Precision utan DGPS

Har någon provat med att använda två GPS-enheter för att korrigera positionsfelet på PC i efterhand? Det krävs att man har två identiska enheter som kan lagra data och dessutom ladda över till PC. En enhet hålls stationär på en fast (känd) punkt medan den andra rör sig. Koordinater från den fasta punkten används sedan för att korrigera felet på den mobila enheten. Jag skulle vilja veta hur stor noggrannhet man får på detta sätt.
 
Inte med konsumentprodukter

NiclasH; sa:
Har någon provat med att använda två GPS-enheter för att korrigera positionsfelet på PC i efterhand? Det krävs att man har två identiska enheter som kan lagra data och dessutom ladda över till PC. En enhet hålls stationär på en fast (känd) punkt medan den andra rör sig. Koordinater från den fasta punkten används sedan för att korrigera felet på den mobila enheten. Jag skulle vilja veta hur stor noggrannhet man får på detta sätt.

Detta kan man inte klara med vanliga enkla mottagare, såvitt jag vet.
 
instämmer

Mina GPS:er visar väldigt bra resultat när jag rör mig. (jag har en Garmin 45 och en 76map)
Jag tror GPS:en bland annat använder dopperleffekten när den samlar beräkningsdata.
Jag brukar ha dem med mig i bilen o skillanden mellan olika resor längs med samma väg är försummbar. Men om jag lägger dem i trädgården, ja då flippar postionerna iväg över halva kvarteret.

[Ändrat av kanotisten 2003-09-14 kl 20:32]
 
SWEPOS efterhandsmätning bättre än dgps

Den 2003-10-14 13:46 skrev jag ett inlägg kallat
Rinex mot snuva eller för bättre positionering!

Inlägget ber om hjälp att reda ut begreppen och förklara hur man kan uppnå bättre noggrannhet än realtids DGPS med efterhandberäkning. Allt detta enligt SWEPOS hemsida.

Jag har fått endast ett svar och sökte då lite mer i Utsidan.

Jag hittar då din fråga och kan se att vi antagligen berör samma problem.
SWEPOS har en kommersiell verksamhet där du skickar din gps fil i ett visst format till en FTP server som med mail returnerar en korrigerad fil, kanske bättre än realtids gps. Om vi nu är 2 som är intresserade av detta ämne så kanske någon mer vill göra ett inlägg och förklara hur saker och ting ligger till. Kanske läser SWEPOS själva detta forum.
Enligt min egen åsikt, om jag förstår mig själv rätt, så kan man göra det som du föreslår, men antagligen är det bättre att nyttja SWEPOS fasta station för att korrigera din rörliga gps värden.
 
NiclasH; sa:
Har någon provat med att använda två GPS-enheter för att korrigera positionsfelet på PC i efterhand?

Skall man vara petig så är det ju per definition en slags DGPS!

Lantmätarna gör så och vad jag har förstått kan man komma ner på 5-10mm precition om man har rätt prylar och mäter under lång tid.

Skulle vara kul att veta hur bra det kan bli med två "Consumer grade" mottagare. Jag tror inte att det kan bli så mycket bättre än kanske 2m, om inte annat så är det svårt att få ut siffror på positionen ur mottagaren.

Kollain Lantmäteriet och Cartisias sidor om du är intresserad!

/Andreas
 
Så enkelt är det inte

Jimmy_L; sa:
Det finns ingen störning längre, så sluta tjata om DGPS. Tack=)

Jag antar att du menar att Clinton tog bort S/A-störningen i maj 2000, och så långt är det ju riktigt. Problemet är bara att det finns andra störningar i atmosfären, och de kan varken Bush eller Garmin ta bort. Däremot kan man alltså genom att jämföra aktuell beräknad position hos fasta, noggrant positionsbestämda stationer (finns det ungefär en i varje län, tro?) korrigera för de vid mättillfället aktuella atmosfäriska störningarna. Hur kraftiga de störningarna är varierar över tiden, men jag har för mig att det oftast handlar om ca 5-10 meter.

Förresten, är det nån som har märkt några effekter av den senaste tidens solaktiviteter?

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
lagerstrom Sämre precision på GPS nu...? Navigering 3
fson GPS med Precision? Navigering 18
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
wermland DGPS med Garmin 12 möjligt? Navigering 1
Navtech 420 plotter DGPS Navigering 0
rascar Differentiell GPS (DGPS)... spelar det nån roll idag? Navigering 12
Jacken DGPS? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.