Pratar vi om grus på torr asfalt så blir det omvänt, dvs bättre grepp utan grus.
Just det man är förbannad på beroende på var man bor. Lidingö är en exempel.
Just det man är förbannad på beroende på var man bor. Lidingö är en exempel.
Nu har jag fått på sommarsulorna på cykeln och det är så underbart att ha helt tysta däck och slippa lyssna på det vansinnigt högljudda knastret ifrån vinterdäckens dubbar.
Det är även en enorm skillnad på rullmotståndet...
Jag kan inte ha dom högljudda knastrande vinterdäcken på cykeln nästa vinter så jag får se dom däcken som läropengar, för dom åker i soporna och till nästa vinter ska jag ha tystare vinterdäck med mindre dubbutstick.
Dubb fram och dubbfritt bak tror jag blir en bra combo.
Är dom dubbfria cykeldäcken lika bra som dubbfria däck på bilar så blir jag garanterat nöjd.
Ni som har dubbfria vinterdäck på era cyklar, hur nöjda är ni med fästet på snö eller is?
Skulle ni rekommendera dubbar bak och dubbfritt fram eller helt och hållet dubbfritt både fram och bak?
Jag brukar klara mig bra med mtb-däck vintertid. De få dagar vi har har glansis låter jag cykeln stå.
De senaste 5 åren har det gått bra att cykla racer från tidig mars till slutet av december.
Ståldubbade däck har dåligt grepp på bar asfalt och lämnar fula spår i naturen. Jag har inga argument för att köra med ståldubb.
Har de senaste 5 åren snittat på ca 1000 mil/år, där ca 70% går på racer, resten mtb och grus.
Redan i början/mitten av 80-talet var det en hel del vanligt folk som använde hårdskalhjälmarPå 70 och 80-talet var cykelhjälmarna gjorda av några läderklädda gummikorvar och det var bara tävlingscyklister som använde det.