Var har DU varit på tur idag?

Såg på norska fjellforum.no att de har en tråd för dagliga turer som medlemmarna gör.
Tänkte att vi borde ha något liknande :)
Behöver väl inte vara direkt långa turer eller ens övernattningar, bara att man vill dela med sig om en dagstur, klistra in en bild eller liknande.

Eftersom jag startar tråden så får jag väl snällt börja.

Idag tog jag årets första tur på träskidor. Eftersom det var en fin dag med en 10-15 minusgrader tänkte jag att det är lika bra att ta med bössan, kanske skulle man få se nån tupp i topp.
Skidrade runt och skulle korsa en liten bäck, höll på att sluta med en tragedi. Föll bakåt men som tur var så landade jag på en torr men snöig plätt. Lyckades ta mig upp med enbart vatten på skidorna.
Skidrade vidare i 5 minuter innan jag bestämde mig för att ta lunch och när jag höll på och fippla med Trangian så hör jag snö falla bakom mig. Kollar bak och ser en liten orrtupp i en björk, ungefär där jag nyss ramlat och svurit :)

Sköt men bommade...
Nåja, värmde min köttsoppa och fick testa gasbrännaren till Trangiat och det var helt okej!
Bifogar en bild får ni se min utsikt under min lunch.
11029797484_e9a1ebca8d_c.jpg


Denna mark gränsar mot Muddus Nationalpark så väldigt fin gammelskog att skidra runt i.
Vill ge kudos åt mina grejer, Berghaus Vulcan, Trangia+gasbrännare, Therm-a-Rest Ridgerest (gjorde stor skillnad!) och min trogna Tikka 512 SC!
 
Ojoj, vi fick så mycket snö tidigt i november redan, alldeles för tidigt.
Så nu blir det en lång vinter för oss....
 
Cyklade varvet kusten-Skivarp-åter, det blåste en hel del, men var friskt 1/2 kylskåpstemperatur, gråväder, fika på den tomma möllebacken, såg en stor vildsvinsflock, ett par gåsaflockar, fin utsikt. Luften luktade snö, rakt nordlig. Här snöade det i torsdags kväll men + på marken då. Idag rimm. Blå himmel. Vintern är här. På sydkusten.
Bra utrustning min gamla Mustang, Thermos med kaffe i, matpaket, sittlapp 14 mm, stor, samt kikare och lupp.
 
När jag läser trådstarten saknar jag snö mer än någonsin! Idag gick jag ( på barmark ) i Botkyrka kommun i Stockholms län. Tittade på en av landets största åsgropar. Som vanligt i de trakterna solkades naturupplevelsen av de som kör motorcykel i skogen ( olovligt ). Tydligen händer det att ej brukbara motorcyklar lämnas kvar.
 

Bilagor

  • 030.jpg
    030.jpg
    61 KB · Visningar: 1,548
handen - paradiset

Var oxå i södra Stockholm. Sprang etapp 5 på Sörmlandsleden mellan Handen och Paradiset. Grymt fint väder med sol och frost! Riktigt lysande löparväder och härligt underlag som var lite lätt fruset. Tack och lov att isen hade lagt sig på några av de lätt översvämningade spångarna. ;-)
 
Tog en kortare skidtur igår igen.
Bössan var med, självklart för en redneck, och även hunden. Var riktigt fint solljus den korta stund det varade. Men om 3 veckor vänder det igen och vi går mot ljusare tider som vanligt.

Lider med er sörlänningar som har samma problem med crossar som vi har, fast inte så illa som bilden ovan.
Dagens ungdom gillar motordrivet alldeles för mycket...
 
Ännu en lördag och jag lyckades ta mig ut igen.
Denna gång fick jag tom med en kompis på turen! :)
Självklart var bössorna med och det kändes extra roligt idag eftersom jag fick testa nyköpet, ett par begagnade Tegsnäs skidor med rödsula!

Här är polarn på väg framåt i solljuset
11253102243_33374c3a8e_c.jpg


Efter en 11 km ungefär på skidor i -25 gradigt vinterväder kom vi äntligen tillbaka till bilen. Fastän det var så kallt så hade vi en fin paus med en liten eld och fika, slår aldrig fel.
Väl vid bilen såg man ut såhär:
11253040024_5344ed0cd0.jpg


Allt som allt, en lyckad tur med toppen väder!
Såg inte ett djur förutom en ensam älg, några renar och en och annan lavskrika. Inget som vi var intresserade av att skjuta...
 
Vandring längs stranden,Skälderviken,Ängelholm.
Stormen Sven har eroderat ordentligt på klitterna och spolat upp tång,musslor på stranden.
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,644
Till havet och åter 6 km räcker väl när det är frost och byxorna fladdrar. Vackert vintervitt och sjön full av gäss. Vare sig fåglar eller harar inom synhåll. Solsken vid lunchtid.
 
Häckeberga skogarna

En lång och härlig dagstur i dimmigt och regnigt Häckeberga med dovhjort och vildsvinsmöten. Satt rätt länge vid elden efter vandringen :)

Med vänlig hälsning, Nicklas L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
opabinia Vädret som varit... Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.