Har du dubbdäck på din cykel?

Vi som ej är beroende om produkten finns för ett speciellt ändamål anv hockyhjälm vid skyddade väl sämre än dagens cykelhjälmar började nog anv tidigt 70 T spec vid cykling i GBG centrum och vid landvägs träning.
Visst gick det bra att cykla med sommardäck på vintern men hade nog däck med bra mönster och nya och mindre bilar och stabilare väder med mindre is och mer oplogad väg spec cykelbanor var ju ej det första som snöröjdes utan man fick cykla på bilbanan eller leda cykel när brant om man ej var tidigt ute och kunde ha mer plats för tex bredsladd lika spedvay ner för branta backar.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
På 70 och 80-talet var cykelhjälmarna gjorda av några läderklädda gummikorvar och det var bara tävlingscyklister som använde det. Googla på gamla bilder av Berndt Johansson...
Vanligt folk använde absolut inte sånt!
 
Schwalbe maraton winter plus fram och bak, bor ju där det är vinter många månader om året. Just denna vinter har varit hemsk med pendlingar mellan plus och minus upp och ner med veckor av is-fasa, slask och spårigt om vartannat.
Kör även elcykel med ganska smala däck, det blir lite för bra vridmoment på bakhjulet, hade bara sladdat runt utan dubb bak.
 
Nu har jag fått på sommarsulorna på cykeln och det är så underbart att ha helt tysta däck och slippa lyssna på det vansinnigt högljudda knastret ifrån vinterdäckens dubbar.

Det är även en enorm skillnad på rullmotståndet...

Jag kan inte ha dom högljudda knastrande vinterdäcken på cykeln nästa vinter så jag får se dom däcken som läropengar, för dom åker i soporna och till nästa vinter ska jag ha tystare vinterdäck med mindre dubbutstick.

Dubb fram och dubbfritt bak tror jag blir en bra combo.
Är dom dubbfria cykeldäcken lika bra som dubbfria däck på bilar så blir jag garanterat nöjd.

Ni som har dubbfria vinterdäck på era cyklar, hur nöjda är ni med fästet på snö eller is?
Skulle ni rekommendera dubbar bak och dubbfritt fram eller helt och hållet dubbfritt både fram och bak?
 
Nu har jag fått på sommarsulorna på cykeln och det är så underbart att ha helt tysta däck och slippa lyssna på det vansinnigt högljudda knastret ifrån vinterdäckens dubbar.

Det är även en enorm skillnad på rullmotståndet...

Jag kan inte ha dom högljudda knastrande vinterdäcken på cykeln nästa vinter så jag får se dom däcken som läropengar, för dom åker i soporna och till nästa vinter ska jag ha tystare vinterdäck med mindre dubbutstick.

Dubb fram och dubbfritt bak tror jag blir en bra combo.
Är dom dubbfria cykeldäcken lika bra som dubbfria däck på bilar så blir jag garanterat nöjd.

Ni som har dubbfria vinterdäck på era cyklar, hur nöjda är ni med fästet på snö eller is?
Skulle ni rekommendera dubbar bak och dubbfritt fram eller helt och hållet dubbfritt både fram och bak?

Får jag föreslå utsidans köp&sälj istället för soporna för de däck du inte längre vill använda, om de inte är utslitna.

/Patrik
 
Dom däcken håller lätt i 2 vintrar till, så är det någon som vill ha en uppsättning med högljudda knastriga vinterdäck vid asfaltscykling så kontakta mej med ett pm - jag ger bort dom gratis.

Dom funkar bäst till att vintercykla mountainbike i skogen, för till det är dom helt överlägsna.
 
Jag brukar klara mig bra med mtb-däck vintertid. De få dagar vi har har glansis låter jag cykeln stå.
De senaste 5 åren har det gått bra att cykla racer från tidig mars till slutet av december.
Ståldubbade däck har dåligt grepp på bar asfalt och lämnar fula spår i naturen. Jag har inga argument för att köra med ståldubb.
Har de senaste 5 åren snittat på ca 1000 mil/år, där ca 70% går på racer, resten mtb och grus.

Håller inte med. Dubbdäck fram och daglig 14 km cyklande i Mälardalen för mig.
 
Eftersom vi konstaterade tidigare att n+1 är rätt antal cyklar så kör jag givetvis friktionsdäck på ena vintercykeln och dubbat på den andra. Sen finns det givetvis ett extra hjulpar med breda dubbdäck för de riktiga misärdagarna :).
Friktionsdäck funkar väldigt bra, jag har ett par Michelin Stargrip men finns ju andra märken.
 
På 70 och 80-talet var cykelhjälmarna gjorda av några läderklädda gummikorvar och det var bara tävlingscyklister som använde det.
Redan i början/mitten av 80-talet var det en hel del vanligt folk som använde hårdskalhjälmar
860499_488063547922950_1844062049_o.jpg


Bilden är från Vätternrundan 1984
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips