Bluetooth GPS till dator

Hejsan!

Jag har en Garmin Oregon 650 vilken har bluetooth.
För att slippa sladden försökte jag med bluetooth koppla ihop GPS:n med datorn så jag kunde överföra spår och så vidare till basecamp men apparaterna hittade inte varandra. Har ni några tips eller funkar det bara mellan två GPS?

Trevlig helg!
Steen
 
Hejsan!

Jag har en Garmin Oregon 650 vilken har bluetooth.
För att slippa sladden försökte jag med bluetooth koppla ihop GPS:n med datorn så jag kunde överföra spår och så vidare till basecamp men apparaterna hittade inte varandra. Har ni några tips eller funkar det bara mellan två GPS?

Trevlig helg!
Steen

Att en pryk har blåtand betyder inte att den kan komunicera "alla typer av information" - blåtand är bäraren och på en hägre nivå finns tjänster, som t ex stereoljud, stillbild, video, personkontaktinfo osv.
Lusläs din GPSmanual och din dators manual så du vet vilka tjänster de två stödjer och håll tummarna att de båda har det du söker.
Det kan vara någon Garmin-proprietärt eller någon generisk IP-koppling

Lycka till!

/Patrik
 
Serial port

GPS-puckar och vanliga GPSer med Bluetooth-stöd kommunicera via seriella porten (COM-port) i datorn

Välja COM-port för en enhet med Bluetooth-stöd i Windows

Vissa datorprogram behöver en COM-port (även kallad seriell port) för att kunna kommunicera med en enhet med Bluetooth-stöd.

Ett program som extraherar GPS-koordinater från en GPS-mottagare.

När du lägger till en enhet med Bluetooth-stöd i datorn skapas ofta en inkommande COM-port och en utgående COM-port. Den inkommande COM-porten gör att enheten kan ansluta till ett program på datorn, medan den utgående COM-porten gör att programmet på datorn kan ansluta till enheten. Oftast behöver du bara använda en av dessa COM-portar.

Du kan avgöra vilken COM-port som ska användas genom att läsa informationen som följde med programmet eller enheten (GPSen) med Bluetooth-stöd eller gå till tillverkarens webbplats. På de flesta enheter med Bluetooth-stöd väljs automatiskt vilken COM-port som ska användas, så att du inte behöver göra det. Du kan kontrollera om en COM-port redan används i en enhet på fliken COM-portar i Bluetooth-inställningar.

Om du behöver välja en COM-port och är osäker på vilken som ska användas, provar du COM-portarna en i taget och använder sedan den port där programmet och enheten kan kommunicera med varandra.

Ändra vilken COM-port som datorn använder för att kommunicera med enheter med Bluetooth-stöd

Öppna Kontrollpanelen genom att klicka på*Start-knappen*och sedan klicka på Kontrollpanelen.

Skriv Bluetooth i sökrutan på Kontrollpanelen och klicka sedan på Ändra Bluetooth-inställningar.

Klicka på fliken COM-portar i dialogrutan Bluetooth-inställningar, markera en port och klicka sedan på OK.

Om det inte visas någon COM-port används inte en COM-port i Bluetooth-enheten. Klicka på Lägg till om du vill lägga till en COM-port som enheten kan använda.

Mvh troswe
 
Jag har en Garmin Oregon 650 vilken har bluetooth.
För att slippa sladden försökte jag med bluetooth koppla ihop GPS:n med datorn så jag kunde överföra spår och så vidare till basecamp men apparaterna hittade inte varandra. Har ni några tips eller funkar det bara mellan två GPS?
Letade lite åt dig på internet. Hittade inget om det på Garmins sida vilket tyder på att det inte finns något stöd från Garmin själva. HIttade detta:
The Garmin Oregon 650 is not capable of Bluetooth transfer of data to a PC.
Basecamp mobile will work with the later IOS devices for wireless transfer but nothing for any other platform.
GPS-puckar och vanliga GPSer med Bluetooth-stöd kommunicera via seriella porten (COM-port) i datorn[...]
Mig veterligen så finns det inte stöd för att föra över Garmins spår över seriell NMEA kommunikation.
 
Förrförra

generationen Garmin med svartvit skärm hade all överföring till PC via seriell kabel för spår kartsegment etc.

Thure
 
generationen Garmin med svartvit skärm hade all överföring till PC via seriell kabel för spår kartsegment etc.
Och numera så går det att föra över data via USB och bluetooth. Fast via bluetooth verkar det bara funka Garmin till Garmin och kanske till Basecamp mobile för jOS.

Men det som troswe beskriver är virtuella COM-portar som det pratas NMEA över och det är, vad jag vet, inte något protokoll som Garmin använder för att föra över spår/rutter/waypoint med.
 
Tekniskt så är jag rätt obildad men jag har för mig att i båtvärlden kopplat ihop olika givare t ex GPS och ekolod och plottrar med NMEA-protokoll.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders M Skogslöpning med Bluetooth GPS Navigering 16
Tumbleweed Bluetooth-GPS med inbyggd logg? Navigering 8
swefatalerror Bluetooth GPS Navigering 2
mattias_altin Bluetooth GPS - Hjalp att valja Navigering 1
swedboy Bluetooth GPS Navigering 1
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
henkeberts GPS via Bluetooth - Kartsystem Navigering 3
ostat Bluetooth Navigering 7
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
karinph Holux Bluetooth Navigering 3
DTM Erfarenheter av Holux GR-230 Bluetooth mottagare Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...