Terrängkartan till Garmin nuvi 500

Hej.

Jag har en Garmin nuvi 500 som jag skulle vilja lägga in terrängkartan i.

Vad jag vet så måste nog kartan var i formatet img.

Finns terrängkartan att hämta gratis i detta format?

Mvh ulf

Det finns fria OSM topografiska kartor. Men Garmins egen friluftskarta Garmin TOPO Sverige som har jämnare kvalitét och mera höjdkurvor mm får du köpa.

Se www.frikart.no för länkar till OSM-kartor.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När jag kollar Bengt Nolängs kartlänkar för Garmin i en PC undrar jag om de är pixlade kartor dvs inte zoombara och vektoriserade.

Nån som har erfarenhet av dessa i Garmin-GPSer?

Thure

Nu har jag laddat hem några av Bengt Nolängs kmz-kartor och lagt in i min GPS i katalogen Garmin/CustomMaps enligt instruktionen som han har för Fjällkartan.

Det finns begränsningar som att man bara ser kartbilden i tillräckligt inzoomat läge och att GPSen bara kan visa ett mindre antal "Egna kartor" på en gång. Men det kan man hantera genom att bocka av och på i karthanteraren i Garmin-GPSen. Det är inte en vektoriserad karta vilket kan ha vissa nackdelar som att man inte kan hantera rutter på väg på samma sätt.

Jag saknade detaljerade topografiska kartor i sydligaste Sverige i min senaste GPS och det här blir ett bra tillskott. Stort tack Bengt Noläng!

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips