Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har du dubbdäck på din cykel?
- Trådstartare avslutat250428
- Start datum
Två elakheter upplever jag som cyklist: dels om det inte plogas snabbt efter snöfall i tö, cyklister kör och det sedan fryser, då blir det hårt och spårigt och har nät omöjligt att cykla.
Det underlaget är lite klurigt och mina dubbdäck med ett sånt bra isfäste börjar "vandra" och klättra uppför alla iskanter. Cykeln blir som en levande orm under en.
En lösning (funkar 9ggr av 10) är att hålla extremt hög fart över alla spår men råkar man då ut för en rejäl längsgående iskant så gör man ett youtubeklipp för någon som har mobilen framme.
Det enda man kan göra är att följa med och försöka låta cykeln gör jobbet åt en, som en rodeocowboy.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vi kör dubbat både fram och bak på samtliga fyra cyklar i familjen (2 vuxna + 2 barn). Har hittills använt Schwalbe Winter K-guard (tror att det är samma som marathon winter fast med bara två rader dubb istället för fyra) och det har fungerat bra. Ägnar oss endast åt transportcykling men jag upplever att dubben gör skillnad när det är vinterväglag.
Det är en principsak att hela familjen ska cykla året runt och då känns det viktigt att vi har anpassade grejer till det.
Det är en principsak att hela familjen ska cykla året runt och då känns det viktigt att vi har anpassade grejer till det.
I GBG mkt saltning sedan några år även på cykelbanor ej anv dubb i år men bra när is, vid snö lika bra med grova dubb.
Conti contact medelväg tid använt mkt.
Bra ha 2 cyklar 1 med dubb,viktigt att tvätta av cykel efter varje dag även däcken tar skada av saltet samt smörja kedjan oftare än annars.
Ha ej för mkt luft i dubbdäcken då minskar kontaktytan.
Conti contact medelväg tid använt mkt.
Bra ha 2 cyklar 1 med dubb,viktigt att tvätta av cykel efter varje dag även däcken tar skada av saltet samt smörja kedjan oftare än annars.
Ha ej för mkt luft i dubbdäcken då minskar kontaktytan.
Cyklade hela ungdomen på 70-80-talet till skola fram och tillbaka på vanliga allround-däck. Ramlade aldrig även om det var oplogat, osandat och ett par decimeter snö. Hjälm hade man inte heller. Jag kör liknande upplägg än idag, men med hjälm då förstås. Dubbar är nytt påfund för mig och känns onödigt. Jag har ofta grövre cykelcrossdäck på som brukar räcka.
Har inte dubbar på dojorna heller
Har inte dubbar på dojorna heller
Underhållet på vintercykeln underlättas mycket av helkapslad kedja, navväxel och hydrauliska skivbromsar.
Jag har alltid haft dubbdäck på min vintercykel och har 16,5 km enkel väg till jobbet oftast är det bara mindre bitar där dubbdäcken gör nytta. Dubbfria vinterdäck verkar vara något att testa. Med slask som fryser till korrugerad is på cykelbanorna är dock dubbdäck suveränt och såna förhållanden kan vara någon vecka varje vinter.
Thure
Jag har alltid haft dubbdäck på min vintercykel och har 16,5 km enkel väg till jobbet oftast är det bara mindre bitar där dubbdäcken gör nytta. Dubbfria vinterdäck verkar vara något att testa. Med slask som fryser till korrugerad is på cykelbanorna är dock dubbdäck suveränt och såna förhållanden kan vara någon vecka varje vinter.
Thure
Ta din cykel, ställ den på grusad väg, luta som i en kurva, rulla fram och tryck ifrån dig, gör detsamma på ogrusad väg och jämför. Kontaktytan är för liten jämfört med skosula för att ge effekt ock kraftvektor är helt annat.Jag upplever minskad halka om det är grusat så jag förstår inte hur du kan säga att det är lika halt med och utan grus? Jag tror gladeligen kommuner skulle slippa utgiften för att grusa GCvägar men jag tror det behvös för att förhindra olyckor.
/Patrik
Senast ändrad:
Rätt antal cyklar är ju som bekant n+1 så jag förstår inte frågan. Finns väl ingen som bara har en cykel? 
Cyklade hela ungdomen på 70-80-talet till skola fram och tillbaka på vanliga allround-däck. Ramlade aldrig även om det var oplogat, osandat och ett par decimeter snö. Hjälm hade man inte heller. Jag kör liknande upplägg än idag, men med hjälm då förstås. Dubbar är nytt påfund för mig och känns onödigt. Jag har ofta grövre cykelcrossdäck på som brukar räcka.
Har inte dubbar på dojorna heller
Hahaha jag känner igen det där för på den tiden fanns inte dubbdäck till cykel och det var knappt att ens bilar hade dubbdäck. Det fanns ingen lag på dubbdäck till bilar på den tiden.
Även jag cyklade till skola och jobb med slitna sommardäck och det funkade bra, även om det blev några vurpor då och då...
Ingen hade cykelhjälm heller, för det fanns inte...
Alla cyklade med vanliga odubbade cykeldäck då och det var inget konstigt alls men nu när det finns bra vinterdäck och bra cykelhjälm att köpa så föredrar jag att göra mina cykelturer säkrare genom att använda det.
Jag har ingen speciell åsikt om dom som cyklar odubbat och utan hjälm på vintern, mer än att det är en onödig risk.
Ta din cykel, ställ den på grusad väg, luta som i en kurva, rulla fram och tryck ifrån dig, gör detsamma på ogrusad väg och jämför. Kontaktytan är för liten jämfört med skosula för att få effekt ock kraftvektor är helt annat.
Om jag gör det experimentet på packad snö eller is upplever jag sannolikt minskad halka med grus. Det är ju där grus ska göra nytta. Svårt att testa idag, snön som kom i förmiddags har smält bort igen.
Pratar vi om grus på torr asfalt så blir det omvänt, dvs bättre grepp utan grus.
Jag har mycket svårt att tro att väghållare grusar utan att det finns fog för det. Det är stora pengar som läggs på att grusa och salta.
/Patrik
Det där med grus på vägen är lurigt. I kurvor blir det rent av farligt om det är grusat, men inte finns nån snö. Här ner där jag bor är det bönderna som grusar och ibland misstänker jag att de grusar för att tvinga bilarna att sänka farten. Hoppas inte det är så, men ibland är det sämre att grusa.
Tyvärr, är det många "hållare" som slösar skattepengar.Om jag gör det experimentet på packad snö eller is upplever jag sannolikt minskad halka med grus. Det är ju där grus ska göra nytta. Svårt att testa idag, snön som kom i förmiddags har smält bort igen.
Pratar vi om grus på torr asfalt så blir det omvänt, dvs bättre grepp utan grus.
Jag har mycket svårt att tro att väghållare grusar utan att det finns fog för det. Det är stora pengar som läggs på att grusa och salta.
/Patrik
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 575 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg