Låt inte din handdator vara utan ström för länge

Har en Dell Axim X30 som låg oanvänd i någon månad. Nu när jag skulle använda den var batteriet helt slut. Jaja inga problem i med laddaren. Startade den och såg att allt var raderat!

Mina program och div annat var borta :(
Det som sparats på minneskortet fanns kvar men resten var bortblåst!

Kan man göra någon slags fullständig backup på den över till PCn så man slipper råka ut för detta igen? Eller måste man ha laddaren sitta i när den inte används?
 
Första gången jag råkade ut för detta med min Palm Vx blev jag lite less. Efter några dagar när jag tog tag i att börja ladda in alla program igen blev jag dock glatt överraskad. När jag körde Hotsync laddades allt automatiskt ned till Palmen, alla program och allt data som funnit på den vid den senaste synkningen.

När batteriet i min Vx dog i höstas och jag fick en m500 istället trodde jag också att jag skulle behöva ladda in allt själv, speciellt som jag var tvungen att uppdatera Palm Desktop för att klara synkning via USB. Döm om min förvåning när min backup från Vx:en kunde laddas ned till m500:an. Mycket smidigt!

Nu vet jag inte alls hur din handdator fungerar, men har du tur kanske du har en backup på din PC utan att du vet om det...
 
Det brukar ju klart och tydligt stå i manualen att de tappar data om de är helt utan spänning för länge?

Till min gamla Plam Pilot Pro står det i alla fall att batteribyte inte får ta mer än 15 sekunder för då tappar den allt.
 
Jag har aldrig använt någon Pocket PC seriöst, men för Palm är det ju så, att har du gjort en Hotsync (bara idioter skiter i att ta backup), så kan du nollställa din Palm, frivilligt eller ej, och sedan synka tillbaka dina applikationer igen.

Till min nuvarande Palm gör jag Hotsync titt och tätt, mot två olika datorer. Dessutom kör jag automatisk backup till SD-kortet varje natt. Ska jag göra något jag betraktar som "farligt" (uppdatera firmware, exempelvis), så kör jag en backup till kortet precis innan, utöver de automatiska.

Kan kanske tyckas att jag är väl paranoid, men jag brukar å andra sidan inte vara utan min information heller...

Anders
 
nermander; sa:
Det brukar ju klart och tydligt stå i manualen att de tappar data om de är helt utan spänning för länge?

Till min gamla Plam Pilot Pro står det i alla fall att batteribyte inte får ta mer än 15 sekunder för då tappar den allt.

Va fan jag är ju tekniker. Vet du inte att det är bara tjejer som läser manualer ;) :)

Vet att Palmarna är mycket bättre på detta. Ska kolla igenom detta med backupen igen. Har inte syncat den efter uppstarten så allt kanske går att få tillbaka då.

Man lär sig av misstagen *bankar mig själv i skallen*
 
Det brukar finnas med ngt backup program i grundkonfigurationen på PPC pda. På min Loox 720 heter det FSC backup (Fujitsu Siemens Corporation?)

Ett välrenommerat köpeprogram är Sprite backup.

Måste du göra en hard reset unterwegs långt borta från hemmadatorn så är det bra att kunna återställa handdatorn från minneskort.

Alla iQue användare använder Backupman eller Cardbackup
 
apersson850; sa:
Jag har aldrig använt någon Pocket PC seriöst, men för Palm är det ju så, att har du gjort en Hotsync (bara idioter skiter i att ta backup), så kan du nollställa din Palm, frivilligt eller ej, och sedan synka tillbaka dina applikationer igen.

Inte gamla Palm Pilot. T.o.m. Palm III har jag för mig man var tvungen att ha separat program för att backa upp applikationerna (jag har bara en Professional så jag är inte helt säker på om det gäller även III). Backup Bitster har jag för mig det jag kör heter.
 
Man lär sig av misstagen *bankar mig själv i skallen*

Kanske därför jag inte kan något :cool:

Lämnade Bill Gates tröga system för flera år sedan. Redan då fick du backup via active sync. D.V.S. dina dokument lades i Mina dokument på PC:n. Adressbok o dyl. lade sig i Outlook. Dessutom hade man hade ett program för att göra backup till minneskort. Det ingick i Windows CE.

Palm gör en backup vid varje HotSync, vilket känns säkrare.

/Martin
 
De flesta handdatorer har operativet och alla grundinställningar ligger i ett strömoberoende och icke skrivbart minne. Alla personliga inställningar, efterinstallerade program och dokument ligger i RAM-minnet vilket töms vid strömavbrott. Undantag är det som ligger på ett eventuellt minneskort.
 
HP Ipaq med Windows för pocketpc 2003 backar upp "Mina dokument" i ipaqen automatiskt -de återfinns i utforskaren på värddatorn under Mina dokument med ipaqens namn.
I övrigt är det lämpligt att sparar alla nedladdade program systematiskt i en mapp.
Lämpligt också att ha en txtfil som beskriver speciella inställningar tex för blåtandsanknytningar det underlättar.
Filer på minneskort är en självklarhet att ha kopior av.om de ändras = regelbunden bacup
Det blir ju som att återställa efter en hard reset och dt brukar man vid flitig användning med nya programvaror behöva göra en gång om året i snitt
 
Det finns ett mycket bra backupprogram som jag kan rekommendera, kika vidare här: http://www.spritesoftware.com/en/personal/products/windows_mobile/pocket_pc.htm

Själv använder jag det och har konfigurerat automatisk backup som körs varje natt. Det finns dessutom en funktion för att göra en självinstallerande backup, dvs man behöver inte backupprogrammet för att göra en återställning. Jag kör en sådan backup till minneskortet, så att den alltid finns till hands vid ev krasch. Naturligtvis sparar jag även backupfilerna på PC´n också¨. "Hängslen och livrem" :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.