Garmin problem

Jag har idag fått hem min Vista HCx och kan inte få den att fungera över huvud taget.
Gjorde som Garmin sa både på den svenska och engelska supportsidan och lade GPSn ute med fri sikt men utan resultat.
När jag då går in och kollar mjukvaran i GPSn så har jag SW 2.60/0.00 i GPSn. Hur har det gått till och hur får jag till det?
Har försökt att köra webupdater efter att garmin mjukvaran har uppdaterats säger den


Garmin-enheten svarar inte. Kontrollera följande och försök sedan igen:

1. Gränssnittet för Garmin-enheten är angett till Garmin- eller värdläge.
2. Kabeln är ansluten till rätt port.
3. Garmin-enheten är påslagen.


Det enda jag kan se som inte är som det eventuellt ska är punkt 1, när jag går in och kollar på Interface setup så står den på USB (Garmin Data Format) och knappen längst ner står det bara USB Mass Storage

Vad ska jag göra för att åtgärda detta?

Hoppas att jag inte behöver skicka in den, har redan varit tvungen att vänta på den en vecka från Outdoorexperten och nu när jaktsäsongen har börjat vill jag inte vara utan den eftersom jag jagar på okända marker numera.
 
inte löst än . . .


Tack för hjälpen Martin men tyvärr så funkar det inte i alla fall.
Killen på Groundspeak har exakt samma problem som jag har men det verkar inte som att det finns nån lösning på det än.
 
Den ska väl inte vara i "Interfaceläge" utan starta bara GPSén och sätt i USB-kabeln. Interfaseläget är om du vill komma åt minneskortet (så att det blir som en "portabel hårddisk")
 
Problemet . . .

Den ska väl inte vara i "Interfaceläge" utan starta bara GPSén och sätt i USB-kabeln. Interfaseläget är om du vill komma åt minneskortet (så att det blir som en "portabel hårddisk")


. . . är att när jag kör webupdater så går själva enhetsmjukvaran in som den ska, sen startar GPSn om och när den då ska uppdatera GPS SW så får jag det felmeddelande som jag skrev i första inlägget.
När jag då går in för att kolla vad det står på Gränssnitts sidan så står den på Garmins format men av nån anledning så kommer inte GPS SW över i alla fall.

Ska försöka att ringa Garmins support nu, får se om det ger nåt.
 
Den ska givetvis vara i ett "interfaceläge". "Interface" betyder gränssnitt och det måste naturligtvis finnas ett gränssnitt för att den ska kunna kommunicera med datorn. Det viktiga är att det är rätt gränssnitt. På min 60 CSx ser det så här när jag ansluter USB-kabeln:
screen5.jpg

Då är den ansluten så att den kan kommunicera t.ex. med Mapsource eller Web Updater. Om man i stället vill ansluta den som en disk så att man kan föra över filer markerar man USB Mass Storage och trycker på Entr eller motsvarande.
 
Har du testat en hard rest? Det brukar kunna hjälp!

Hard Reset:
With the unit turned off, press and hold the follow buttons: PAGE + Enter on the click stick. Then press and release the POWER. The unit will power up asking if you want to release all user data. Select yes, and the unit will be reset. After the master reset, place your unit outside, so that it has a clear view of the sky for 25 to 30 minutes for the unit to acquire new almanac data.
 
En del med 60CSx har haft detta och då har det räckt med att köra webupdater. Normalt kollar den först garmins programvara och sedan kan man gå vidare för ytterligare programvara (gps-chip). Dvs 2 uppdateringar i samma körning. 0.00 indikerar att du tappat gps-chip programvara.
Jag kör Mac så min webupdater ser lite annorlunda ut för att garantera procedur.
 
GPS mjukvara

Det är just överföringen av GPS mjukvaran som inte fungerar, alltså del två i WebUpdater.
Oavsett hur många gånger jag kör den, och oavsett om jag kör in versioin 2.30, 2.40, 2.50 eller 2.60 så blir det samma felmeddelande när uppdateringen GPS Chipset Type M2 (Region File) ska in, den säger att den inte får kontakt.
 
Innebär det att Du faktiskt FÅR kontakt med datorn?
Syns den i utforskaren?
Har Du testat i en annan dator (om möjligt?)

/Peter
 
Usb

Den har varit kopplad direkt till datorn, ingen USB hubb eller liknande mellan.
Enhetsmjukvaran har blivit ändrad varje gång jag skickar en annan version men GPSmjukvaran står kvar på 0.00 och WebUpdater klagar på att den inte får kontakt med enheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
vistas Problem Garmin GPS60 Kartex5 Navigering 7
Jonas.O problem Garmin Vista till PC Navigering 4
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
Partys Problem med "glaset" på garmin.... Navigering 3
daniol74 Problem med Garmin Geko 301 Navigering 4
kvchs9 Problem Garmin 176C Navigering 6
diamondsutra Garmin 60 CS och problem med routes Navigering 5
Storfot Garmin geko 101 Problem med waypoints Navigering 6
Hasse.Andersson Problem med att ansluta Garmin E-trex Legend från PC Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.