Har du dubbdäck på din cykel?

Har dubbdäck till de värsta förhållanden under vintern. Men blir inte många veckor jag använder dem, så ganska onödigt egentligen.
 
Två elakheter upplever jag som cyklist: dels om det inte plogas snabbt efter snöfall i tö, cyklister kör och det sedan fryser, då blir det hårt och spårigt och har nät omöjligt att cykla.

Det underlaget är lite klurigt och mina dubbdäck med ett sånt bra isfäste börjar "vandra" och klättra uppför alla iskanter. Cykeln blir som en levande orm under en.

En lösning (funkar 9ggr av 10) är att hålla extremt hög fart över alla spår men råkar man då ut för en rejäl längsgående iskant så gör man ett youtubeklipp för någon som har mobilen framme.

Det enda man kan göra är att följa med och försöka låta cykeln gör jobbet åt en, som en rodeocowboy.
 
Vi kör dubbat både fram och bak på samtliga fyra cyklar i familjen (2 vuxna + 2 barn). Har hittills använt Schwalbe Winter K-guard (tror att det är samma som marathon winter fast med bara två rader dubb istället för fyra) och det har fungerat bra. Ägnar oss endast åt transportcykling men jag upplever att dubben gör skillnad när det är vinterväglag.

Det är en principsak att hela familjen ska cykla året runt och då känns det viktigt att vi har anpassade grejer till det.
 
I GBG mkt saltning sedan några år även på cykelbanor ej anv dubb i år men bra när is, vid snö lika bra med grova dubb.
Conti contact medelväg tid använt mkt.
Bra ha 2 cyklar 1 med dubb,viktigt att tvätta av cykel efter varje dag även däcken tar skada av saltet samt smörja kedjan oftare än annars.
Ha ej för mkt luft i dubbdäcken då minskar kontaktytan.
 
Cyklade hela ungdomen på 70-80-talet till skola fram och tillbaka på vanliga allround-däck. Ramlade aldrig även om det var oplogat, osandat och ett par decimeter snö. Hjälm hade man inte heller. Jag kör liknande upplägg än idag, men med hjälm då förstås. Dubbar är nytt påfund för mig och känns onödigt. Jag har ofta grövre cykelcrossdäck på som brukar räcka.

Har inte dubbar på dojorna heller
 
Underhållet på vintercykeln underlättas mycket av helkapslad kedja, navväxel och hydrauliska skivbromsar.

Jag har alltid haft dubbdäck på min vintercykel och har 16,5 km enkel väg till jobbet oftast är det bara mindre bitar där dubbdäcken gör nytta. Dubbfria vinterdäck verkar vara något att testa. Med slask som fryser till korrugerad is på cykelbanorna är dock dubbdäck suveränt och såna förhållanden kan vara någon vecka varje vinter.

Thure
 
Jag upplever minskad halka om det är grusat så jag förstår inte hur du kan säga att det är lika halt med och utan grus? Jag tror gladeligen kommuner skulle slippa utgiften för att grusa GCvägar men jag tror det behvös för att förhindra olyckor.

/Patrik
Ta din cykel, ställ den på grusad väg, luta som i en kurva, rulla fram och tryck ifrån dig, gör detsamma på ogrusad väg och jämför. Kontaktytan är för liten jämfört med skosula för att ge effekt ock kraftvektor är helt annat.
 
Senast ändrad:
Cyklade hela ungdomen på 70-80-talet till skola fram och tillbaka på vanliga allround-däck. Ramlade aldrig även om det var oplogat, osandat och ett par decimeter snö. Hjälm hade man inte heller. Jag kör liknande upplägg än idag, men med hjälm då förstås. Dubbar är nytt påfund för mig och känns onödigt. Jag har ofta grövre cykelcrossdäck på som brukar räcka.

Har inte dubbar på dojorna heller


Hahaha jag känner igen det där för på den tiden fanns inte dubbdäck till cykel och det var knappt att ens bilar hade dubbdäck. Det fanns ingen lag på dubbdäck till bilar på den tiden.

Även jag cyklade till skola och jobb med slitna sommardäck och det funkade bra, även om det blev några vurpor då och då...
Ingen hade cykelhjälm heller, för det fanns inte...

Alla cyklade med vanliga odubbade cykeldäck då och det var inget konstigt alls men nu när det finns bra vinterdäck och bra cykelhjälm att köpa så föredrar jag att göra mina cykelturer säkrare genom att använda det.

Jag har ingen speciell åsikt om dom som cyklar odubbat och utan hjälm på vintern, mer än att det är en onödig risk.
 
Ta din cykel, ställ den på grusad väg, luta som i en kurva, rulla fram och tryck ifrån dig, gör detsamma på ogrusad väg och jämför. Kontaktytan är för liten jämfört med skosula för att få effekt ock kraftvektor är helt annat.

Om jag gör det experimentet på packad snö eller is upplever jag sannolikt minskad halka med grus. Det är ju där grus ska göra nytta. Svårt att testa idag, snön som kom i förmiddags har smält bort igen.
Pratar vi om grus på torr asfalt så blir det omvänt, dvs bättre grepp utan grus.

Jag har mycket svårt att tro att väghållare grusar utan att det finns fog för det. Det är stora pengar som läggs på att grusa och salta.

/Patrik
 
Det där med grus på vägen är lurigt. I kurvor blir det rent av farligt om det är grusat, men inte finns nån snö. Här ner där jag bor är det bönderna som grusar och ibland misstänker jag att de grusar för att tvinga bilarna att sänka farten. Hoppas inte det är så, men ibland är det sämre att grusa.
 
Om jag gör det experimentet på packad snö eller is upplever jag sannolikt minskad halka med grus. Det är ju där grus ska göra nytta. Svårt att testa idag, snön som kom i förmiddags har smält bort igen.
Pratar vi om grus på torr asfalt så blir det omvänt, dvs bättre grepp utan grus.

Jag har mycket svårt att tro att väghållare grusar utan att det finns fog för det. Det är stora pengar som läggs på att grusa och salta.

/Patrik
Tyvärr, är det många "hållare" som slösar skattepengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LouieL Har någon erfarenhet av Hövding? Landsvägscykling 21
Focuscykel Någon som har erfarenhet av trainers? Landsvägscykling 2
BörjaOm Tips: Lidl har cykelvecka... Landsvägscykling 0
thureb Framväxel har ni tips och tricks? Landsvägscykling 2
johannesw Har ju redan abstinens =( Landsvägscykling 7
Rookien Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ? Landsvägscykling 65
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
zenkab Nytt cykelköp! Ngn som har synpunkter på dessa? Landsvägscykling 7
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
tango hur mycket trögare med dubbdäck på citybike? Landsvägscykling 21
Dalibor dubbdäck till NISHIKI SL PRO Landsvägscykling 2
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.