Utrustning för Jojo-leden?

BAKGRUND:
Jag fick ett email med en fråga ang. Jojo-leden från en av Utsidans medlemmar. Eftersom mitt svar blev så långt väljer jag att lägga in både frågan och svaret här, så att även eventuella andra intresserade kan läsa:

FRÅGAN:
Jag tänkte irra runt i keb i månadskiftet augusti - september och om väder och dagsformen tillåter vill man ju försöka på
jojo-leden, åtminstone delar av den.
När man läser din rapport och en del andra rapporter och kommer till orden "glaciär" och "snöfält" början man ju osökt att tänka på
selar, inknutna i rep, isyxor, stegjärn och liknande.
Vad skulle du rekommendera att jag (vi) tar med i form av utrustning, krävs hela kittet eller?


MITT SVAR:
För att kunna gå hela Jojo-leden i aug-sept måste ni sannolikt ha stegjärn, men inte övrig is- och glaciärutrustning. Om ni däremot skippar passet mellan Pyramiden och Knivkammen så klarar ni er sannolikt helt utan specialutrustning.

Precis som du skriver är det glaciärerna som är knepiga längs Jojo-leden. Snöfälten, däremot, är oftast snarare en fördel -- hela sträckningen består av brant blockterräng och om snön bär (vi gick på natten för att få bättre bärighet, detta var dock i slutet av juni, dvs midnattssol) kan man spara mycket tid och knän genom att utnyttja dessa.

Man KAN teoretiskt sett gå Jojo-leden utan att behöva gå över glaciärer. Men det finns tre som i praktiken måste passeras på ett eller annat sätt:

1. Nordöstra sluttningen av Knivkammen (se Lukas Hellermanns foto på http://www.kebnekaise.de/del05/pages/d037_DR.htm, där kan man se en person passera denna glaciär i aug 2001). Denna glaciär lutar en del (30-45 grader) och man måste gå snett (dvs längsmed höjdkurvorna) över denna om man går direkt från Unna Räitta-stugan mot passet mellan Pyramiden och Knivkammen. När jag gick Jojo-leden i slutet av juni 2003 låg fortfarande mycket snö på glaciären och eftersom vi dessutom gick på natten var det hård snö/skare och man slapp sjunka ner mer än ca 1 dm. Senare på säsongen lär denna glaciär vara barsmält och då krävs definitivt stegjärn för att passera, det lutar ordenligt i vissa partier. Enligt alla konstens regler bör man ha glaciärutrustning (sele, rep, stegjärn osv) för att passera en glaciär som denna, men vi gick istället extremt långsamt (det är bara fråga om ett par hundra meter) och stampade ordentligt (utan att belasta) för varje steg för att försöka bedöma om det kunde finnas en spricka under. Just denna glaciär har oftast inte sprickor, men säker kan man ju aldrig vara så det blir ju ett risktagande. Alternativt kan man helt undvika att beträda denna glaciär genom att gå ner för tröskeln genom Unna Räittadalen (söder om stugan), och sedan gå upp igen längs Pyramidens nordvästsida. Denna väg blir dock *avsevärt* jobbigare, och tar förmodligen åtminstone två-tre (svettiga) timmar mer.

2. Västra sidan av Pyramiden (glaciären uppe på sluttningen på Lukas foto ovan). Denna glaciär lutar också en del, ca 30-45 grader, och denna måste man upp för. Om den är snötäckt går detta bra med vanliga kängor, men om den är isig (vilket den borde vara i aug-sept) måste man definitivt ha stegjärn för att få tillräckligt fäste. Om man vill undvika att beträda denna glaciär kan man röra sig uppe på den branta och blockiga terrängen högre upp på Pyramiden (dvs öster om glaciären), men detta blir verkligen ingen söndagspromenad då det är BRANT... Enligt vissa kan man även klättra upp väster om glaciären, men detta anser jag är omöjligt utan klätterutrustning, då det är mycket brant (60-90 grader) och mycket söndervittrad klippa.

3. Östra sidan av Giebmebakti (sluttningen ner mot Darfaljavri). Här ligger en riktigt klassisk glaciär med ordentliga sprickor och blå is. Denna ska man tydligen inte behöva beträda alls, men den enda väg ner mot Darfaljavri som vi kunde hitta innebar att vi måste gå precis i kanten av denna läskiga rackare till glaciär. Det är dock möjligt (läs: vi hoppades innerligt) att vi inte gick på själva glaciären utan att vi gick på lite vanlig snö som under sommaren kommer att smälta bort och avslöja en fin stig man kan följa ner för denna branta sluttning...

Ett annat tips om utrustning är den gamla klassikern att hålla ryggsäcksvikten till ett minimum. Just längs Jojo-leden är detta tips extra relevant, eftersom (åtminstone otränade) knän tar enormt mycket styk av att bära tungt i den mycket branta blockterrängen med många, många höjdmetrar som måste tas. Vi hade ca 22 kg packning (full packning inkl. mat för 1 1/2 veckas tur), och det var i tybgsta laget..

Lycka till! Jojo-leden är en fantastiskt vacker (om än mycket fysiskt krävande...) sträcka och tillfredsställelsen när man står uppe på de tre passen och ser ut över dalarna både bakom och framför sig är helt enorm!

Kanske har andra läsare ytterligare tips eller åsikter om utrusting för Jojo-leden?
 
bra info

http://m1.920.telia.com/~u92019020/pyramidenpass.jpg (lukas bild i orginalformat)

Jag och en kompis har planer på att go jojoleden i början av augusti. Ungefär hur högt upp mot pyramiden måste man gå för att undvika den övre glaciären?
Östra delen på ovanstående bild verkar onekligen oerhört brant, jag antar att man går högre upp än vad som ses på bilden?
har du några foton från första och tredje passet som du kan lägga upp?
 
Maskros444; sa:
För att kunna gå hela Jojo-leden i aug-sept måste ni sannolikt ha stegjärn, men inte övrig is- och glaciärutrustning. Om ni däremot skippar passet mellan Pyramiden och Knivkammen så klarar ni er sannolikt helt utan specialutrustning.

Kanske har andra läsare ytterligare tips eller åsikter om utrusting för Jojo-leden?

Nej, du behöver ingen utrustning för att gå hela Jojo-leden i Aug-September. Jag har gått den utan att gå en enda meter på glaciärerna.

Jag har skrivit en berättelse om detta också eftersom denna fråga dyker upp varje år på Utsidan:
http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/423.htm

Men visst får ni släpa med er en massa utrustning om ni vill...

/Jonas U
 
utter; sa:
; sa:
För att kunna gå hela Jojo-leden i aug-sept måste ni sannolikt ha stegjärn, men inte övrig is- och glaciärutrustning. Om ni däremot skippar passet mellan Pyramiden och Knivkammen så klarar ni er sannolikt helt utan specialutrustning.

Kanske har andra läsare ytterligare tips eller åsikter om utrusting för Jojo-leden?

Nej, du behöver ingen utrustning för att gå hela Jojo-leden i Aug-September. Jag har gått den utan att gå en enda meter på glaciärerna.

Jag har skrivit en berättelse om detta också eftersom denna fråga dyker upp varje år på Utsidan:
http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/423.htm

Men visst får ni släpa med er en massa utrustning om ni vill...

I din berättelse ser man att ni valde den högra sidan, hur uppfattar du den sidan i jämförelse med pyramidensidan?

Du skriver också att ni var i princip tvugna att klättra. Det låter onekligen riskabelt att välja den västra sidan om man är tvungen att klättra med 20 kg på ryggen...
 
Re: bra info

migael; sa:
har du några foton från första och tredje passet som du kan lägga upp?
Hmmm... ovannämnda pass mellan Pyramiden och Knivkammen är antingen det första eller det tredje passet så undrar jag om det inte är mittenpasset (Tuolpanjunnjetjåkka) och passet mellan Kuopervagge och Tarfalavagge du egentligen är ute efter. Stämmer detta?
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte har tillgång till en scanner.
 
; sa:
Kanske har andra läsare ytterligare tips eller åsikter om utrusting för Jojo-leden?
Egentligen så behöver man inget särskilt men det är förstås enklare om man har stegjärn. I de fall man använder stegjärn så anser jag att man alltid ska ha isyxa också.
 
Re: Re: bra info

haskell; sa:
migael; sa:
har du några foton från första och tredje passet som du kan lägga upp?
Hmmm... ovannämnda pass mellan Pyramiden och Knivkammen är antingen det första eller det tredje passet så undrar jag om det inte är mittenpasset (Tuolpanjunnjetjåkka) och passet mellan Kuopervagge och Tarfalavagge du egentligen är ute efter. Stämmer detta?
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte har tillgång till en scanner.

nej, jag menar 'pyramidenpasset' och 'tarfalapasset' :)
Mittenpasset verkar inga problem enligt berättelser/kartor så bilder på det tror jag inte behövs.
[Ändrat av migael 2003-07-26 kl 19:35]
 
migael; sa:
I din berättelse ser man att ni valde den högra sidan, hur uppfattar du den sidan i jämförelse med pyramidensidan?

Du skriver också att ni var i princip tvugna att klättra. Det låter onekligen riskabelt att välja den västra sidan om man är tvungen att klättra med 20 kg på ryggen...

Klart att det hade varit lättare att bara ta på sig stegjärnen och då hade vi sluppit klättra. Men det är dock inte nödvändigt.

Riskabelt vet jag inte om jag skall kalla det. Det var bara vid en enda passage som det var lite knepigt. Och har man inte bråttom kan man langa ryggsäckarna mellan varandra vid den passagen. Det viktiga är att veta att det finns en väg vidare så man inte fastnar. Ett sätt är att en av er först rekar en väg utan ryggsäck.

Angående västra sidan så måste man ha stegjärn för att gå på glaciären (i Augusti alltså), dock var den sprickfri. Med stegjärn blir det (nog) något lättare än att ta östra sidan.

Men stegjärn väger och har man inte det så blir det en dyr investering.

/Jonas U
 
Utan stegjärn...

...tänker vi, ett gäng på fyra... försöka göra denna tur i sommar (i stort, faktiskt i början på augusti). Vad jag har läst, tittat på kartor, bilder etecetera skall det ju gå utan stegjärn.

Däremot får man ju som alltid lita på sitt omdöme och att det blir bra väder. Och i värsta fall så får man stå över passagen och ta alternativvägar. ALlt beror ju på som sagt hur det ser ut och hur man reagerar när man väl står där inför utmaningen. ;-)


MVH
Jmlove
 
Några bilder

på passen finns nu att beskåda på mitt fotoalbum.
Visst kan det vara möjligt att gå jojoleden utan stegjärn likaväl som det är möjligt för vissa att bestiga Everest ensam och utan syrgas. Vi har alla olika förutsättningar, en van klättrare knallar säkert upp bredvid Pyramidglaciären utan att ens fundera på säkringar eller rep.
Själv skulle jag ta med stegjärnen eller välja en annan väg!
Åke
 
Klättring väster om övre glaciären i Knivkammen/Pyramidenpasset?

utter; sa:
migael; sa:
Du skriver också att ni var i princip tvugna att klättra. Det låter onekligen riskabelt att välja den västra sidan om man är tvungen att klättra med 20 kg på ryggen...

Klart att det hade varit lättare att bara ta på sig stegjärnen och då hade vi sluppit klättra. Men det är dock inte nödvändigt.

Riskabelt vet jag inte om jag skall kalla det. Det var bara vid en enda passage som det var lite knepigt. Och har man inte bråttom kan man langa ryggsäckarna mellan varandra vid den passagen. Det viktiga är att veta att det finns en väg vidare så man inte fastnar. Ett sätt är att en av er först rekar en väg utan ryggsäck.

Det är säkerligen sant som Utterström säger att det är möjligt att ta sig upp väster om glaciären, men man ska isåfall vara medveten om att det är *ytterst* brant och väldigt 'porös' och eroderad mark. Jag är själv klättrare och hade gärna sluppit gå på glaciären så jag (liksom mitt sällskap, även hon klättrare) tittade rätt noga om det skulle gå att klättra uppför sidan väster om glaciären, men vi gjorde bägge bedömingen att det inte vore möjligt med den packning vi hade (knappt heller utan packning, möjligheterna att säkra sig verkade få).

Detta var dock i juni, och det är ju möjligt att det under sommaren smälter bort tillräckligt med snö för att en mer lättklättrad sträckning ska komma fram under snön, men väster om glaciären?
 
Re: Klättring väster om övre glaciären i Knivkammen/Pyramidenpasset?

; sa:
Det är säkerligen sant som Utterström säger att det är möjligt att ta sig upp väster om glaciären, men man ska isåfall vara medveten om att det är *ytterst* brant och väldigt 'porös' och eroderad mark. Jag är själv klättrare och hade gärna sluppit gå på glaciären så jag (liksom mitt sällskap, även hon klättrare) tittade rätt noga om det skulle gå att klättra uppför sidan väster om glaciären, men vi gjorde bägge bedömingen att det inte vore möjligt med den packning vi hade (knappt heller utan packning, möjligheterna att säkra sig verkade få).

Detta var dock i juni, och det är ju möjligt att det under sommaren smälter bort tillräckligt med snö för att en mer lättklättrad sträckning ska komma fram under snön, men väster om glaciären?

Pratar vi om samma sak här? Jag tittar på denna bild:
http://m1.920.telia.com/~u92019020/pyramidenpass.jpg

Jag skippar vädersträcken och refererar till bilden. Vi gick upp just till höger om glaciären (väster) mot lägsta punkten på passet. Skulle detta vara ytterst brant och porös mark? Jag lovar att jag inte är någon klättrare eller galenpanna. Vi funderade innan vi gick upp, men jag kände mig aldrig otrygg.

Det är helt uppenbart att det är stor skillnad mellan Juni och Augusti. I Juni hade vi förstås gått på glaciären istället. En av mina medvandrare hade gått Jojo-leden i Juni och han kunde konstatera att passet då såg det helt annorlunda ut. Då var det bara att vandra uppför snön på glaciären.

Bilden måste vara tagen rätt sent eftersom det är väldigt likt när vi gick där. 60-90 graders lutning var det inte på något ställe vi gick/klättrade, max 45 grader. Förutom en enda passage på 2m halvvägs upp (syns ganska tydligt på bilden) tycker jag inte denna väg var värre än t.ex. Tarfala passet. Denna bit klättrade jag upp med ryggsäcken på ryggen (ca 20 kg), men en i vårt sällskap langade vi ryggsäcken åt vid detta tillfälle. Hade jag ramlat så hade det förvisso gjort ont, men jag hade ramlat max 2 meter.

Jag börjar ångra att jag någonsin la mig i det här. Känner att denna tråd kommer att utvecklas till pajkastning. Mitt råd är att använda eget omdöme och vänd tillbaka om det känns fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
robinlu Kebnekaise, utrustning mm. Fjällvandring 9
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
frsa0500 Utrustning Fjällvandring 2
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Marie77 Utrustning på Keb Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
Maua Hyra utrustning? Fjällvandring 8
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
da_flower Hyra utrustning omöjligt eller ??? Fjällvandring 5
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.