Dator utan COM-port

Har en Garmin 76, har köpt en ny dator, utoan com-port. Vad skall jag göra nu??? Köpa ny kabel?? känns lite tröstlöst...
 
Du måste väl helt enkelt skaffa en ny kabel eller en adapter.
Jag köpte en adapter hos zebramedia.com den fungerade väldigt bra och var inte så dyr heller..

MvH Lars
 
Det finns com portar

Hej,

Det finns externa comportar att köpa som du kopplar in i usb porten. Har ingen själv med vet flera polare som har såna och det fungerar bra.

Mvh
Magnus
 
lam81; sa:
Du måste väl helt enkelt skaffa en ny kabel eller en adapter.
Jag köpte en adapter hos zebramedia.com den fungerade väldigt bra och var inte så dyr heller..

MvH Lars
Zebramedia verkar ha rätt bra priser. kollade in usb-adaptern för 117:-, för samma sak tar clover 429:- ! (som jag trodde var billiga...)
 
Rätt bör vara rätt

Kopia från clovers mailgrupp

"Hej,
Nu introducerar vi produkten USB_S som är en konverterplug som ger din dator
med USB ett uttag för seriekablar (COM-port) till ett mycket attraktivt
pris: 249:- inkl moms och frakt. Så liten och smidig att den alltid kan
följa med.
Regards/Hälsningar

Christer Afzelius
---------------
christer@clover.se"

/Runar
 
om priser på nätet

[/QUOTE]Zebramedia verkar ha rätt bra priser. kollade in usb-adaptern för 117:-, för samma sak tar clover 429:- ! (som jag trodde var billiga...) [/QUOTE]

Vid alla sådana här jämförelser kommer våra priser alltid att verka höga eftersom vi anger priser på ett för branschen ovanligt sätt:

- moms ingår
- frakt ingår
- inga faktureringsavgifter
- betalning efter leverans (faktura)
- tekniksupport via mail

I det här fallet är Zebramedias produkt billigare än vår egen (249:) men den kostar inte de 117:- du anger när den når kunden. Vi lagerhåller i stort sett alla produkter för att erbjuda snabb leverans.

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Normalt brukar jag undvika att kommentera vår egen verksamhet i denna grupp men eftersom det fanns rena sakfel här hoppas jag att ni har överseende/DS

PPS Nu finns det USB/Garminkablar som gör att man inte behöver adapter. Ännu fler kabelmodeller kommer snart./DS


[Ändrat av stigvig 2004-10-03 kl 08:47]
 
Standardsvar

Standardsvar på denna fråga
1. Använd sökfunktionen
2. Kolla på Clas Ohlson 32-4038

/Per Brune (som enligt GPSen har 2.1 km till Clas Ohlson)
 
Re: om priser på nätet

Zebramedia verkar ha rätt bra priser. kollade in usb-adaptern för 117:-, för samma sak tar clover 429:- ! (som jag trodde var billiga...) [/QUOTE]

Vid alla sådana här jämförelser kommer våra priser alltid att verka höga eftersom vi anger priser på ett för branschen ovanligt sätt:

- moms ingår
- frakt ingår
- inga faktureringsavgifter
- betalning efter leverans (faktura)
- tekniksupport via mail

I det här fallet är Zebramedias produkt billigare än vår egen (249:) men den kostar inte de 117:- du anger när den når kunden. Vi lagerhåller i stort sett alla produkter för att erbjuda snabb leverans.

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Normalt brukar jag undvika att kommentera vår egen verksamhet i denna grupp men eftersom det fanns rena sakfel här hoppas jag att ni har överseende/DS

PPS Nu finns det USB/Garminkablar som gör att man inte behöver adapter. Ännu fler kabelmodeller kommer snart./DS


[Ändrat av stigvig 2004-10-03 kl 08:47] [/QUOTE]Service och kompetens är jag villig att betala några extra kronor för, jag har dock ingen koll på zebramedia eftersom jag inte känner till dom sen tidigare. Dessutom är det väl positivt om leverantören läser här på forumet ;)

På tal om usb-kablar till Garmin så undrar jag om man får ut NMEA via usb eller är det bara Garmins eget pvt?
 
Clas Ohlsson

-hade lösningen , köpte en omvandlare enligt ovan för 249 kr. fungerar utmärkt. Men granskade ej MapSource så noga innan, finns inget i programet som för att tex navigerar efter en rutt, Men man kan se på skärmen var man är!

Nu kommer min GPS att sitta i sittbrunnen och datorn att stå nere i ruffen. Jag ska bara modifiera elsystemet med flera uttag. Ekolodet, även från Garmin, har även en voltmätare, så man kan hålla koll på spänningen.

Dock en sak, Clas Ohlssons dataprylar har aldrig varit enkla att installera, så inte denna gång heller...
[Ändrat av kanotisten 2004-10-03 kl 17:32]
 
Re: Re: om priser på nätet

[/QUOTE]Service och kompetens är jag villig att betala några extra kronor för, jag har dock ingen koll på zebramedia eftersom jag inte känner till dom sen tidigare. Dessutom är det väl positivt om leverantören läser här på forumet ;)

På tal om usb-kablar till Garmin så undrar jag om man får ut NMEA via usb eller är det bara Garmins eget pvt? [/QUOTE]

Våra USB-kablar för Garmin ger en COM-port i Windows vilket gör att NMEA fungerar. För programmen verkar det som om GPSen var ansluten till en serieport. Fördelen för eTREX/Geko/eMAP är att spänningsmatning kan ske från USB vilket sparar batterier.

Däremot verkar det som Garmins egen lösning för USB (nya eTREX med färgskärm) inte stödjer NMEA.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
Petri Niemelä tålig dator Navigering 3
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
zirkaloy GPS till Dator Navigering 5
Siven frwd sport dator Navigering 1
copycat Kartor och GPS modul till bärbar dator? Navigering 12
jbm Ny dator-jättekul... Navigering 2
3313 Vistan,MapSource, bärbar dator Navigering 8
Garmin 12 + en bärbar dator Navigering 12
ÄventyrsUffe Trackloggning i dator? Navigering 1
maalse GPS + Ekolod + Dator = 3D sjökort Navigering 0
sandberg.eriksson_swipnet.se Sladd till Etrex - dator Navigering 1
rojo Det ständiga-GPS och dator Navigering 2
rojo Det ständiga-GPS och dator Navigering 3
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.