Har du dubbdäck på din cykel?

Att ha dubbdäck på sin cykel på vintern anser jag vara ett bevis på att man är en åretruntcyklare.

Hur många här på forumet är en åretruntcyklare?
Vad har du för dubbdäck och är du nöjd med dom?

Jag cyklar året runt både för nöjes skull och träning och det brukar bli 4-500 mil/år.
Mina dubbdäck heter Schwalbe Icespiker pro och dom har ett rejält fäste på is och snö, så jag är mycket nöjd med dom.

Så länge det är is och snö så är dom superbra men nu när det är barmark och vägarna är fyllda med grus så knastrar det helt öronbedövande ifrån däcken, så att jag måste cykla med öronproppar för att inte bli helt galen i huvudet av oljudet.

Jag behöver aldrig använda ringklockan för att folk hör mej på 50m håll och vänder sej om.
Någon annan som har liknande erfarenheter?
 
Jag har dubbdäck på min xc-hoj. Kör Soumi Pikkisika TLR SL. De funkar bra, rullar på helt okej och har bra grepp. Ljudnivån är väl inte jättelåg, men jag har inte noterat att folk vänder sig om när jag är ute.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag glömde tillägga att jag alltid har 4 bar tryck i däcken, så att det vansinniga knastrandet beror inte på för lågt däcktryck....
 
Jag brukar klara mig bra med mtb-däck vintertid. De få dagar vi har har glansis låter jag cykeln stå.
De senaste 5 åren har det gått bra att cykla racer från tidig mars till slutet av december.
Ståldubbade däck har dåligt grepp på bar asfalt och lämnar fula spår i naturen. Jag har inga argument för att köra med ståldubb.
Har de senaste 5 åren snittat på ca 1000 mil/år, där ca 70% går på racer, resten mtb och grus.
 
När jag bodde i Jokkmokk blev det mest Fatbike vintertid, utan dubbdäck. Det är bara på isiga vägar som dubbarna verkligen behövs, men på skrovliga vägar vintervägar och skoter/hundspannsspår så funkade det utmärkt med fatbikedäcken.
Jag har dock ett par Schwalbe Icespiker pro till min MTB och ett par Kenda Klondike 650B/2.1" till min 3T Exploro. Tycker dock inte det är nåt vidare att cykla med dubbdäck, så jag slipper dem gärna. Tunga och trista.
 
Att ha dubbdäck på sin cykel på vintern anser jag vara ett bevis på att man är en åretruntcyklare.

Hur många här på forumet är en åretruntcyklare?
Vad har du för dubbdäck och är du nöjd med dom?

Jag cyklar året runt både för nöjes skull och träning och det brukar bli 4-500 mil/år.
Mina dubbdäck heter Schwalbe Icespiker pro och dom har ett rejält fäste på is och snö, så jag är mycket nöjd med dom.

Så länge det är is och snö så är dom superbra men nu när det är barmark och vägarna är fyllda med grus så knastrar det helt öronbedövande ifrån däcken, så att jag måste cykla med öronproppar för att inte bli helt galen i huvudet av oljudet.

Jag behöver aldrig använda ringklockan för att folk hör mej på 50m håll och vänder sej om.
Någon annan som har liknande erfarenheter?
Man får undra varför kommuner grusar cykelväg för att det inte hjälper på någon sätt om man kör odubbad/dubbat bara ökar punkteringsrisk. Någon som jobbar där och kan ta frågan upp.
 
Cykelväg och gångväg är samma sak i Stockholm och oftast så är det en skiljelinje med målade symboler på vardera sidan som tydligt visar var man ska gå eller cykla.
Att enbart grusa gångsidan blir ju bara trams och omöjligt att utföra.

Man får undra varför kommuner grusar cykelväg för att det inte hjälper på någon sätt om man kör odubbad/dubbat bara ökar punkteringsrisk. Någon som jobbar där och kan ta frågan upp.
 
Att grus på en cykelväg ökar risken för punktering är enbart trams!
Jag har i mitt 55-åriga liv cyklat på alla möjliga underlag och dom enda gångerna som jag har fått punktering beror på när jag i 20-årsåldern cyklade mycket mountainbike och fick genomslag mot fälgen mot en tvärkant sten eller berg.
Att påstå att grusade cykelbanor kan skapa punktering är ju helt helt ute i det blå och svävar.
Man kan cykla rakt över krossat glas och liggande spikar utan att det blir punktering!
Det krävs ett genomslag mot fälgen eller något vasst yttre åverkan för att man ska få punktering!!
 
Senast ändrad:
Där har du fel MrP. Jag har vintercyklat > 10 000 mil under mitt liv i och ikring Stockholm. Sedan gatukontoret övergav sand och gick över till krossgrus på cykelbanor har jag fått ca 20 punkteringar där krossgruskorn letat sig igenom däcket genom corden och in och gjort hål på innerslangen. Ibland har det varit en glaskrossbit i stället. Gruset sopas upp på våren och återanvänds så då följer glaskross med.

Många andra cyklister har samma erfarenhet.

Men visst är det vanligt att jag cyklar över glaskross utan att få punktering. Glasbiten måste först fastna i däckmönstret och sen tryckas vidare genom däcket. Samma resa gör ibland ett krossgruskorn. Gamla däck med sprickor ökar risken för detta påtagligt.

Thure
 
Senast ändrad:
Cykel pendlar året runt, utan dubb.. Är det isigt eller oplogat får man leda en bit ibland..

Har också fått punka av grus, en vinter var extra jävlig.. Kändes som det var något extra vasst grus dom hällt ut..
 
Jag träningscyklar ungefär 1000 mil om året. Mestadels landsväg och grusväg. Har aldrig några dubbdäck på någon av mina cyklar. Bor iofs vid kusten i södra Sverige, så dagarna med snö och halt underlag är numera lätträknade. Om det är halt så upplever jag att mountainbikedäck, alternativt grusvägsdäck med lite mindre luft i för det mesta räcker.

Förövrigt så vittnar många om att antalet punkteringar har ökat med den stenkross som många kommuner numera sprider ut på vintrarna. Här är en av många nyhetsartiklar på ämnet. Nog sliter det lite mer på däcken men om desamma är i bra skick och av någorlunda god kvalitet, så tror jag att punkteringsrisken blir betydligt mycket mindre. Jag har iaf klarat mig relativt bra.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips