Garmin-problem

Hej!


Med hjälp av MapSource tankades det över kartor (FriPro Sverige samt kartor för Norge och Finland) från datorn till Micro-SD minnet vilket gick utmärkt.

När det väl sattes in i GPS:en så laddade den in kartorna och dom finns på minneskortet, men i Info-rutan fanns inte en enda karta inlagd i minneskortet.


Hur gör man för att få kartorna att synas?
Det som syns nu är en otroligt dålig karta utan några som helst detaljer.


Jag har en Garmin Etrex Vista HCX
Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Inte så enkel fråga.

1. För att kartorna skall kunna ses i GPSen så behöver du ha licens kopplad till den aktuella GPSen. Ett kort med kartorna inladdade kan bara visa kartorna på den GPS du har licens för

2 I kartförnstret kan du nå undermenyn via den nedersta knappen på vänster sida. Tryck på spaken på framsidan när du bläddrat till den näst sista fliken. Tryck återigen på nedersta knappen till vänster. Du kan då välja vilka kartor som skall visas/döljas.

Punkt 2 med reservation för att jag skriver ur minnet och ej har GPSen framför mig just nu.
Jag kanske kan återkomma efter att ha testat.

Thure
 
Pukt 2 ovan

var lite för kortfattad.

I kartfönstret. Det som följer gäller min enhet med engelska språket.

Tryck på nedre vänstra knappen.

Scrolla till Setup Map.

Tryck Enter dvs in joysticken.

Välj infofliken näst längst till höger i topplisten med joysticken.

Tryck återigen på nedre vänstra knappen.

På rullgardinsmenyn väljer du nu hide eller show kartnamn.

Tryck enter och så övre högra knappen för att återgå till kartfönstret.

Klart.

Thure
 
Tack för svaren !!

Hejsan!


En vän till mig som är tekniskt kunnig har fått låna min GPS för att försöka lösa problemet.
När jag sätter pÅ GPS:en så laddar den in alla kartorna, sedan kan ju via kartinställningar via INFO-fliken se vilka kartor som man har inlagda.

Där i info-fliken är det helt tomt. Om jag inom sinom tid ska köpa Garmin Oregon 550T så vill jag kunna använda mitt nuvarande Micro-SD utan problem även i den.

Men min vän ska få läsa det du skrivit med hopp om att lösa problemet i min Vista HCX till att börja med.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Garmin nuvi 760

Hjälp!!
Kan någon berätta för mig hur ska jag installera Garmin City Navigator NT 2010 karta på en 760. Jag har hela kartan inte bara uppdatering. Jag bort plockade 2009 karta från gps-n och försökte lägga till
den nya. Tyvärr det gick inte då Gps-n säger att det finns inte tillräckligt med minne. Kan någon hjälpa mig vad ska jag göra. Tack:(
 
Hej!


Med hjälp av MapSource tankades det över kartor (FriPro Sverige samt kartor för Norge och Finland) från datorn till Micro-SD minnet vilket gick utmärkt.

När det väl sattes in i GPS:en så laddade den in kartorna och dom finns på minneskortet, men i Info-rutan fanns inte en enda karta inlagd i minneskortet.


Hur gör man för att få kartorna att synas?
Det som syns nu är en otroligt dålig karta utan några som helst detaljer.


Jag har en Garmin Etrex Vista HCX
Med vänliga hälsningar at1981 !!

På min 60CSx så ansluter jag GPS'n (med minneskortet i) till datorn och sen markeras alla kartor i MapSource och förs över. Jag trodde inte man kunde flytta kartor till minneskortet utan GPS. Har du läst manualen?
 
normalt sätt fungerar det inte att flytta filer till sd kort utan navigatorn men det finns någon som tröttnade på detta att man inte kan spara filen vart man vill så han patchade en mapsource fil bara för detta ändamål och den finns ute på nätet
 
Var på nätet?

normalt sätt fungerar det inte att flytta filer till sd kort utan navigatorn men det finns någon som tröttnade på detta att man inte kan spara filen vart man vill så han patchade en mapsource fil bara för detta ändamål och den finns ute på nätet


Hej!

Om du eller någon annan har lust att hjälpa till. Var på nätet kan man hitta detta patchade Mapsource-program någonstans eller vad ska man söka på?

Tack på förhand för hjälpen :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Saxat ut Utsidans regler:
Uppmaning till brott
Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex tips om piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.
http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm

Nä för all del men eftersom Garmin inte levererat en vettig programversion någonsin + att de har värdelös support anser jag det inte ett brott om någon förbättrar programvaran så att den faktiskt FUNGERAR. Garmin är en större brottsling i det här sammanhanget. Det lär finnas en version på den där hemsidan som blev stämda för att folk delar med sig av saker. Upphovsrätt röstar jag för, men om jag har köpt en produkt jag gillar men programvaran suger har jag inte dåligt samvete. Dock inte testat än så det sker på egen risk. Varning för virus dessutom.

/Frustrerad Garmin GPS-ägare.
 
Sådär nu fick jag mitt GPS-problem äntligen löst (tog bara 2 år till och från och en massa svordomar och uppdaterade drivrutiner hit & dit)) tack vare en tweakad Mapsource 6.13.7. Jo det finns en sådan och jag vågar påstå att den är laglig eftersom man måste ha installerat en köpt licens på datorn för att det ska fungera. Man får ju lov att tweaka Windows, så samma borde gälla tycker jag. Virusfri och fungerar utmärkt; det underlättade min felsökning av den där eländiga friluftskartan (men som jag dock är glad för när jag väl är ute i naturen). I vilket fall, den här underbara lilla modifierade .exe filen gör att man skapa sina gmapsupp.img direkt till hårddisken för vidare kopiering till GPSens SD-kort. Jippi! Gjorde ett helt gäng så nu börjar den lilla saken bli riktigt användbar.

Det kan ju hända att admin blir sur för att han inte håller med mig om upphovsrätten, men här e länken:

http://rapidshare.com/files/98013207/MapSource_6.13.7_super.zip.html

/En väldigt mycket gladare GPS-ägare

...och om några dagar ska jag till Norrland och traska runt i naturen. Så om nån har någon fråga i ärendet är jag tillbaka vid datorn om sådär 2 veckor.
 
Jag kan föra över kartor direkt från (original?) Mapsource 6.13.7 till minneskort om jag låser upp kartorna i MapSource först. Det går otroligt mycket snabbare än att föra över dem via GPS:en.
Jag kan inte påminna mig om jag lagt in någon "tweak" för detta. Minneskortet dyker upp i det vanliga gränssnittet för att skicka till enhet.
Jag antar att kartorna endast går att visa på den GPS som jag låst upp dem för i MapSource. Det fungerar i alla fall på min GPS.

Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Huggis Garmin problem Navigering 19
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
vistas Problem Garmin GPS60 Kartex5 Navigering 7
Jonas.O problem Garmin Vista till PC Navigering 4
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
Partys Problem med "glaset" på garmin.... Navigering 3
daniol74 Problem med Garmin Geko 301 Navigering 4
kvchs9 Problem Garmin 176C Navigering 6
diamondsutra Garmin 60 CS och problem med routes Navigering 5
Storfot Garmin geko 101 Problem med waypoints Navigering 6
Hasse.Andersson Problem med att ansluta Garmin E-trex Legend från PC Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.