Garmin map 76S med dålig satellitförbindelse i kajak

Har under sommaren paddlat i skärgården och använt min map76S. Till min förvåning visade det sig att jag varje dag fick 1-3 avbrott i satellitmottagningen. Längden på avbrotten varierade från ca 5 min till någon timme.

Avbrotten inträffade på två olika sätt. Antingen hittade gpsen inga satelliter när den slogs på, alternativt försvann plötsligt satellitkontakterna när gpsen var i gång (från att ha haft god kontakt med ca 4 – 7 olika satelliter bara någon minut innan).

Förutsättningar i övrigt:
GPSen förvarades liggande i en ”SealLine Map Case”. Även när jag tog ut den ur kartfodralet förekom vid ett par tillfällen att gpsen ej hittade några satelliter. Avbrotten hade en tendens att vara mer frekvent under tidig em än under morgon/kväll.

Frågor:
1. Har andra haft liknande problem med satellitmottagningen i sin map76s, eller andra garminmodeller?
2. Har det förekommit avsiktliga störningar i GPs-satelliternas verksamhet under somamren?
3. Troliga orsaker till problemet?

Helt klart upplever jag att gpsen inte har fungerat på ett sådant sätt som jag har förväntat mig. Noteras bör att jag vintertid inte har upplevt samma problem i samband med skridskoåkning. Då brukar jag ha gpsen i vertikal position i en ytterficka på jackan.

Ulf Eriksson
 
Hej!

Jag har en likadan. Men jag har inte upplevt detta fenomen. Förutom i mycket tät skog. Då kan den tillfälligt tappa kontakten, men det är under kort tid inte 1 timme. Jag har den vid vandring, segling och långfärdsskridsko. Senast var den med till Island och kontakt hela tiden. Har du senaste mjukvaran (3.60)? Om inte prova att uppgradera. Det enda tråkiga är att om du gjort egna inställningar så får du göra om dom igen. Annars så tycker jag att du skall lämna in den för koll. För mej veteligen har det inte varit några problem med satelliterna.

/Ulf
 
Jag har inte haft några sådana problem, men jag märkt att man måste ha den horisontellt för att få bra mottagning. Om du vill ha bättre mottagning kan du ju köpa en extren antenn med förstärkare.
 
Jag hade liknande problem med min 60C tidigare.

När jag var på sjön tappade jag kontakt med satelliter flera gånger fast gps:n hölls i handen. När jag vandrade på kalfjället så tappade jag också kontakt, och då hängde den i bröst-remmen på ryggsäcken.

Jag hade då en Betaversion (3,43 Beta) i min Gps. Sedan jag bytt till senaste versionen 3,50 har den fungerat klockrent som den gjorde innan jag satte i beta-versionen. Inga fler beta-versioner för mig...

Om du inte har senaste versionen i Gps:n så kan det ju vara värt att uppgradera, det hjälpte ju mig iallafall!

Om det inte hjälper skulle jag testa en master-reset innan jag skulle skicka iväg den... (Kom ihåg att spara det du vill ha kvar från Gps:n)

Här kan du se hur man gör en master-reset:
http://www.gpsinformation.org/dale/secret.htm

/Ola
 
ulferiksson; sa:
1. Har andra haft liknande problem med satellitmottagningen i sin map76s, eller andra garminmodeller?

Hej!

Även jag har en likadan GPS men har inte upplevt dina problem. Jag använder den mest vid cykling och har den då i horisontellt läge instoppad i ett AquaPac-fodral. Enda gången jag under kortare tid tappar kontakten är då träden står väldigt tätt och höga utefter vägen men detta inträffar väldigt sällan.

Bästa läget är att ha GPS:en i vertikal position, har du testat detta.
Kan materialet i kajaken spela in. Ett elektriskt ledande material kan få antennkarakteristiken att förändras.

Hälsn.
Carl-Gustaf Johansson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
riker Låna Garmin World Map Navigering 7
Trued Garmin/Map Source kartor bytes.... Navigering 0
ThomasT Map Source ( garmin ) Navigering 7
berglof Garmin Vista med Microsoft map point Navigering 1
ejø Ny software Garmin Gps map 76 Navigering 0
Garmin GPS 12 MAP kontra eMap Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.