för tillfället). Magellans Topo Sweden plus ser mkt "renare" och snyggare ut vid en snabb anblick, men den saknar detaljerad information som Friluftskartan har. Namn på sjöar presenteras mkt bra i Magellans Topo Sweden plus och färgerna och ljusstyrkan på skärmen i en eXplorist XL är outstanding. Dock tycker jag helheten är tveksam hos Magellan. (främst map höjdkurvorna). När man i en garmin drar markören får man info vid respektive plats, det hittade jag inte hos Magellan.
 
Ingen datorkarta i Magellan

Nu hade jag visserligen investerat i en digital karta från Lantmäteriverket och OziExplorer med rik-tillägg innan jag köpte en kart GPS.

Men enligt den lokala Magellan återförsäljaren går inte Magellans karta inte att använda i datorn. Jag blev närmast ”idiotförklarad” som inte begrep att GPSen har ett operativsystem och datorn ett annat operativsystem, och då kan inte kartan som är gjord för GPSen användas både i GPSen och i datorn. (Jag hoppas att lokala Magellan återförsäljaren missat något väsentligt)
Men den nöten har i alla fall Garmins ingenjörer lyckats knäcka.

Nu fick jag inte reda på om det följde med någon ”datorkarta” och program till Magellan Topo, så man kan skapa lite waypoints hemma och rita ut färdspår när man kommit hem.

Men om Magellan inte levererar med någon karta som funkar i datorn, så tillkommer en icke försumlig summa pengar för ett köpa en karta från Lantmäteriverket, för att få full glädje av GPSen.

Per Brune
 
Re: Ingen datorkarta i Magellan

Brune; sa:
Nu hade jag visserligen investerat i en digital karta från Lantmäteriverket och OziExplorer med rik-tillägg innan jag köpte en kart GPS.

Men enligt den lokala Magellan återförsäljaren går inte Magellans karta inte att använda i datorn. Jag blev närmast ”idiotförklarad” som inte begrep att GPSen har ett operativsystem och datorn ett annat operativsystem, och då kan inte kartan som är gjord för GPSen användas både i GPSen och i datorn. (Jag hoppas att lokala Magellan återförsäljaren missat något väsentligt)
Men den nöten har i alla fall Garmins ingenjörer lyckats knäcka.

Nu fick jag inte reda på om det följde med någon ”datorkarta” och program till Magellan Topo, så man kan skapa lite waypoints hemma och rita ut färdspår när man kommit hem.

Men om Magellan inte levererar med någon karta som funkar i datorn, så tillkommer en icke försumlig summa pengar för ett köpa en karta från Lantmäteriverket, för att få full glädje av GPSen.

Per Brune

Då får vi nog utbilda den lokala Magellanåterförsäljaren bättre. Man kanske också kan tänka sig att en snabb blick bland kartor och program på http://www.magellansverige.se vore på sin plats innan ett såpass kritiskt inlägg.
Där hittar man bland annat MapSend Lite som är gratis och beskrivs bland annat så här:

"""MapSend Lite är en programvara som ger dig möjlighet att öppna upp Magellans färdigladdade kartor på SD-kort i din PC. I programvaran kan man dessutom överföra waypoints, rutter och spår mellan GPS-mottagaren och karta eller vice versa."""

MVH

Ola @ GPS@Work
 
Eftersom gps@work verkar läsa detta forum vore det mkt trevligt om jag är ute och cyklar i mitt påstående i förra inlägget ang höjdkurvorna - är jag rätt ute eller missade jag något väsentligt ang detaljrikedomen i kartorna (topo sweden plus)?
 
nikk; sa:
Eftersom gps@work verkar läsa detta forum vore det mkt trevligt om jag är ute och cyklar i mitt påstående i förra inlägget ang höjdkurvorna - är jag rätt ute eller missade jag något väsentligt ang detaljrikedomen i kartorna (topo sweden plus)?

Som svar på ovan:
Vad gäller höjdangivelser på höjdkurvorna så saknas det, men vad gäller detaljrikedomen på de samma så är den högre eftersom dom kommer från fastighetskartan (1:10 000). Byggnads, topografi och text-skikten kommer från 1:10 000, i övrigt så är det 1:50 000 där det finns och 1:100 000 där 1:50 000 saknas hos LM. Så att den skulle vara mindre detaljerad kan jag inte förstå.
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Vad gäller höjdangivelser på höjdkurvorna så saknas det, men vad gäller detaljrikedomen på de samma så är den högre eftersom dom kommer från fastighetskartan (1:10 000).
Mig veterligen är det ingen skillnad alls på detaljrikedomen mellan terrängkartans och fastighetskartans höjdkurvor. Däremot är det korrekt att övrig topografisk information är mer detaljerad i fastighetskartan.

/torbjörn
 
Som svar på ovan:
Vad gäller höjdangivelser på höjdkurvorna så saknas det, men vad gäller detaljrikedomen på de samma så är den högre eftersom dom kommer från fastighetskartan (1:10 000). Byggnads, topografi och text-skikten kommer från 1:10 000, i övrigt så är det 1:50 000 där det finns och 1:100 000 där 1:50 000 saknas hos LM. Så att den skulle vara mindre detaljerad kan jag inte förstå. [/QUOTE]

Det enda jag syftade på förutom höjdkurvornas höjdangivelse var att när man drar markören över olika "överlagrade" objekt så erhålles information på Garmin, men det hittade jag inte motsvarande funktion hos Magellan - rätta mig om jag har fel! Antalet ovanlagrade "objekt" upplevdes kraftigt många fler i Garmin - jag kände spontant att det lätt blev grötigt i den. Frågan är egentligen hur denna presentation presenteras på Topo Sweden plus. Alltså raststugor, byggnader, etc etc. Har ni några skärmdumpar som ni kan presentera över något område tex i fjällen så skulle förmodligen allting klarna!!
 
Tack, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Eftersom det är fastighetskartan hos magellan som finns i Viewformat och friluftskartan pro hos Garmin. Hade det varit Topo Sweden plus så hade det gått jämföra.
 
nikk; sa:
Som svar på ovan:
Vad gäller höjdangivelser på höjdkurvorna så saknas det, men vad gäller detaljrikedomen på de samma så är den högre eftersom dom kommer från fastighetskartan (1:10 000). Byggnads, topografi och text-skikten kommer från 1:10 000, i övrigt så är det 1:50 000 där det finns och 1:100 000 där 1:50 000 saknas hos LM. Så att den skulle vara mindre detaljerad kan jag inte förstå.

Det enda jag syftade på förutom höjdkurvornas höjdangivelse var att när man drar markören över olika "överlagrade" objekt så erhålles information på Garmin, men det hittade jag inte motsvarande funktion hos Magellan - rätta mig om jag har fel! Antalet ovanlagrade "objekt" upplevdes kraftigt många fler i Garmin - jag kände spontant att det lätt blev grötigt i den. Frågan är egentligen hur denna presentation presenteras på Topo Sweden plus. Alltså raststugor, byggnader, etc etc. Har ni några skärmdumpar som ni kan presentera över något område tex i fjällen så skulle förmodligen allting klarna!! [/QUOTE]

Detta är inte riktigt rätt plats att förmedla skärmdumpar m.m.
Skicka ett mail till mig ola.ohrberg@gpsatwork.se så skall jag se till att du får skärmdumpar och den info du behöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ehn Topo Sweden vs Topo Sweden Plus? Navigering 1
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
PerÅkeM Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn Navigering 2
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
jevenstr Gammel Topo Sweden Omr 1 Norrbotten Ønskes Navigering 0
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
koskenkorva Geocacha med Triton 2000 + Topo Sweden +? Navigering 6
Zuma62 Topo Sweden+ Navigering 1
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
Inuyasha Mapsend Topo Sweden Navigering 3
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Püttan GPS Topo 1 Alpes Navigering 0
nikk Topo Finland Navigering 13
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
seobserver Plus testade Navigering 27
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
PR Garmin 276C Plus? Navigering 2
pero Raytheon ST5000 Plus Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.