Problem med SmartST i Navman 3400

Har testat att ladda ner större delen av Europakartorna i iPAQ'en 3970, eller rättare sagt i IBM-microdrive 1 Gb i Navmanmodulen. Gott om utrymme kvar på microdriven, men får felmeddelande när SmartST-programmet ska startas. Programmet vägrar att öppna sig pga för lite minne. Main memory är på 64 MB och av dessa utnyttjar SmartST med enbart Sverigekartorna ca 12 MB. Enligt kundtjänsten hos Dustin skulle det gå att ha alla Europakartorna nertankade på microdriven och det stämmer ju i och för sig, men man vill ju också kunna starta programmet! Har någon en idé om hur man kommer runt problemet?

Ulf
 
Hejsan!

Har ingen Navman eller ipaq själv men ser det som en intressant kombination som jag länge gått o funderat över... Har själv en gps kopplad till en laptop men det är så stort o jobbigt att ha med sig när man parkerar bilen på semestern t.ex. Saknar även program som kan omarbeta en alternativ färdväg om man skulle köra fel vilket SmartST/navman 3400 verkar kunna hantera galant.. Hur som helst, jag funderar på om du provat att lägga alla kartor såväl svenska som europeiska på MD kortet?

läste lite på deras hemsida om att man ska göra minnet så tomt som möjligt men den kanske har problem med att leta efter kartorna på de två olika enheterna?

Kan man köpa Navman 3400 separat från SmartST? Eller fungerar det enbart till Navman3400-gps:en? Jag är nyfiken på din lösning så om du har lust får du gärna skriva några rader eller så.

PS. Någon annan som har tips på andra program för att ha i bilen till en bärbar maskin som kör win XP? använder nu Route 66 2003 & kartex.
Mv Andreas
 
Hej.

Jag har heller ingen Navman eller IPAQ, men väl en microdrive.
Jag har tänkt att köpa precis det du har och få mer nytta av microdriven än jag har idag.
Vill få i Gröna kartan över Västra Götaland som jag köpte i paket med Magellan 315 för några år sedan.
Kartan ligger väl på drygt 500MB.

Jag har letat runt på hela internet snart för att få klarhet i denna fråga, (om man kan köra så stora filer alltså) men ej hittat några svar.
Du har inte möjlighet att prova med Fugawi, som finns med stöd till pocket-pc nu?
Dustin är säkert för stora för att kunna svara på frågor av detta slaget, kanske???

Löser det sig för dig, så posta gärna ett inlägg här så det kommer till allmänhetens kännedom.

Mvh Micke.
 
Navman GPS utan program

Hej Andreas!

Du undrade "Kan man köpa Navman 3400 separat från SmartST? Eller fungerar det enbart till Navman3400-gps:en?" Svar: Ja. Om jag förstått rätt i det jag läst så är det ingen skillnad på GPS-modulen jfrt med Navman 3000. (Although Navman haven't updated the GPS 3000 sleeve, a new software product has been written by Navman and this is called SmartST Professional, se: http://www.pocketgps.co.uk/navman3400review.asp)

Navman 3000 kan du köpa hos Solteknik för 2 995 kr utan program, se: http://www.soltek.se/gps/navmangps3000s.htm.

En innehållsrik site för GPS och PDA'er är: http://www.pocketgps.co.uk/links.asp

Du undrade också om: "du provat att lägga alla kartor såväl svenska som europeiska på MD kortet?" Svar: Ja, alla kartorna på Microdriven, så de inkräktar inte på internminnet, men det tycks att ju fler kartor man laddat ner dessto mer internminne krävs det.

Hälsningar

Ulf
[Ändrat av Ule 2003-01-07 kl 19:22]
 
Gröna kartan, Fugawi mm

Hej Micke!

Jag har förutom SmartST även Fugawi installerat i iPAQ'en. Fugawi fungerar alldeles utmärkt bortsett från de problem som rapporterats på annan plats i detta forum med TTFF; jag har inte heller lyckats få igång kommunikationen mellan Navman GPS'en och Fugawi utan att först ha startat SmartST. Har du eller någon annan testat ett program som heter "NMEA mon" se: http://www.gpsinformation.org/dale/PocketPC/navman.htm?. Det påstås ha god effekt för att etablera kontakten. Utförlig beskrivning finns i artikeln under adressen ovan.

Jag använder själv Gröna kartan, men "snuttifierad", dvs jag har inte exporterat hela rik-filen på över 500 MB utan markerat och exporterat valda delar med utmärkt resultat. Däremot har jag exporterat Sverigekartan i sin helhet och den fungerar klanderfritt i Fugawi.

Hälsningar

Ulf
 
Hej Ulf!

Jag är helt grön på handdatorer, så jag har inte testat NMEA mon.
Jag gjorde en snabbkoll på länken till artikeln och där verkade det som allt var frid och fröjd, förutom att det tog lång tid att få en fix då.
Det var väl där NMEA mon kom in i bilden, som en slags starthjälp.
Vidare var CF platsen också bra på NAVMAN, dock skriver han inget om det finns en övre gräns, för hur stort CF-kort man kan utnyttja ihop med IPAQ.

Men det är säkert som du säger, att det är IPAQ,ens minne som sätter stopp på för stora filer...?
Fast lite märkligt är det, då jag har sett ett försäljningsargument som lyder: Även IBM MICRODRIVE passar!

Tyvärr inte mycket till din hjälp, däremot har du hjälpt mig lite på traven, Tack!

/micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.