Vad är WAAS och EGNOS?

Magellan har en GPS Companion för Palms 500-serie. I specifikationen står det att den är WAAS och EGNOS ”enabled”. Vad är WAAS och EGNOS? Precisionen ska förbättras från det vanliga 10-15 m till <3 m.
Har någon provat WAAS?
 
Sök på nätet!

Om detta finns det hur mycket som helst på internet. Sök med Google, exempelvis.

Kortfattat är det satellitbaserade tilläggssystem, som skickar ut information som förbättrar noggrannheten på din GPS.

Wide Area Augmentation System finns i drift i USA. European Geostationary Navigation Overlay System är under utprovning i Europa. Kommer i riktig drift tidigast 2003. Man kan ta emot signaler från EGNOS satelliter här (PRN 33 och PRN 44), men de sänds med en "don't use" statussignal, så mottagare från exempelvis Garmin utnyttjar inte informationen förrän den kommer i full drift. Magellan har valt att använda den, trots att den inte är att lita på. Eget omdöme krävs i det fallet.

Anders
 
Snabb koll

Jag drog igång WAAS på min Vista, bara för att kolla. Läget är som innan. Bandata för PRN 33 och PRN 44 laddas ner, så att de placeras på rätt ställe på satellitbilden. Signalstapeln för PRN 33 blir grå (mottagning) men aldrig svart (används). Några 'D' dyker inte heller upp, så några differentiella data sänds inte, åtminstone inte utan "Don't use" signalen.

Anders
 
undrar oxså lite

Jag undrar oxså lite, jag har en magellan 330map, den ska vara förberedd med waas/egnos. Ibland får jag in satellit nr 31 är detta en egnos satellit?? om inte vilka nmmer har de och hur upptäcker jag dem i min magellan 330 map ?? ( JAg bor i Torup, Halland)
 
OK, lite fakta då.

Till WAAS finns det två satelliter POR och AOR-W (Pacific Ocean Region och Atlantic Ocean Region-West).
Den första kan man glömma här naturligt nog. Den andra, som har nummer 35, har jag fått in i Frankrike. Dock är det helt meningslöst, för de markavkända korrigeringarna är ju gjorda i USA, så de differentiella data jag fick från den i Frankrike gjorde ju ingen nytta där. Mer än att jag fick se att det fungerade.

För EGNOS finns idag två satelliter, AOR-E och IOR. AOR-E har nummer 33, IOR (Indian Ocean Region) nummer 44.

Jag får lätt signal från #33 här (N57º E14º), men #44 har jag aldrig fått in. Den visas dock på rätt ställe på satellitbilden, så almanackan (bandata) sänds ut för den också.

Någon nytta av signalen har jag inte med en Garmin.

Ju längre norrut du är, desto svårare är det att få in satelliterna. Rikta mottagarens antenn någonstans utanför franska kusten, så pekar du mot rätt håll.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
zeromaker WAAS Navigering 2
ubee WAAS Navigering 9
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
4752 waas? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.