"Skosystem" - vad har ni för prylar?

Ett par duger inte till riktigt allt.
Om du siktar på svenska vintrar och sommaralpinism funkar single-boots rätt bra.
Men se till att de är stegjärnsfasta, inga meindl vandringsskor!
Själv hade jag scarpa para när jag var uppe på Aconcagua och i Chamonix på vintern, men jag har också kört med ett par Kayland m10 i cham på vintern utan besvär. Och 'givetvis' i nordisk vinter.
Jag har frusit i dem vid nästan nollgradigt när de varit hårt åtdragna och belastade, och har 'myst' i dem vid minus 20 när jag haft dem lite lösare.
De har funkat från anmarcher till m10 (på topp :D )
För mix och mer extrem is är annars 'fruit boots' nog överlägsna, men jag har inte testat själv.
Ta en titt på Kayland m11+ som finns på Addnature, utvecklingen av dem jag har, och med bättre laminat än GT. (Och mina har ett 3e material, men även det har hållit mig snustorr i rena rama vattenfall).
 
Nu ar jag sponsrad av Boreal men jag har inte testat nagot battre an Sportiva Spantik om man bara ska ha en varm vinter sko. Boreal gor en som heter Super Latok som ser bra ut men jag har bara testat den nagra fa ganger sa jag vill inte saga att de ar battra an Spantik.

Sportiva Trango Extrem ar val bast for sommar alpinism om man inte vill ha Boreal Cerro Torre.

Scarpa ar kanda for att deras plus 6000 meter skor ar valdigt mycket kallare an Sportiva.

Varmast ar val Milet men da fra det vara for ren promenad och ingen klattring for de ar sjukt klumpiga.

Jag har klattrat WI6/M7 i mina Sportiva Olympos Mons och dom funkar ju for Everest vad jag ser pa bilder...
 
När jag ville ha ett par bättre isklättring o mix-kängor så gick jag in på Snell i Chamonix och valde ut de 3 mest attraktiva (smidigaste och lättaste stegjärnsfasta) skorna jag hittade (Trango evo, freney och outsidern M10) sen snörde jag på mig dem och gick runt i butiken och FFA sparkade mot en vägg för att se vilka som passade mina fötter bäst. Bara Kayland-skorna höll kvar tårna inne i skon utan att jag sparkade med tåspetsarna. Man ska ju gärna placera fötterna på strukturer på isen men jag tycker nog att man också måste kunna sparka i sina skor utan att det gör ont...

Nu ar jag sponsrad av Boreal men jag har inte testat nagot battre an Sportiva Spantik om man bara ska ha en varm vinter sko. Boreal gor en som heter Super Latok som ser bra ut men jag har bara testat den nagra fa ganger sa jag vill inte saga att de ar battra an Spantik.

Sportiva Trango Extrem ar val bast for sommar alpinism om man inte vill ha Boreal Cerro Torre.

Scarpa ar kanda for att deras plus 6000 meter skor ar valdigt mycket kallare an Sportiva.

Varmast ar val Milet men da fra det vara for ren promenad och ingen klattring for de ar sjukt klumpiga.

Jag har klattrat WI6/M7 i mina Sportiva Olympos Mons och dom funkar ju for Everest vad jag ser pa bilder...
 
Stora Berg/Vinter: LaSportiva Spantik. Har aldrig fryst i dessa, inte ens på Denali så jag antar att de fungerar för de flesta berg. Otroligt lätta för sin värmekapacitet, vikten underlättar också klättringen.

"Alperna/Sommar: Scarpa Summit GTX (2006 modellen). Billiga, enkla, robusta och bra att sparka is med om man inte har alltför breda fötter. Gillar att det är ganska flexibla ovanför ankeln vilket gör även vandringen behaglig.

Skidalpinism: Scarpa Denali XT & Scarpa T1. Är egentligen inte nöjd med någon av dessa med dom gör sitt jobb och jag fryser sällan. Skulle vilja ha bekvämare skor...
 
Scarpa Phantom Guide (äldre modell Phantom Lite)

Har klättrat länge på Scarpa Phantom Lite och denna säsongen så byttes de ut mot dess motsvarighet i den nya linjen hos Scarpa - Phantom Guide. Har fått lite mer utrymme i framdelen av fotpartiet men en utmärkt passform till mina fötter och värmemässigt har det ännu inte varit några problem (varmare än den äldre modellen enligt personligt tycke). Klättrat is från -25 till +5 utan större problem och gjort några alpina turer med övernattning i alperna i dem. Än så länge nöjd med dem. Finns en ny varmare variant av 6000 och en lättare variant Ultra, men vet inte så mycket hur de är?

La Sportiva Spantik

Aldrig prövat dem (är rädd att de är för trånga som med Trango - se nedan), men bekanta talar gott om dem värmemässigt om man ser till vikten. Men har en tendens att nötas ("'öppnas") kring en rand på insidan (eller om det var utsidan) kring främre delen av skon.

Scarpa Triolet Pro GTX

Har varit väldigt nöjd med den äldre modellen av dem för sommaralpina turer och kom i en ny skepnad förra säsongen. Dessa nya tycker jag inte håller samma mått som den äldre. Känns lite klumpiga klättermässigt på fötterna och håller inte bort fukt/vatten på samma sätt? Ingen aning vad det beror på? Så jag är lite besviken på dem, men de passar dock mina fötter väldigt bra!

La Sportiva Trango S EVO gtx

Väldigt smidiga och lätta skor för de som har fötter till dem! Utmärkta att klättra alpint i och väldigt bra grepp i sulan (som dock nöts därefter likväl skon i sig själv). Tyvärr så klarar inte mina fötter av dem, får tryckskador i tårna/nerverna så att de domnar bort alt. tappar känseln några dagar efteråt.

Scarpa Charmoz GTX

En lättare variant av Triolet och blir skon att köra på denna sommalpina säsongen, vi får se om de är bättre en Triolet, passformen är utmärkta på dem.
 
Sportiva Trango Extrem ar val bast for sommar alpinism om man inte vill ha Boreal Cerro Torre.

Synd att ingen affär jag någonsin varit in i har Boreal, hade varit intressanta att prova. Kan bara hålla med om att LS Trango extreme är väldigt bra, har ett par som jag fick väldigt billigt och dom har fungerat bra till både Cogne och Wales på vintern och Wales på "sommaren" när det regnar för mycket (dvs för det mesta) upp till engelsk VS (5-5+?). -10 verkar vara en lägre gräns med min cirkulation innan det börjar bli kallt om tårna, utan stegjärn ett par grader lägre.

Till annat har jag ett par Scarpa Omega, återigen som jag fick väldigt billiga, som verkar bra, har inte gett dom en ordentlig testrunda i bergen men det får bli dom till Kyrgyzstan så jag inte fryser tårna av mig. Fördelen med plast är att dom går att forma mer till fötterna än läder och Omegas är väldigt styva, något som är uppskattat vid storlek 47, och att dom är lätta för hur varma dom är
 
Är det någon som har erfarenhet av gronell summit? Hur står de sig mot scarpa vega? Användningsområdet är tänkt till typ aco, elbrus dvs rätt hög höjd men utan klättring. Klarar läderkängor samma kyla som plastskor? Önskar ett par skor som är bekväma att gå i och som är varma då jag lätt fryser om tårna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
kjpil Någon som har förare för Zermatt? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Tragiskt men sant. Nu har et hant Alpin / Bigwall 55
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
Bettega D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob? Alpin / Bigwall 22
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
hink Vem har inte vandrat upp för Elbrus? Alpin / Bigwall 9
ÄventyrsUffe Vad har hänt med LGJ?? Alpin / Bigwall 1
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Alpin / Bigwall 0
mrTelemark Har någon klättrat Alpin / Bigwall 5
Laila Har någon...? Alpin / Bigwall 0
stetind Turtagroe har brunnit ner!! Alpin / Bigwall 0
Isklättersäsongen i södra Sverige har börjat Alpin / Bigwall 0
Tylemo Utsidan har ej min ratta e-post adress Alpin / Bigwall 0
PerHenrik Handla prylar från USA? Alpin / Bigwall 2
Toop aid?? Hur mykert prylar?? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.