WAAS=EGNOS?

Hej,
ngn som kan bringa klarhet i om jag med min WAAS kompatibla Garmin Vista oxå kan nyttja EGNOS för att förbättra min noggrannhet?

Mvh
Jonas
 
När sändning förekommer

När bara EGNOS är i riktigt drift, vilket än så länge endast sker mycket sporadiskt, så fungerar det alldeles utmärkt.

Tittar du på Inställningar - System, ser du att det andra fältet är märkt WAAS/Egnos (kräver firmware version 2.50 eller senare).

Slår du till Egnos, samt har den i driftsättet Normal, kan du lägga din Vista någonstans där det är bra sikt mot söder eller sydväst, lite beroende på var du är. Det tar några minuter, men sedan bör den ha placerat ut satelliter med nummer 33 och 44 på satellitbilden. De är Egnos-satelliter, närmare bestämt AOR-E och IOR.

Än så länge är de dock vanligtvis inte till någon nytta, eftersom de sänder ut en "Don't use" statussignal. Du ska dock kunna se signalnivån, även om stapeln alltid är grå, inte svart.

Anders
 
Ja! Waas = egnos

Det finns massor att läsa om WAAS, EGNOS bland annat här på utsidan, läs speciellt:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16343

Summerat:
- Egnos är samma teknik som Waas. Olika distributörer.
- Vista tar idag emot signalerna men använder dem inte då de sänder "only test use". (Magellan kan använda signalerna)
- Vista fungerade med egnos 25-26 november. ca 3 m precision enligt enhet + klister i enheten.
- Beräknad avstängning av "only test" under Januari.
- Satelliten ligger lågt på horisonten (i Sverige) så i skogen kan du nog glömma att få in waas/egnos.
 
Firmware version 2.52

Okej, tack för svaret Anders! Såg dock att min Vista har programversion 2.28! Hur bär man sig åt för att uppdatera denna och var kan man hitta denna uppdatering?

Mvh
Jonas
 
Fungerar med tidigare versioner

Observera att det fungerar med tidigare versioner av firmware också, men då står bara WAAS ovanför rutan där man kopplar in eller ur funktionen. De kompletterade texten med Egnos i version 2.50, något som tidigare bara fanns när man valde norska (!) språket.

Den senaste allmänt tillgängliga versionen, på sidan enligt länken ovan, är just 2.50.

Anders
 
Andra saker man bör vara uppmärksam på ...

När man kör in en firmware bör man också se till att datorn är så "ren" som möjligt. Dvs, ha inte några andra program igång och kolla vilka program som ligger minnesresidenta. Stäng av skärmsläckare och ev. sömnläge också för att vara på den säkra sidan.

Om någonting händer i datorn under tiden du tankar över den nya firmware-versionen kan det medföra att din gps inte startar ...

// Pelle
 
Tjafs

Jag har surfat på Internet och haft diverse andra ting igång samtidigt som jag uppdaterat min Vista. Allt detta på en gammal 650 MHz maskin över USB-serie adapter. Fungerar ändå.
Vistan brukar starta sin "Memory Loader" ändå, även om firmware i maskinen inte är komplett. Så att man kan göra om laddningen, alltså. Det har hänt någon gång. Dessutom kan man behöva göra en master reset i vissa lägen, om minnesanvändningen ändras drastiskt mellan versionerna.

Men så petigt som det verkar av inlägget ovan är det inte. Däremot bör man alltid se till att ha färska batterier i, för att kommunikationen ska fungera bra. Eller göra som jag gjort, ordna extern strömförsörjning vid sidan om datorn.

Anders
 
Tjafs ?

Visst, man kan chansa, men jag kan inte förstå varför man inte ska vara försiktig?

Vad händer om burken låser sig mitt under en uppgradering? I en del fall kan en icke fullständig firmware medföra att enheten (vilken typ av enhet det nu är) inte kan ta emot en ny firmware och definitivt inte starta. Jag har personliga erfarenheter, båda egna och från kunder och enligt mitt tycke kan man aldrig vara nog försiktig.

Kollade lite noggrannare på Garmins hemsida och även där varnas det för exempelvis skärmsläckare ...
(Även om detta kanske inte är av största vikt)

Chansa på, men det är inte värt pengarna...
 
Försiktig är bra

Jag ville ge en motpol till ditt första inlägg, som antydde att en uppgradering är en "nära döden"-upplevelse. Då kan man ju få för sig att det är så riskabelt att det är bättre att köra med en gammal version än att uppdatera. Så är det i alla fall inte.

Från och med version 2.28 har man dessutom förbättrat funktionerna för uppladdning av kartor och ny firmware, för att öka säkerheten i dessa manövrer. Just uppladdning av kartor hade jag problem med i början, innan jag kom på att det var så enkelt som att höja matningsspänningen från 3,0 V till 3,2 V. Sen dess har det fungerat varje gång.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
zeromaker WAAS Navigering 2
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
ubee WAAS Navigering 9
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
4752 waas? Navigering 4
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.