Navman 4400 + Englands köp

Hej...

Som en del andra här, så är man en nybörjare när det gäller GPS.
Jag är ingen direkt fridluftsmänniska, men detta med GPS till båt/bil intresserar mig. Har redan fått en hel del god information av att läsa andras poster här...

Det GPS "packet" jag tycker verkar intressant för mig är Navman's 4400 GPS (bluetooth) tillsammans med en Ipaq 2210...

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa enskilt eller tillsammans? Som navigator till bil, verkar den vara helt ok. Men vilka mjukvaror finns det för sjökort som är bra som också passar denna GPS?

Plus, HandNav Technology http://www.handnav.co.uk har ett bundle erbjudande på gps+ipaq:en jag tycker verkar vara intressant. Dock känner jag inte till företaget och tänkte höra efter om någon/några har någon erfarenhet med de att göra likaså.
 
Varför Blue Tooth?

Jag skulle välja att ansluta med kabel eller GPS-jacka i st f Blue Tooth. Det drar (säkert avsevärt) mindre ström. Några här i forumet har rapporterat om delay mellan GPS och kartprogramvara vid användning av GPS med Blue Tooth. Sen undviker du åxå att koka hjärnan i Blue Tooth-vågorna...
 
Bluetooth

Well...

Radiovågorna i BT(bluetooth) är rätt "ofarliga". De är _betydligt_ lägre exempelvis än en mobiltelefon.

Fördel med BT är att den är just sladdlös... Jag kan enkelt använda enheten med en bärbar PC, eller med en Ipaq. Har också hört att de BT enheterna som finns är nog de bästa GPS:erna man kan köra mot en Ipaq jämfört med alla andra alternativ,

Ipaq, med BT på, kommer visserligen dra mer ström, men en Ipaq med en GPS som CF eller Expansion där Ipaq:en försörjer GPS:en drar också ström...

Navman 4400 tar 3st vanliga AAA batterier, som man kan byta ut. Plus även om dom skriver 30h continuous use, så skulle jag anta att runt 10-15h är nog en bättre real-life gissning om hur länge den kan köras med batteri. Sen för mig är det via 12v uttag jag lär ha både den och Ipaq:en köras...

Men man är ju nybörjare, så att få information från personer med erfarenhet tas tacksamt emot.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.