lean GPS utan skärm och lull lull

Jag behöver tips.
Jag vill ha en GPS med bra mottagning och lång batteritid som jag kan ha med mig på ryggsäcken. Den ska inte ha skärm eller bluetooth utan bara en USB utgång som gör att jag kan tanka ned spårdata på datorn när jag kommer hem. Finns denna GPS att köpa?
 

clindh

Forumvärd
Gpx?

Ingen GPX-export vad jag kan se, däremot CVS, TXT och KML.

Någon som sett en logger som exporterar GPX, och där man med en knapp kan påbörja nya spår (tex om man vill spela in var dags rutt för sig)? Och som spelar in klockslag för varje punkt, så man kan synka mot bilder sedan (till skillnad fråm Garmin 60s "Spara spår"- funktion som rensar detta -- grrr...)
 
Globalsat DG-100 är en GPSdatalogger, 725 kr.
http://www.dustinhome.se/pd_5010108149.aspx
Funkar upp emot 36 timmar med en omgång batterier (2 st R6)
60 000 punkter lagras (står 6 000 på vissa ställen men 60 000 är det korrekta).
Ladda hem bruksanvisningen så kan du läsa innan du köper...

Klockrent Mathias!

Tackar för tipset! Kommer nog skaffa en sådanhär och ha i ryggfickan när jag cyklar och i topplocket på skridskoryggan.
 
Globalsat DG-100 GPS & Data Logger & DG Manager

Tack för tipset på loggern och programvaran DG Manager för Geocoding.
Jag har nu införskaffat en dylik, för att bättre kunna se var man varit på t.ex. skid-/skridsko-/segel-/mc-/cykel-/vandrings-/jakt-/turen. Dessutom så är prylen tillräckligt liten och lätt, samtidigt som den har en aktningsvärd batterilivslängd.

25_1_.jpg


Med en vikt på 62g (utan AA-batterier) och med sina kompakta mått (80 x 54.6 x 17.8mm) så är den inte besvärande att ta med. Skulle dock önska att loggern var miljötålig (IPX7-klassad). Loggern körs förslagsvis på NiMH-batterier som har låg självurladdning, samt att dessa även laddas bekvämt via USB-kontakten.

Mottagningen med ett SiRF Star III chipset för 20 kanaler torde ge loggern mycket bra prestanda. Jag kan även använda en extern aktiv antenn, eftersom jag redan har en sådan med passande MMCX-kontakt.

Har tidigare funderat på Sony GPS-CS1KASP för Geocoding av bilder. Medan Sonys variant både är snyggare och mer anpassad just för foto, så tror jag att antenn och mottagare är vassare på Globalsat. Med den fristående programvaran DG Manager.NET, så utökas filstödet med GPX, samt Photo Geocoding av bilder. Alternativa program lämpliga för geotagging tillsammans med DG-100 är IMMAGEO samt locr.

Jag har än så länge bara provat DG Manager på JPEG-filer med generella .gpx data som input. Med geonames.org och Google Maps som databas, så skrivs i bildfilens EXIF även ortnamet in, utöver latitud & longitud.

Ref:
 
Re: Globalsat DG-100 GPS & Data Logger

Jag har nu provat loggern och den lagrar data i form av tabelldata:

Manual # Latitude Longitude Time Date Speed Distance Altitude

Man kan sätta loggern i tre förvalda lägen: [A,B,C], där jag som minnesregel har B=Bike & C=Car, samt A för vandring. Men det blir många trackpoints och minnet rymmer hela 60000 sådana totalt. Visserligen kan man välja loggningsintervall i tid samt distans, samt undertrycka loggning om man inte rört sig över en viss hastighet eller sträcka, men oftast har man problemet med att det blir för många trackpoints. Jag har här kört med läge C = logga var 5:e s.

Finns det någon *.gpx editor, där man på ett smart sätt kan sålla bort oönskade data? Se t.ex. bifogade bild, där GPSen loggar data medans man tar en fika eller käkar en lunch inomhus. Kan visserligen kolla på klockan och plocka bort ointressanta data, men undrar om det finns någon elegantare metod.
 

Bilagor

  • gpslogg.jpg
    gpslogg.jpg
    88.8 KB · Visningar: 796
Är bilden

månne från Upplands Väsby?

Om du importerar spåret till Garmins program mapsource kan du lätt ta bort enskilda punkter samtidigt som du ser var i kartbilden punkterna ligger men det förutsätter ju att du har Garmins kartor också. Men motsvarande borde gå att göra med många andra program.

Thure
 
Re: Globalsat DG-100 GPS & Data Logger

Jo, det stämmer bra, det är trafikplats glädjen.

Tack för tipsen, har kikat på tre alternativ.

Med Garmins program MapSource behöver man även tillgång till en karta, samt med TomToms program Home behöver man ha GPS hårdvaran ansluten. Det blir nog ytterligare en GPS så småningom, kanske då från någon av dessa två? Men tills dess faller dessa båda alternativ.

Återstår för tillfället att kika på GPSBabel, som visst ska ha några kluriga filter för att reducera antalet track points. Senaste betaversionen, har även stöd för direkt anslutning till DG-100, vilket gör detta verktyg intressant att kika lite närmare på.
 
GPSBabel & MapSource 6.15.3

Har nu provat MapSource 6.15.3 med filer från GlobalSat loggern. Måste dock konvertera dessa via GPSBabel. Har ännu inte satt mig in i varför filerna inte är direkt kompatibla.

P.S:
Köper man en nüvi, så får man vid registreringen även en upplåsningskod för motsvarande karta att köras på PC'n. Enkelt sätt att administrera sina waypoints, samt skapa rutter om nu dessa senare stöds av navigatorn är förstås en annan sak.
 
Jag hade med mig några GPS i skidbacken nyligen.

En Globalsat DG-100 GPS & Data Logger i en plastpåse för miljöskydd liksom för telefonen. (Brorsan har en Samsung B2700 som han är nöjd med, funderar på en liknande som min nästa telefon).

Dessutom en ny Garmin eTrex Legend HCX, där man t.ex. kunde se maxhastighet efter ett hisnande åk i pisten. Turades om med kompisarna att testa i några backar. Vi funderar på att skaffa hjälm (och ryggskydd) efter dessa försök, när vi såg att vi kört hisnande 108km/h.

Globalsat DG-100 GPS & Data Logger var den som loggaste flest intressanta detaljer:
♦ Manual Position
♦ # Index
♦ Latitude
♦ Longitude
♦ Time Date
♦ Speed
• (Distance)
♦ Altitude

Jag hade också med en Garmin eTrex Legend HCX, men där loggades inte hastigheten:
♦ Index
• (Tid)
♦ Höjd
• (Djup)
• (Temperatur)
♦ Sträckans längd
• (Sträckans tid)
• (Sträckans hastighet)
♦ Sträckans kurs
♦ Position

Lite tråkigt med Garmin eTrex att den inte direkt loggar hastigheten. Är det en inställningssak kanske? Hade inte riktigt förstått hur man lagrar tracks till antingen Data Card eller internt i navigatorn. Eller vilken metod för track-loggningen som fungerar bäst. Tog inte med bruxanvisningen, så det blev lite krångel. Råkade bl.a. radera sparade tracks för någon dag. Minneskort känns säkrare än lagra på ett internt flashminne. Förhoppningsvis kan man göra recovery på ett FAT-formaterat kort och återvinna raderade data.

Konklusion:
DG-100 fungerar bättre som logger för att se var man varit och åkt under en dag.
eTrex är mer praktiskt användbar, med waypoints, samt kul att kunna se hur långt man åkt på en dag (inklusive i liftarna) samt kompisar emellan vilken som åkt snabbast :eek:) Är lite krångligare att lära sig, samt loggar inte data lika fullständigt som den från GlobalSat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.