dubbdäck

Dubbtest

Vandrare; sa:
Intressant tråd detta. Hur är det med billiga dubbdäck från Biltema? Jag menar om nån har testat eller hört något?
......

Antar att man får vad man betalar för och att det inte lönar sig i längden, eller?


Ett test av hårdheten hos olika dubbar finns här:
http://www.enteract.com/~icebike/Equipment/StudQuality.htm
Biltemadäcken är inte med, men slutsatsen ovan stämmer säkert för dem också
Vandrare; sa:
Antar att man får vad man betalar för och att det inte lönar sig i längden, eller?

Det finns mycket annat intressant på:
http://www.enteract.com/~icebike
 
Sjælvklart

Det ær helt klart vært att skaffa dubbdæck, fast man har en billigare cykel.
Jag bor i Tromsø och hær ær det næstan alltid is på vægarna, jag trænar inte så mycket med cykeln nu på vintern utan jag cyklar mest till och från jobbet så jag har satsat på ett bra (ganska dyrt) dæck fram och ett lite billigare bak. Om det slirar lite bak så hænder det inte så mycket, men sticker framdæcket ivæg så ligger man dær. Så resonerar jag.
Æven fast bakdæcket inte ær lika bra som fram så har jag inga problem alls med att ta mig upp før backarna, så om man har lite dålig råd så ær det ett bra tips :)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Re: min slutliga investering..

thelleberg; sa:
nu min fråga1: hut försiktigt måste man köra för att det ska räknas varsammt??
mvh tomas

Det krävs inte någon överdriven försiktighet tror jag.
Undvik inbromsningar med låsta hjul så gott det går
och låt bli att köra i stenskravel. Jag körde inte
på något särskilt sätt den första tiden med mina
W106-or, och de är fortfarande helt fräscha efter
två säsonger.
Iofs har det inte blivit så vansinnigt mycket vinter-
körning. 100-150 mil kanske.

/Gunnar
 
Sportia

Kedjan Sportia har Nokia? (tryckfel måntro) dubbdäck , modell okänd, för 300:-.
Kan kanske vara värt attt kolla upp.
Thomas.
 
Nokian connecting bike to ground!

Faller in i ovan rekommendationer av Nokian Extreme 296.

Fick ett par av dessa i avgångsvederlag från ABB i Västerås... och de har verkligen levt upp till de mest extrema förhållandena.

Klarar ren is galant!

Vet någon något mer om livslängden?
Hur de klarar av ren asfalt... jobbigt att buta däck varje gång det töar på!?

MVH
Jmlove
 
Dubbdäck

"Dubbdäck för cykel fungerar väldigt bra på is, packad snö, hala rötter, spångar
mm. De fyller sin plats både på väg och i skogen. Min erfarenhet sträcker sig
till Nokian Extreme 296 (-95, skogscykling) och Nokian Mount & Ground W144
(-94, stadscykling), se Nokians webplats, http://www.nokian.com/index_se.html,
eller direkt till cykeldäcken http://212.246.17.120/bike/. I lös snö är det i
huvudsak mönstret som ger fästet så i det fallet "behövs" inte dubbdäck

Vad jag har hört är Biltemas däck inget alternativ, de släpper väldigt mycket
dubb så även om de är billiga i inköp så är de inte dubbdäck så länge och då är
ju vitsen borta.


Isgrepp:

Här är dubbantalet och dubbutsticket avgörande för fästet. Mina W144 har klart
större dubbutstick och bättre isgrepp än mina Extreme 296 trots färre dubb och
inga placerade i mitten. Jag hade gärna sett större dubbutstick och mera
isfäste på mina Extreme 296.

Det finns även ett nytt dubbdäck, Nokian WXC300, 26x2,1, som inte redovisas på
Nokians webplats (dåligt uppdaterad?), men som säljs av bl.a. Cyclecomponents,
http://www.cyclecomponents.com/. Jag har inte tittat på dem ännu i verkligheten
så jag kan inte säga något om deras dubbutstick.

För den som har plats i ramen och vill ha riktigt bett kan investera i
FREDDIE'S REVENZ 336. De är 26x2,3 och har rejält dubbutstick


Fäste på löst underlag:

Här är mönstret och gummiblandningen avgörande. W144 (dubb enbart på sidorna)
och W288 (dubb i alla gumminabbar) har fått kritik för dålig lerrensning,
Extreme 296 har bättre mönster i det avseendet.


Noterat:

Andra noteringar är att gumminabbarna där ståldubbarna sitter på Extreme 296
far illa i snöfattigt klimat som Gbg. Här är det ofta blandat is o barmark
(stenhällar, sten, rötter...) och på mina däck har flera av ståldubbarna(?)
slitit sönder gummidubbarna. W144 har släppt ett par dubb per däck totalt sen
-94/95.


Vad välja?

För stads/landsvägscykling(med MTB) kan jag varmt rekomendera W144. De x-tra
dubbarna i W288 "behövs" inte. W144 biter tillräckligt på is vid körning rakt
fram och ger x-tra bett när man svänger. Avsaknade av dubb i mitten sänker även
rullmotståndet/ljudet vid körning rakt fram jämfört med fulldubbade däck.

För skogscykling står valet mellan Extreme 296 och WXC300."

Detta är ett citat från en kunnig man på området som heter Håkan.


Själv kör jag inte dubbat då jag inte tar ut cykeln i skogen på vintern och asfaltsvägarna klarar man av med lite teknik och tungan rätt i mun, samt hjälp av vägverkets saltbilar.....


Mattias
 
Jämförelse mellan Nokia 300 kontra 296 extreme

Jag tittade på 300 dubben hos en cykelhandlare. Det var fyra stora skillnader

300 296 extreme
alu-dubb Stål-dubb
695 gram 895 gram
vikbart ej vikbart
750 kr/st 650 kr/st

Så är det värt en hubdring mer för att få 200 g lättare däck som är vikbart?

/Niklas
 
Nokia rules

Hello, och hälsningar från Finland.

Åsikter:

Jag kör själv också med Nokia, och kan inte rekommendera nå´t annat faktiskt. Jag har dubbat endast fram, oftast en Nokias tvåradig med väldigt lite friktion. Dubbarna räcker bra till, och det känns tryggt att cykla. Tidigare cyklade vintrarna jag 36km / arbetsdag, och klarade mig bra. Klart man måste ta det lite försiktigare än på sommaren, men i blandad stadstrafik håller jag mig personligen hellre till däck med liten friktion. I områden där vägarna/cykelvägarna är mindre omskötta är det bättre med gröva dubbdäck. Även här är Nokias modeller både pålitliga och hållbara.
 
Re: Billiga däck

Hejsan!
Jag avråder starkt från biltemas dubbdäck, det lönar sig definitivt inte i längden.

Efter första turen på cykel och skogsvägar (vinterväglag) i ca 1,5h saknades redan ca 30 dubbar. Men visst, så länge dubbarna finns där fungarar dom hyfsat iallafall.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips