Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har du dubbdäck på din cykel?
- Trådstartare avslutat250428
- Start datum
Intressant med alla punkteringar pga grus på vägarna. Jag har aldrig upplevt det eller ens hört talas om någon som har råkat ut för det, förrän nu.
Min fru cyklar också året runt och hon har heller aldrig hört talas om det.
Vi kanske har haft tur då i alla år...
Att det finns glasskärvor i gruset vet vi om, för några grannars hundar har skurit sej rejält i tassarna mer än 1 gång.
Min fru cyklar också året runt och hon har heller aldrig hört talas om det.
Vi kanske har haft tur då i alla år...
Att det finns glasskärvor i gruset vet vi om, för några grannars hundar har skurit sej rejält i tassarna mer än 1 gång.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
HasseQ
Temp. avstängd
Vid sällsynta tillfällen kan det vara ojämn döds-is överallt. Kommer ihåg en sådan gång och jag startade mot jobbet, men efter 2km vände jag hem igen, det kändes väldigt farligt, fullständigt svinhalt överallt. Nu har jag ganska smala dubbdäck och inte så många dubbar, med ett MTB-tjockdäck med mängder med dubb så hade det kanske funkat ?
Snöslask, regn och mildgrader dagen innan, flera minus på natten ....
Snöslask, regn och mildgrader dagen innan, flera minus på natten ....
Senast ändrad:
Det beror säkert också på vart ens kommun upphandlat grus eller tjänsten sandning. Har känslan att kommunerna ger entreprenad väldigt fria tyglar och kvalitén kan skifta kraftigt.Intressant med alla punkteringar pga grus på vägarna. Jag har aldrig upplevt det eller ens hört talas om någon som har råkat ut för det, förrän nu.
Ur cyklingssynpunkt tycker jag att sopsaltat fungerar bra. Väldigt sällan halt och inget rullgrus framåt vårkanten. Mindre mängd damm i ögon och lungor.
+1Ur cyklingssynpunkt tycker jag att sopsaltat fungerar bra. Väldigt sällan halt och inget rullgrus framåt vårkanten. Mindre mängd damm i ögon och lungor.
Dessutom, påstås det åtminstone, att det används mindre salt vid sopsaltning än vid traditionell plogning och sandning/grusning + saltning. Vilket förstås är bra.
Själv bor jag sedan många år såpass nära sopsaltade cykelvägar att jag har slutat med dubbdäck på bakhjulet utan jag har istället ett dubbfritt vinterdäck Continental Top Contact Winter II Premium
Men fram har jag dubbat; Schwalbe Marathon Winter Jag tycker att ett framhjulssläpp är farligare än en bakhjulssladd.
har istället ett dubbfritt vinterdäck Continental Top Contact Winter II Premium
Men fram har jag dubbat; Schwalbe Marathon Winter Jag tycker att ett framhjulssläpp är farligare än en bakhjulssladd.
Jag har aldrig tänkt på att det finns dubbfria vinterdäck till cyklar. Det finns ju till bilar så då rent logiskt borde det ju då också finnas till cyklar.
Kombinationen med dubb fram och dubbfritt bak tror jag är en bra lösning nu när vädret pendlar mellan plus och minusgrader med snöfria cykelbanor.
Jag känner till två modeller dubbfria vinterdäck för cyklarJag har aldrig tänkt på att det finns dubbfria vinterdäck till cyklar.
de redan uppräknade Continental Top Contact Winter II Premium och
Michelin Stargrip
Jag vet inte vilket av dem som är bäst, men Michelin-däcket är billigare och skall efter vad jag har läst var större än den angivna storleken, medan contidäcket skall vara lite mindre.
Men det kanske finns fler? Ngn som vet?
+1Kombinationen med dubb fram och dubbfritt bak tror jag är en bra lösning nu när vädret pendlar mellan plus och minusgrader med snöfria cykelbanor.
Jag har en extra uppsättning hjul med Schwalbe Marathon Winter. Dubb både fram och bak. De sätts på när det är tillräckligt isigt.
Bilarna får däremot klara sig med dubbfritt. Jag tycker det fungerar bra där.
Bilarna får däremot klara sig med dubbfritt. Jag tycker det fungerar bra där.
Är det is eller glatt hårdfrusen snö som underlag måste man ha dubbar. Gäller både cykel och bil.
Att anpassa hastigheten och körmönster är ett alterntiv. Jag cyklar med sommardäck hela året men i biltrafik är det olämpligt med sommardäck på vintern då de flesta/alla har vinterdäck och därmed kan hålla en högra hastighet med rimligt bibehållen säkerhet.
/Patrik
Jag träningscyklar ungefär 1000 mil om året. Mestadels landsväg och grusväg. Har aldrig några dubbdäck på någon av mina cyklar. Bor iofs vid kusten i södra Sverige, så dagarna med snö och halt underlag är numera lätträknade. Om det är halt så upplever jag att mountainbikedäck, alternativt grusvägsdäck med lite mindre luft i för det mesta räcker.
Förövrigt så vittnar många om att antalet punkteringar har ökat med den stenkross som många kommuner numera sprider ut på vintrarna. Här är en av många nyhetsartiklar på ämnet. Nog sliter det lite mer på däcken men om desamma är i bra skick och av någorlunda god kvalitet, så tror jag att punkteringsrisken blir betydligt mycket mindre. Jag har iaf klarat mig relativt bra.
Jag cykelpendlar 4-5 dagar per vecka året runt 10+10km i Blekinge och upplever inte några punkaproblem med grus men har haft några med stenkross - den är betydligt vassare och tar sig igenom däckgummi lättare. Jag kör med "punkteringsfria" kvalitetsdäck på min pendlarcykel och extratjock slang och rejält högt tryck i däcken, kring max tilllåtna för däcket.
Två elakheter upplever jag som cyklist: dels om det inte plogas snabbt efter snöfall i tö, cyklister kör och det sedan fryser, då blir det hårt och spårigt och har nät omöjligt att cykla.
Alternativet är då plogningen upphandlats av olika bolag med olika tidscheman. PLogas först cykelbanan längs med vägen och sedan vägen så hamnar vägens snö på cykelbanan och plogninen av cykelbanan är i princip ogjord.
Jag har funderar på dubbdäck men det är få dagar med svartis där jag bor och hitills har jag inte funnit det värt besväret att byta.
/Patrik
Man får undra varför kommuner grusar cykelväg för att det inte hjälper på någon sätt om man kör odubbad/dubbat bara ökar punkteringsrisk. Någon som jobbar där och kan ta frågan upp.
Jag upplever minskad halka om det är grusat så jag förstår inte hur du kan säga att det är lika halt med och utan grus? Jag tror gladeligen kommuner skulle slippa utgiften för att grusa GCvägar men jag tror det behvös för att förhindra olyckor.
/Patrik
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 575 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg